nu:
Bushalte, Alkyd en olieverf op linnen, 40 x 85 cm.
Rondzwervende nachtschilder / Wandering artist of the night
Maarten Welbergen
29 apr t/m 8 mei 2017

"7 am on a frosty autumn morning
Fog is still hanging low
I’m not the only one waiting for the bus!
Nights and early mornings are the most poetic moments of the day.
Especially when the fog is hanging low and everything gets blurred.
When streetlamp-lights become iridescent light-balls floating in the sky.
Everything is silent and everybody is still asleep.
These are the moments when I wander around to find my motives to draw and paint."

De tentoonstelling omvat olieverfschilderijen en tekeningen die Welbergen recent heeft geschilderd en getekend. Hij toont nieuwe landschappen in aquarel en kleurpotlood en zijn meest recente ‘nacht’ schilderijen en tekeningen.

Die laatste serie werken noemt hij ‘Nocturnes’. Hun onderwerp is ‘Nocturne’: een muzikale definitie voor de fascinerende nachttaferelen van Welbergen. Het spel van kunstlicht in diepe donkere omgevingen met geheimzinnige schaduwen is de bron van zijn inspiratie.

De kunstenaar geeft ook een lezing over ‘Nachtschilders’ uit het verleden die hem geïnspireerd hebben. Vanaf de laat Middeleeuwen werden kunstenaars geïnspireerd door ‘nacht taferelen’. In het begin kwamen deze voorstellingen voort uit Bijbelse verhalen en later vanuit de Romantische ‘Empfindung’. De betovering van ochtendschemer, maanlicht en kunstlicht met haar lange slagschaduwen heeft door alle tijden bepaalde kunstenaars gefascineerd. Tegelijk gaat deze lezing ook over wat er zich in het hoofd van Welbergen afspeelt tijdens zijn nachtelijke ‘zoektochten’ naar onderwerpen voor schilderijen.

Maarten Welbergen (1956) is een kunstenaar die met een been in de schildertraditie staat en met het andere been de grenzen hiervan opzoekt. Hij schildert en tekent portretten, landschappen, stillevens en allegorische onderwerpen. Een van zijn specialiteiten is het maken van ‘cut-outs’ waarbij hij de vorm uit paneel snijdt en beschildert. Dit doet hij om het ‘trompe l’oeil’ effect te versterken.

De tentoonstelling is te bezoeken op zondag 30 april, woensdag 3 mei, zaterdag 6 mei en zondag 7 mei van 14:00 tot 18:00 uur en ook op afspraak.

De lezing ‘Nachtschilders’ is op zondag 7 mei van 20:00 tot 21:30 uur.

geweest:
Uitsnede uit een tekening en twee objecten. Tekening: Bernadette Beunk, Objecten: Maria Schilder
Drawn Objects
Bernadette Beunk, Maria Schilder
15 t/m 23 apr 2017

Ruim een jaar werken Bernadette Beunk en Maria Schilder samen aan getekende en beschilderde objecten. De sereniteit van objecten van Schilder laten ze samenvallen met de abstract getekende wereld van Beunk.

Met dit werk treden ze voor de tweede keer als duo naar buiten. Naast gezamenlijk werk is er ook individueel werk zien. Hierdoor kunnen de resultaten van de samenwerking ook in het perspectief van hun eigen werk worden gezien.

De tekeningen van Bernadette Beunk zijn doorgaans verwerkingen van indrukken uit haar omgeving. De ene tekening vormt de basis voor de reeks die nog zal volgen. Het is een proces van voortstuwing en vooruit denken, gevoed door haar onuitputtelijke nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden van de getekende lijn. Na verloop van tijd stelt ze series samen en laat ze de chronologie los.

De oneindige diversiteit aan verschijnselen in de natuur en de extreme contrasten in bestaansvormen zijn voor Maria Schilder een bron van verwondering. Daaruit ontstaan de ideeën voor haar beelden, een spel tussen het materiaal en de vorm. Maar ook omgekeerd het associatief spelen met vorm en materiaal, waardoor nieuwe betekenis ontstaat. Niet om de zichtbare werkelijkheid af te beelden, maar uiteindelijk om een beeld neer te zetten dat aanzet tot een gedachte.

