nu:
Fever

Jude Crilly en Demelza Watts presenteren de tentoonstelling Fever bestaande uit nieuwe collages, sculpturen en tekenwerk.

9 t/m 24 okt 2021

Jude Crilly en Demelza Watts presenteren de tentoonstelling Fever bestaande uit nieuwe collages, sculpturen en tekenwerk.

De werken verkennen alternatieve systemen of paradigma's waarmee we de complexiteit van ons huidige moment kunnen begrijpen. De complexe systemen van nu kunnen niet volledig worden begrepen omdat ze zijn ingebed in andere complexe systemen. In plaats van terug te vallen op simplistische verhalen of samenzweringstheorieën om de complexiteit om ons heen te verklaren, moeten we ons richten op andere manieren van denken. Collage wordt door de kunstenaars gebruikt als manier om deze vaste logica's en taxonomieën waarop we zijn gaan vertrouwen te omzeilen.

In de kunstwerken wordt collage in de meest complete zin benaderd, met behulp van vele materialen en processen: tekenen, weven, aquarellen, tekst, borduren, lasersnijden, CNC-routing, printen en graveren. De werken zijn hybrides van hand en machinaal gemaakt en creëren elk een persoonlijke taal. De werken vermengen zich en versmelten met elkaar — waardoor een ludieke, open, alchemistische wereld ontstaat.

Jude Crilly heeft twee 'codexen' gemaakt, die verbanden tussen taal, complexiteit en trauma in kaart brengen. Geïnspireerd door middeleeuwse medische manuscripten, dierlijke avatars en het menselijk zenuwstelsel, kunnen de codexen worden gelezen als bio-psychosociale moodboards voor onze huidige 'donkere tijden’. Waar wordt trauma vastgehouden in de complexe systemen van het lichaam? Hoe wordt trauma uitgedrukt door onze lichaam en geest en in onze huidige samenleving als geheel?

Demelza Watts gebruikt het idee van het 'amulet' als uitgangspunt, als beschermend objecten die stemmingen, neurosen en angsten vast kunnen houden en daardoor tot iets nieuws kunnen verwerken. Deze amuletten zijn actief, ze werken tegen de verandering van deelnemer naar waarnemer die veel mensen hebben meegemaakt tijdens de pandemie van het afgelopen jaar. Door het vermengen van ambacht en herinnering proberen Watts' werken zich te vermommen als een aandenken, een heiligdom zelfs, voor een verloren moment.

Photo documentation by Ilya Rabinovich.

verwacht:
Still from; If we were the same in 1827, moving image, around 20min, in progress, 2021.
With Permission From the Officer

Zhixin Liao heeft het vermogen om in vreemde situaties te belanden. Tijdens zijn residency bij airWG werden de omstandigheden van zijn verblijf, tussen april en juli 2020, bepaald door de beperkingen rondom covid, en zo nodigde hij bezoekers uit om in te breken in zijn woning op de begane grond, zodat ze zijn recente werk konden bekijken. 

Opgesloten zijn is een relatief begrip. Zhixin Liao’s tijdelijke verblijfsvergunning voor Nederland beperkte zijn gaan en staan tot binnen onze nationale grenzen, en dat voor een specifieke periode. Hij was dus opnieuw in een situatie waarin hij niet kon vertrekken wanneer hij dat zelf zou willen. En precies dit bracht hem op het idee om dan die grenzen zelf op te gaan zoeken. Op de fiets. Liao bezocht zo de gehele landsgrens. Momenteel is hij een postgraduate deelnemer aan HISK in Gent, België. En ook daar gaat hij per fiets op pad door het Belgische landschap, waar hij zo nu en dan stuit op de grens met Nederland. 

Terwijl hij het landschap tussen Sas van Gent en Gent vastlegt weeft Liao een narratief van de juridische, technologische, psychologische en uiterst saaie bureaucratie van EU grenzen. Kunst is ontstaan vanuit deze context, en Liao’s kunstpraktijk is nu niet los te zien van de grens-markerende sculpturen die je overal vindt langs de grenslijnen van Nederland. 

