Read Radna Rumping's text accompanying the show here.
Er bestaat een hypothese dat de blinde darm van de Homo habilis en onze vroegere voorouders straling kon uitzenden en ontvangen, waardoor men over lange afstanden kon voelen, iets wat rudimentair werd toen de stem de overhand kreeg. Als een telefoon 'spreekt met zijn oren en hoort met zijn mond’ zoals het raadsel suggereert, was de blinde darm in staat te praten zonder een van beide openingen, rechtstreeks zendend en ontvangend via de poriën van de huid. Stress kan brandend maagzuur veroorzaken, dat de stembanden schuurt en dempt, en wanneer de keel stiller wordt, zingt de blinde darm mee met andere stemmen.
Appendix Songs is een tentoonstelling over vriendschappelijke abjectie en het voelen op afstand, met werken van Mónica Mays, Susan Ploetz, Jean-Francois Peschot en Tom K Kemp en een tekst van Radna Rumping.
Live Programma
8-25 april
Susan Ploetz - ‘PSY-SOMA-TEK’ - LARP
één-op-één sessies: Te reserveren tussen 10 en 25 april
Groepssessie - 13, 16 en 21 april
Groepssessies worden gehouden in de vorm van een 3 uur durende larp (live action role play)
Online groepssessie 25 april
Voor meer info en aanmelden bezoek: https://susanploetz.com/PSY-SOMA-TEK
Door middel van iteratieve rollenspelen en één-op-één sessies zullen deelnemers een verscheidenheid aan belichaamde buitenzintuiglijke technieken exploreren binnen het fictieve kader van een speculatieve instelling genaamd PSY-SOMA-TEK. Opgericht door een mysterieus figuur in een tijd van crisis, probeert het instituut duurzame psy-somatische technologieën te creëren om vermiste mensen te vinden, in het verleden en de toekomst te kijken, en te communiceren en te verbinden over afstanden, kennis te decentraliseren en krachten uit te breiden naar hen die in nood verkeren wanneer de technocratische structuren van de oude orde uit elkaar beginnen te vallen.
Zaterdag 17 en zondag 18 april om 15u
Tom K Kemp - ‘After the Maestro’ participatieve RPG-sessie - ONLINE.
5 spelers per sessie - lengte ongeveer 3 uur.
Maak een afspraak door uw naam in dit document te schrijven
Or email tomkkemp@gmail.com.
After the Maestro is een rollenspel dat zich afspeelt in een antropomorfe anatomische stad, zoals die te zien zijn in animaties als Once Upon a Time... Life, Osmosis Jones en Cells atWork! Spelers nemen de rol aan van cellulaire en microbiële arbeiders tijdens de nasleep van een succesvolle arbeidsemancipatie in het inwendige lichaam. Door middel van ludieke vertellingen en speculatieve wereldopbouw, genereert elke iteratie van het spel een verhaal met zijn eigen lichaamspolitieke metaforen, waarbij verschillende anatomische systemen worden beschreven en geantropomorfiseerd en waarbij nieuwe structuren van organisatie en onderlinge afhankelijkheid worden bedacht in de plotselinge afwezigheid van gevestigde biologische hiërarchieën.
Bios:
Mónica Mays (ES/NL) beschouwt in haar praktijk materialen en voorwerpen vanuit hun productie en reproductie - via de contexten waar ze vandaan komen, via de symbolische betekenissen die ze krijgen, tot de economieën waarin ze circuleren. Geïnformeerd door fabulaties over het huis, werkt ze in haar installaties met de verhalen en stilzwijgende kennis van de voorwerpen die ze gebruikt, waar ambacht, overlevering en agentschappen elkaar ontmoeten.
Susan Ploetz (US/DE) is een kunstenaar-onderzoeker die werkt met somatische technieken, theorie, schrijven, experience design en real-life simulaties in verschillende speculatieve configuraties. Haar werk gaat over de overlappende ruimtes van soma en technos; ze gebruikt verbeelding, de zintuigen, bodymind, magische materialiteit en protocol om emancipatoire emotionele dissonanties op te wekken en de uitbreiding van percepties en ontologieën teweeg te brengen.
Jean-Francois Peschot (FR/NL) herziet de functie van hedendaagse beeldvormingstechnologieën, door het forceren van mutaties in de vertaling en de standaardisering van informatie naar de menselijke manier van begrijpen. Door middel van sculptuur en video verkent hij de mechanismen die werkzaam zijn in de beeldeconomie, waarbij hij gebruik maakt van verkeerd toegeëigende consumentenapparatuur om daarmee gangbare wetenschappelijke verhalen en de productie van semiotiek te infecteren.
De films en installaties van Tom K Kemp (UK/NL) gebruiken RPG design, geïmproviseerd filmmaken en animatie om de griezelige gevolgen van globale bureaucratische en financiële systemen op intieme en directe menselijke relaties te analyseren. Zijn werk genereert semi-autonome ‘Weird fiction’, waarin gamificatie en ‘collaborative storytelling’ worden gecombineerd tot een afwijkende methode van complexiteitsmodellering.
Gezien de huidige situatie zullen de kunstenaars in de ruimte werken en de tentoonstelling opbouwen zoals gepland, maar publieke bezoeken zullen pas in april worden aangekondigd mits de huidige coronamaatregelen veranderen.
Follow the exhibition through our Instagram account.
De werken en de tentoonstelling worden ondersteund door het Mondriaan Fonds, het Amsterdam Fonds voor de Kunst, Bilbao Arte Foundation en het Stimuleringsfonds.
Photo documentation by the exhibitors