Open zondag 16 april, maandag 17 april en donderdag 20 april tot en met zondag 23 april, alle dagen van 14:00 tot 18:00 uur.

geweest:
Shen Xin. Dialogue (still)
Interview with airWG residents
Shen Xin and Rajyashri Goody
23 apr 2017 — 19:30 tot 21:30 uur

During the evening Rajyashri Goody (1990, Pune, India), and Shen Xin (1990, Chengdu, China) will tell us about their works and screen a selection of images and videos. The interview will be moderated by art historian Tineke Reijnders.

Both artists have joined us from the cross-cultural exchange program by the Rijksakademie and the Asia Culture Complex (ACC) in Gwangju, South-Korea. The evening will start with a short introduction about the program.

Shen Xin’s practice engages with moving image and event. In her works the aspect of time, the time of making and watching, constructs opportunities to render present the un-representable, the indigestible and the irrelevant. These subjects are looked at through examining the techniques and effects of circulations in socio-political power structures. For Shen, to dismantle the structures that dominate is to commit to the complexity of generating reflexiveness in the works, of how emotions, judgments and ethics circulate through individual and collective subjects. 

Rajyashri Goody is an artist and ethnographer exploring socially engaged art and art as activism. With an academic background in visual anthropology and sociology, her research interests lie in interpretations of power structures in India, particularly the caste system. Currently, she is exploring (through text and installation) eating and drinking practices within minority Dalit (so called untouchable) communities and constructs of ritual purity and pollution that stem from specific consumption patterns. Keeping in mind the power of writing in a society where a large number of people have been historically denied an education for generations in order to keep them in their caste position, she has just begun working on a ‘cookbook’ that attempts to deal with a food culture, passed on orally and through practice, steeped in the politics of hunger, discrimination, and shame.

You can find more information about the program on the airWG website.

geweest:
© Rutger ten Broeke
The New Introverts
Rutger ten Broeke, Blanka Wasowicz, MC de Waal
1 t/m 9 apr 2017

Even voorstellen: The New Introverts



We leven in een tijd waarin het lijkt of de wereld het meest in harmonie is met luid gewauwel en ongevraagde digitale impulsen, waar de communicatiekanalen altijd open staan en een voortdurende staat van alertheid wordt geëist – zo’n wereld keren The New Introverts de sikkelzijde van de maan toe.

Hun inspiratie halen ze uit: het individu, uit het onopgemerkte en uit de sensatie van het herkennen van een medemens in de meute. Weg zijn de rookgordijnen, de geretoucheerde styling en de make-up perfectie van het huidige media tijdperk. The New Introverts halen hun plezier uit een neoromantisch nastreven van volledige zelfexpressie.

De fotografen van de komende puntWG groepstentoonstelling representeren The New Introverts in al hun gedaanten. Het tentoongestelde werk speelt in op een soort gevoeligheid dat signalen oppikt die makkelijk te missen zijn in de meer extraverte ervaringen des levens. 



Over de kunstenaars:



Rutger ten Broeke geniet internationale erkenning als zwart-wit fotograaf van naakten, natuur en de mensen die hij ontmoet op zijn vele reizen zoals de Amerikaanse continenten en Arcadia.



Blanka Wasowicz is een analoog fotograaf wiens portretten een bijna prerafaëlitisch perspectief op artistieke vertegenwoordiging geven. Ze reist uitgebreid en  exposeert haar portretten vaak.




MC de Waal beeldt al enige tijd deze nieuwe tribe uit met behulp van camera's en afdrukmethoden uit het analoge tijdperk. Het werk van MC de Waal is geëxposeerd in Amsterdam, Londen en New York.

geweest:
Detail view of 'On Fries, Knees and Weakness'cloth, ink, acrylic paint, rubber, wood, clay 100 x 70 cm 2016. Dina Danish & Jean-Baptiste Maitre
The Admirer and the Admired...
Jean-Baptiste Maitre, Dina Danish
4 t/m 27 mrt 2017

Geïnspireerd door bezoeken aan musea en historische locaties in Europa en Egypte, besloten Dina Danish en Jean-Baptiste Maitre onderzoek te doen naar de relatie tussen museale objecten en hun presentatie. De spanning tussen de neutraliteit van de museumpresentatie en de onschatbare waarde van het getoonde object kwam centraal te staan.