Echter, om hier te kunnen verblijven, wordt Liao geconfronteerd met een eindeloze hoeveelheid documenten die hij moet overleggen om te bewijzen dat hij een praktiserend kunstenaar is, dat hij tentoonstellingen maakt, en dat hij een nuttig lid is is van de Nederlandse of Belgische samenleving. Na zijn project waarbij hij per fiets het unieke landschap van Nederland en België vastlegde, heeft hij een groep vrienden en collega kunstenaars gevraagd om hem te steunen door zijn project te kopiëren. De brieven die hij van hen heeft ontvangen bevestigen dat Liao en zijn project een actieve bijdrage leveren aan de Nederlandse kunstwereld.

Curator: Àngels Miralda
29 t/m 31 okt 2021

Terwijl hij het landschap tussen Sas van Gent en Gent vastlegt weeft Liao een narratief van de juridische, technologische, psychologische en uiterst saaie bureaucratie van EU grenzen.

geweest:
De Liefde

Voor deze tentoonstelling toont Takeda nieuw werk dat is gemaakt tijdens zijn verblijf in airWG.

18 t/m 26 sep 2021
Het eerste contact tussen Holland en Japan kwam tot stand in 1600 via het schip ‘De Liefde’. Het markeerde het begin van een langdurige, niet altijd even gelukkige, symbiose, maar al met al leverde het winst op voor beide partijen. Het was een “Liefde” op het eerste gezicht die uitmondde in een ongemakkelijk huwelijk.
 
- T. Volker, Porcelain and the Dutch East India Company (1954)
 
Ondanks het isolationisme van Japan gedurende de Edo periode, werd de handel met de Lage Landen voortgezet. Zo slaagden de twee landen erin om zelfs in deze moeilijke tijden, via de handel, hun culturele uitwisseling voort te zetten. Vooral Japans urushi lakwerk en porcelein speelden een belangrijke rol in het verbinden van Japan en de Lage Landen op cultureel gebied.
 
Door de zee werden mensen van de buitenwereld gescheiden, maar tegelijk was de zee de enige weg om mensen met die wereld te verbinden. Daarom is het niet moeilijk om je voor te stellen waarom mensen in de Middeleeuwen zo behekst werden door de aanblik van de zee.  
 
Tatsuma Takeda groeide op omringd door de zee, op het eiland Amakusa, nabij Dejima, de enige Hollandse handelspost in Japan destijds. Een van zijn voorouders was handelaar in buitenlandse producten. Amakusa is ook een van de regio’s die worden geassocieerd met Japan’s “verborgen” christenen, en het is een gebied met exotische culturen. 
 
Voor deze tentoonstelling toont Takeda nieuw werk dat is gemaakt tijdens zijn verblijf in airWG
 
Mede mogelijk gemaakt door Pola Art Foundation.
geweest:
In the pause of a gesture there might be an echo

Waarom eindigt het vraagteken in een punt? Alles wat volgt op een vraag is slechts een klein onderdeel van diezelfde vraag.

3 t/m 5 sep 2021

Openingstijden

Vrijdag 3 September 14:00 – 17:30  
Opening Performance night: 19:30 – 21:30

Zaterdag 4 September  14:00 – 17:30  
Performance night: 18:00 – 21:30

Zondag 5 September 14:00 – 17:00

'In the pause of a gesture there might be an echo’ is een drie dagen durende procestentoonstelling en een performance event. Suns and Stars presenteert met trots deel I van: Sightless Seeing#5: Black Box - Sarah van Lamsweerde en Leroy de Böck, Submersion, Synthetic Body - Aram Lee, Façade_Override_Façade - Anastasija Pandilovska en Vragen? - Richtje Reinsma. Curatoren: Marjoca de Greef en Anastasija Pandilovska.

In verband met de Covid-maatregelen is de maximale bezoekerscapaciteit voor de performances beperkt. Stuur een mail om een plaats te reserveren naar: info@sunsandstars.nl

Vragen?