In hun eerste duo-tentoonstelling ‘The Admirer and the Admired’ vragen Danish en Maitre zich af: Wat als de entourage niet langer neutraal is en de betekeniswaarde van het object vermindert? Wat als de relatie tussen ondergrond en object complementair wordt als die van een ‘bewonderaar en het bewonderde’?

Op een gereproduceerd rek, bestemd voor de museale presentatie van antieke kleitabletten – een veelgelaagde, veelkleurige structuur (ontleend aan digitale 3D-systemen) – hangen klimplanten. Vervang je de handgemaakte objecten door een object dat bepaald wordt door de toevallige compositievorm van een natuurlijke plantengroei, verandert de hiërarchie en raken voor- en achtergrond vervlochten. Kleitabletten met inscripties van aan YouTube ontleende teksten, ad random commentaren bij verschillende video’s, hangen boven elkaar. Zodoende verschuift de aandacht van de video naar het citaat, wat ook zou gebeuren als je het museale object onzichtbaar maakt terwijl je het tekstkaartje aan de muur laat hangen.   

In aanvulling op de duo-presentatie tonen Maitre en Danish ieder één eigen werk gerelateerd aan het gezamenlijke werk, gebaseerd op een gezamenlijke interesse. Tot slot focussen zij met een installatie die bestaat uit een tapijt dat vloer en wand bedekt en een kleurig stuk touw op hun voorkeur voor toevallige en efemere composities. Je ziet het spoor van een hand die de vleug van het tapijt in tegenoverstelde richting streek; De kleuren van een touw dat met een willekeurig gebaar op de grond werd geworpen vormen een tijdelijke compositie.

Deze tentoonstelling is de eerste waarin Jean Baptiste Maitre en Dina Danish gezamenlijk werk laten zien.

 

Logo Mondriaan

geweest:
The February Program
Several artists
Curator: Petros Panagiotis Orfanos
10 t/m 27 feb 2017

From the 10th until the 27th of February at puntWG Petros Panagiotis Orfanos will present a program that functions as a dynamic archive. The archive integrates a variety of approaches towards research that relates to, but also negates, notions of representation and containment. The selected fragments combine to produce a delirious interrogation of boundaries. Cohesion is occasional and at times, fully nauseating.

Contribution by: Barbara de Vries, Ken Jacobs, Bart Jansen, Tatjana Todorovic, William E. Jones, Eleusyve Productions, Mareike van Coeverden, Radha Bharadwaj, Arnold-Jan Scheer, Peter Bogers, Judith Braun, Agata Bartos, Kathryn Parker Almanas, Natasha Papadopoulou and Benni Bosetto.

The program contains:

Friday, 10th of February
18:00
until the 27th of February:
Barbara de Vries

Barbara de Vries will exhibit photographs of scenic design.

De Vries was born in 1950 in Amsterdam, The Netherlands,and lives and works in Amsterdam. She
graduated from the Rietveld Academie, Free Arts and St. Joost Academie in Breda as a Theater Designer. Since 1980 she has worked as a Theater Designer for several leading Theater groups through the country.
Barbara de Vries did her first production for Gerardjan Rijnders for Zuidelijk Toneel Globe. She made several scenery productions for Baal, Lodelijk de Boer, De Haagse Komedie, De Appel, Toneelschuur in Haarlem (Holland Festival), Theater 80, Personas, Haarlem Toneel and Van den Ende's ''Hoera we zijn normaal'' by Annie M.G. Schmidt.
Since 1995 she has focused on making drawings and paintings and in 2000 she added photoshop to her skills; working in the computer with her own pictures.
Light and silence, layers and draft are remaining the most important ingredients of her work.
From 2004 on she had several succesful exhibitions in the Netherlands and Europe.

---------------------------------------------------------

Friday, 10th of February:
20:30
Ken Jacob's Blonde Cobra (1963)
 
A man fondled objects, looks at himself in the mirror, poses in different clothes, smiles and makes faces at the camera while his voice on the soundtrack speaks of his despair, makes impressionistic statements and little songs, quotes Greta Garbo and Maria Montez, tells the story of lonely little boy (in drag) tells the story of a woman (Madame Nescience) who dreams of herself as the mother superior of a convent of sexual perversion.
 
Distinguished Professor Emeritus, Ken Jacobs, was born in Brooklyn, NY, in 1933. He studied painting with one of the prime creators of Abstract Expressionism, Hans Hoffmann, in the mid-fifties. It was then that he also began filmmaking (Star Spangled To Death). His personal star rose, to just about knee high, with the sixties advent of Underground film. In 1967, with the involvement of his wife Florence and many others aspiring to a democratic rather than demagogic cinema. He created The Millenium Film Workshop in New York City. A nonprofit filmmaker's co-operative open to all, it made available film equipment, workspace, screenings and classes at little or no cost. Later he found himself teaching large classes of painfully docile students at St. John's University in Jamaica, Queens.

---------------------------------------------------------

Tuesday, 14th of February:
20:30
Bart Jansen's Containment (2012)
 
Containment is a short feature about Edward, spending his life in a bottle bank. Living on stale leftovers, he becomes the victim of his own delirium, which takes form as a giant talking larva, that does not rest from toying Edward around in his contained misery.
 
Bart Jansen is a visual artist. Bart graduated on this film at Artez Academy of Visual Arts in The Netherlands.

---------------------------------------------------------

Thursday, 16th of February
until the 27th of February:
Opening Thursday, 16th of February18:00
Tatjana Todorovic
 
Tatjana will exhibit photographs. These pictures were taken during performances at AstaroTheatro and other venues (like the Vondelbunker – During free Fringe Festival, Juan Tajes Studio, De Nieuwe Anita etc.)
 
Tatjana was born in former Yugoslavia. She graduated from Architecture at the University of Belgrade. In 1996 she moved to Rome to complete her post-graduate studies in Sustainable Interactive Design and Multimedia at Roma.  The University where she also works as Contract Professor of Visual Communication in Architecture. In 2009 moves to Amsterdam. In 2012 starts her collaboration with AstaroTheatro and is introduced into Amsterdam's alternative performance scene. Hosts a monthly rubrica Buona Sera Signorina for Radio Ondaltaliana at Salto Wereld FM.

---------------------------------------------------------

Friday, 17th of February:
20:30
William E. Jones' Tearoom (1962/2007)
 
Tearoom consists of footage shot by the police in the course of a crackdown on public sex in the American Midwest. In the summer of 1962, the Mansfield, Ohio Police Department photographed men in a restroom under the main square of the city. The cameraman hid in a closet and watched the clandestine activities through a two-way mirror. The film they shot was used in court as evidence against the defendants, all of whom were found guilty of sodomy, which at that time carried a mandatory minimum sentence of one year in the state penitentiary. The original surveillance footage shot by the police came into the possession of director William E. Jones while he was researching this case for a documentary project. The unedited scenes of ordinary men of various races and classes meeting to have sex were so powerful that the director decided to present the footage with a minimum of intervention. Tearoom is a radical example of film presented “as found” for the purpose of  circulating historical images that have otherwise been suppressed.
 
William E. Jones is a filmmaker from Canton Ohio. He lives in Los Angeles, California. 

---------------------------------------------------------

Sunday, 19th of February:
20:00
Paul Oremland's Like It Is (1998)

Craig is a rough kid in blackpool, picking up cash as a bare-knuckle club fighter; he's also having a hard time accepting that he's gay.

Paul Oremland is a film director. He directed Surveillance; If They'd Asked for a Lion Tamer; The Final Frame etc.

20:30
Eleusyve Productions' Aleister Crowley's The Rite of Mars, a rock opera (2014)

The 5th feature length musical adaption of Aleister Crowley's Rites of Eleusis produced by Eleusyve Productions in Seattle, Washington in 2014.
 
Jon Sewell and Melissa Holm are the driving force behind Eleusyve Productions. They live in Seattle, WA where they compose and produce Rites of Eleusis, are members of the band Telestrion.

---------------------------------------------------------

Tuesday 21st of February
until the 27th of February:
17:30
Mareike van Coeverden

 
Mareike van Coeverden will exhibit a selection of acrylics on canvas.
 