De performance Vragen? is de aftrap van een langer doorlopend artistiek onderzoeksproject van Richtje Reinsma over het fenomeen van De Vraag: de vraag als instrument in verschillende contexten (oa artistiek, politiek en educatief) en de praktijk van het vragen stellen (de vragende houding, intonatie, mimiek; het vraagteken). Ook komen de voor- en nadelen van de vragende opstelling als levenshouding aan bod. De verkenning van de vraag vindt plaats in een speciaal onderzoekskostuum.

Vragen? Richtje Reinsma
Vrijdag 3 september om 20:30 uur
Zondag 5 september om 15:00
Reserveer op: info@sunsandstars.nl

Sightless Seeing #5: Black Box

Black Box is een zoektocht op afstand door de TIN (Theater Instituut Nederland) collectie. De sterk op de tastzin gerichte performance stelt niet alleen de blik als dominante weg naar kennis ter discussie, maar reageert ook op de afstandelijke coronaregels waardoor de beschermde theatercollectie nog onbereikbaarder is geworden. Performer Leroy de Böck onderzoekt, samen met Sarah van Lamsweerde, de nabeelden van de collectie in zijn hoofd en neemt ons mee langs herinneringen aan objecten die voorheen in de spotlights schitterden en nu een leven leiden in het donker.

Sightless Seeing #5: Black Box door Sarah van Lamsweerde en Leroy de Böck
Zaterdag 4 september
Repetitie 1: Black Box om 18:00
Repetitie 2: Black Box om 19:00
Reserveer op: info@sunsandstars.nl

Façade_Override_Façade

‘Façade_Override_Façade’ verkent de publieke ruimte van Skopje. Het megalomane bouwproject ‘Skopje 2014’, heeft niet alleen het aanzicht van Anastasija’s geboortestad radicaal veranderd,  het heeft ook geleid tot heftige nationale en internationale politieke spanningen. In haar onderzoeksproject gebruikt Anastasija Pandilovska het materiële conflict als instrument om het potentieel van ‘publicness’ als proces en het conflict als een ruimte vol mogelijkheden te onderzoeken.

Façade_Override_Façade, Anastasija Pandilovska
Zaterdag 4 september
Performance: Façade_Override_Façade om 20:00
Reserveer op: info@sunsandstars.nl

Submersion, Synthetic Body

‘Submersion, Synthetic Body’ neemt het diasporisch perspectief als uitgangspunt en openbaart hoe complexe geschiedenissen zich manifesteren in archieven en verzamelingen. In Aram Lee’s videoinstallatie worden de beelden van een kapseizend en zich weer oprichtend reddingschip begeleid door het gezang van een verzameling geprepareerde vogels uit een ongeschonden, niet verdeeld Noord- en Zuid-Korea. De vogelzang en de bewegingen van het schip leiden naar onbekend terrein; naar gespiegelde landschappen waar ontwrichtende ideeën en de diasporische verbeeldingskracht worden verkend.

Submersion, Synthetic Body, Aram Lee
Zondag 5 september: Luistersessie om 14:00
Reserveer op: info@sunsandstars.nl

Mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds, Elisabeth Vermaat Müller Fonds, Lira Fonds, Tijl Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Holland, Stichting Helden der Zee-Fonds Dorus Rijkers/Samenwerkende Maritieme Fondsen, Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers, Allard Pierson Collecties.  

Suns and Stars
info@sunsandstars.nl
www.sunsandstars.nl
31(0)6 16610195
www.inthepauseofagesturetheremightbeanecho.eu

geweest:
Voices of Belarus. Chapter Two: Restoring Connections

Deze tentoonstelling is een daad van solidariteit met Belarussische burgers die vechten voor hun mensenrechten, maar bestempeld worden als extremisten en uiteindelijk in de gevangenis belanden.

29 jul t/m 1 aug 2021

Opening times:

29.07: opening ceremony with special guests Fuensanta Méndez, 18:00-21:00

30.07: 12:00-21:00

31.07: 12:00-21:00

01.08: 12:00-21:00

 

Belarus is een land waarvan de nationale identiteit de afgelopen honderden jaren grondig is vernietigd door middel van repressie, taalhervormingen, grondwetswijzigingen en zware propaganda. De meerderheid van de Belarussische inwoners kennen hun wortels en cultuur niet en schamen zich voor de Belarussische taal, omdat ze die als 'boerachtig' beschouwen. Dat is een van de redenen waarom Belarus als natie lange tijd heeft geslapen en wij nu smeden aan een nieuwe structuur tussen ons als mensen. We herstellen verbindingen tussen het land en de mensen. 