Painting is Mareike van Coeverden's hobby for over twenty years. Over the years she developed her own style with acrylics on canvas. Mareike likes to make abstract paintings, with bright and cheerful colors. Shapes and colors are the inspiration behind her work. 

---------------------------------------------------------

Wednesday 22nd of February:
20:30
Radha Bharadwaj's Closet Land (1991)

 
In an drab police state, a children's book writer is interrogated by a sadistic secret policeman under suspicion of embedding anti-government messages in her stories.
 
Radha Bharadwaj is an Indian filmmaker, film producer and screenwriter. She moved to the United States to study film. Bharadwaj's screenwriting and directing feature debut is Closet Land. 

---------------------------------------------------------

Thursday 23th of February:
20:30
Arnold-Jan Scheer's Jeanice Fabien, de Sexbom van Alkmaar / Paradijsvogels (1992)
 
She has a fairy-tale voice. Like a cartoon female, powerful and hoarse, with a languorous swipe voice. Her words are as theatrical as her appearance. ''TATAA, I'm the most spectacular woman in the Netherlands,'' she says, ''the sex bomb of Alkmaar.''
(Only in Dutch.)
 
20:37
De Baron en de Draagmoeder / Paradijsvogels (1993)
 
Baron van Hardenbroeck van de Kleine Lindt is the last descendant of the three oldest families of the Netherlands (1196). He doesn't want his family to die. That is why he is looking for a surrogate mother.
(Only in Dutch.)
 
20:47
Freddy Lodder, De Sexapostel / Paradijsvogels (1992)
 
Freddy Lodder, 58, former  director of the cabaret orchestra of the ladies tea room Heck. A memory as in the film Moulin Rouge by Baz Luhrmann. He invites for a naked party.
(Only in dutch.)
 
20:47
Wild Geraas (2016)
 
A quest for the origins of the Sinterklaas feast.
(Only in Dutch.)
 
Arnold-Jan Scheer is a Dutch journalist, illusionist and theatre maker.

---------------------------------------------------------

Friday, 24th of February:
20:30
Peter Bogers' Clayman (1980)
 
One simple intervention on a large lump of clay.
 
Peter Bogers (1956) studied at the sculpture department of St. Joost Academy, Breda. Starting his  career as a performance artist, he later devoted himself to video art, video installations and sculptures.
 
20:36
Judith Braun's My Five Minute Life (2009)
 
Five minutes of Judith Braun's life.
 
Judith Braun began her career with provocative depictions of female genitalia, including her own. However, she's best known today for her sprawling, mandala-like drawings made with just the use of charcoal and her fingers.

---------------------------------------------------------

Saturday, 25th of February
20:30
Agata Bartos' As Time Goes By (2017, video art)
 
Three portraits of time plus Shakespeare.
 
From The Diary Of A Sociopath (2017, performance)
 
"How to reconcile in yourself the two concepts, eternity and the start and end"
 
Bartos was born in 1983 and studied at the Academy of Fine Arts in Arnhem. He was a finalist on the television program for young artists De Nieuwe Rembrandt. Bartos makes performances and experimental films and is aconceptual mixed-media artist and designer. He has taken part in numerous group and individual exhibitions including Milan, Barcelona, and Amsterdam, among other places and is a former handball player.

---------------------------------------------------------

Sunday, 26th of February:
LET OP, AANGEPASTE TIJD 20:30
A lecture by Kathryn Parker Almanas on her art practice
 
Kathryn Parker Almanas earned a BFA in Photography from MassArt in 2003 and a MFA in Photography from Yale University in 2007. While at Yale, she was awarded the Schickle-Collingwood Prize, and upon receiving her MFA, was the recipient of the Alice Kimball English Traveling Fellowship to conduct research on the history of anatomical dissection in Italy. Her work has been published in 25 Under 25 Up-and-Coming American Photographers, Photo District News, Metropolis, to name a few. She has created art on commission basis for New York Magazine, Time Magazine, Details magazine, Culture+Travel magazine, among others. Almanas's work has been exhibited in solo and group exhibitions in New York, Providence, Boston, Chicago, Miami, and Philadelphia. Her photographs and collage work investigate destruction and healing within the body and the terrors and pleasures of embodiment, often drawing ideas from the medical world.
 