Stemmen Van Belarus. Hoofdstuk twee: Verbindingen herstellen gaat over het herstellen van de relaties binnen het gezin, het verkennen van siertaal en het visualiseren van erfgoed dat nooit toegankelijk was voor ons; zo herinneren we ons de namen van onze voorouders om de weg naar huis te herstellen. De kunstenaars nodigen de bezoekers uit om de vermoeiende groei van het aantal politieke gevangenen in Belarus te erkennen. Deze tentoonstelling is een daad van solidariteit met Belarussische burgers die vechten voor hun mensenrechten, maar bestempeld worden als extremisten en uiteindelijk in de gevangenis belanden. Stemmen Van Belarus. Hoofdstuk twee: Verbindingen herstellen leidt bezoekers door de kunstwerken en hun taal. Het is een open ruimte voor dialoog, die aanzet om na te denken over abstracties van vrijheid, realiteit en dromen van mensen die we misschien nooit zullen tegenkomen.

Door de toenemende onderdrukking en ernstige vervolging van verzet, vrijheid van meningsuiting en/of artistieke expressie in Belarus, voelen we de drang om meerdere stemmen te laten horen en op te merken, ondanks het informatieve, politieke en territoriale isolement van hun oorsprong. 

Wij zijn een groep van twee expats en een inwoner uit Belarus die als doel hebben ruchtbaarheid te geven aan de culturele zuivering door aan te bieden wat we nog hebben, door de banden binnen en buiten ons moederland te versterken en op te bouwen willen zien welk erfgoed we kunnen behouden.

 Stemmen van Belarus. Hoofdstuk Twee: Verbindingen herstellen presenteert een nieuwe serie van The Postcards Of Solidarity, en individuele werken: Long Way Home. Deel 2, 2021 - de audiovisuele installatie van Masha Maroz; 10 Years Of Not Being Home - de fotozine en prints van Sasha Kulak; I cry I can not see- de sculpturale illustratie en het gelijknamige gedicht van Dasha Golova.

The Postcards Of Solidarity,, 2021

(tweede druk - 555 stuks)

 

Dasha Golova’s doorlopende project op basis van kostbare vondsten van textiel en wandtapijten uit het etnografische archief Past Perfect is deze editie gerealiseerd in samenwerking met Masha Maroz en Sasha Kulak. We nodigen u uit om solidair te zijn met politieke gevangenen in Belarus. Elk van de 555 kaarten is opgedragen een andere persoon. Deze ansichtkaarten zijn puzzels/fragmenten van een grotere boodschap, een decoratieve code van Belarussisch tapijt en borduurwerk, verweven met de afbeelding erachter. Deze code is de sleutel tot onze identiteit. De fragmentatie van de prent dient als bescherming tegen censuur. Elk van de ansichtkaarten bevat de informatie van de ontvanger, zoals de naam en het adres van de gevangenis, een postzegel en onze kernboodschap, een sierwoord. Alles staat voor je klaar om deze — niet per se verbale — communicatie te activeren door een van de ansichtkaarten te kiezen en in de brievenbus te deponeren. Door dit te doen geef je hoop, een gebaar van bewustzijn, erkenning en steun.

Artist bios

Sasha Kulak is een filmmaker, wiens werk een verscheidenheid aan visuele projecten omvat, variërend van documentaires tot mode, van muziekvideo's tot fotografie. Kulak werkt ook als curator.

Masha Maroz is een multidisciplinaire kunstenaar en etnograaf uit Minsk die werkt aan onderwerpen uit het collectieve geheugen door middel van persoonlijke, "Belarussische context" en nationale identiteit.

Dasha Golova is een kunstenaar en kleermaker, toegewijd aan reflectie op het sociale weefsel, de breuken en herstelbetalingen. Daarnaast is Golova ook oprichter van tweejaarlijkse evenement Textile Initiative, gevestigd in Amsterdam.