21:00
Natasha Papadopoulou's A Simple Work Out (2013)
 
Papadopoulou was born in Thessaloniki, Greece, under the influence of ADHD in the late glamorous 70’s.
She started dancing singing and performing at a very young age and through out her high school years. About that time she got introduced to drawing and she in return introduced herself to photography which led her to New York City and School of Visual arts in the late 90's. After a big BFA a little THC in SVA and many other three letter qualifications she experimented with anything producing and forming an image from commercial photography to voodoo dancing and public screaming.
In 2009 she moved back to Greece, because the digital world in a digital country like USA was fitting too much. She then messed with a variety of media, hands, colours, sounds and devices. Her videos wanted conversations, her objects longed to perform her photos to speak.
In the autumn of 2016, she moved to Amsterdam to help the north to hear how the south sounds like.

---------------------------------------------------------

Monday, 27th of February:
09:00
A LIVE performance by Benni Bosetto
 
Benni Bosetto was born in Merate. She attended second-level sculpture at Accademia di Belli Arti di Brera.

geweest:
A presentation by Beny Wagner
Beny Wagner
20 feb 2017 — 20:00 tot 22:00 uur

Our current guest works with moving image, text, installations and lectures. The politics and ethics of representation is a preoccupation of Wagner's; he focuses on how language and technology shape the boundaries of collective social consciousness.

His research time at our space has been part of his residency at the Het Instituut which, with the support of the AFK en Stichting Cultuur en Educatie, produces an interdisciplinary, practice-based research programme.

Wagner will be reading extracts of an essay he has written for a book on post-digital artistic strategies, alongside screening found videos that he has integrated into the piece. To conclude he will also premiere a new video work.

Wagner (Berlin, 1985) has exhibited his work and screened films internationally: International Film Festival Rotterdam - IFFR, Impakt Festival, V Moscow International Biennale for Young Art, Venice Biennale, Import Projects, Future Gallery. In 2012-13 he participated in Labour In A Single Shot with Harun Farocki and Antje Ehmann. His work has been featured in Artforum, Spike Magazine, frieze and Kaleidoscope. He has published texts with BLOCK Magazin and 60 pages. Wagner graduated from Bard College, New York in 2008. In 2015-6 he was a researcher at Jan van Eyck Academie, Maastricht. 

Wagner has also answered A Question.

geweest:
Costa Mediterranea, Annegien van Doorn.
Costa Mediterranea
Annegien van Doorn
Curator: Jerry de Mars, Weekender
13 t/m 19 dec 2016

Geopend op zaterdag 13-18 uur en zondag 15-18 uur.

Met Costa Mediterranea verbeeld kunstenaar Annegien van Doorn een wondere wereld.Ze kondigt haar aankomende tentoonstelling als volgt aan:

Zodra je een voet aan boord zet van een cruiseschip, stap je een parallelle wereld binnen. Echter, voordat je die stap mag nemen, wordt er met een soort scanner een foto van je gemaakt; alsof je echte 'ik' achter moet blijven en alleen je avatar het schip mag betreden. Het gevoel in een andere realiteit terecht te komen wordt hierdoor versterkt. Aan boord begeef je je in een wereld die geïnspireerd is op een ander tijdperk of werelddeel. En die werelddelen en tijdperken lopen ook nog random door elkaar. Het heeft nog het meest weg van een filmset. Het interieur van het cruiseschip waarop ik terecht kwam was geïnspireerd door de stijl van de historische paleizen van Italië, aldus hun eigen brochure.

Eenmaal aan boord van het schip kon je geen stap zetten zonder geobserveerd te worden door het cruise personeel. Het schip was voor 60% gevuld, waardoor er voor iedere drie passagier twee personeelsleden aan boord waren. De enige plek waar ik mij kon onttrekken aan dit tafereel was in mijn 12m2 cabine. Deze cabine werd het decor waarin ik mijn eigen taferelen creëerde. Daarnaast fotografeerde ik er mijn beddensprei die door de kamerjongen iedere dag in een ander motief werd
gevouwen. De beelden uit mijn cabine gecombineerd met het interieur van het schip geven samen de (sur)realiteit weer van het leven aan boord van een cruise.

Dit is een initiatief van Weekender.