2021
De Liefde

Voor deze tentoonstelling toont Takeda nieuw werk dat is gemaakt tijdens zijn verblijf in airWG.

18 t/m 26 sep 2021
Het eerste contact tussen Holland en Japan kwam tot stand in 1600 via het schip ‘De Liefde’. Het markeerde het begin van een langdurige, niet altijd even gelukkige, symbiose, maar al met al leverde het winst op voor beide partijen. Het was een “Liefde” op het eerste gezicht die uitmondde in een ongemakkelijk huwelijk.
 
- T. Volker, Porcelain and the Dutch East India Company (1954)
 
Ondanks het isolationisme van Japan gedurende de Edo periode, werd de handel met de Lage Landen voortgezet. Zo slaagden de twee landen erin om zelfs in deze moeilijke tijden, via de handel, hun culturele uitwisseling voort te zetten. Vooral Japans urushi lakwerk en porcelein speelden een belangrijke rol in het verbinden van Japan en de Lage Landen op cultureel gebied.
 
Door de zee werden mensen van de buitenwereld gescheiden, maar tegelijk was de zee de enige weg om mensen met die wereld te verbinden. Daarom is het niet moeilijk om je voor te stellen waarom mensen in de Middeleeuwen zo behekst werden door de aanblik van de zee.  
 
Tatsuma Takeda groeide op omringd door de zee, op het eiland Amakusa, nabij Dejima, de enige Hollandse handelspost in Japan destijds. Een van zijn voorouders was handelaar in buitenlandse producten. Amakusa is ook een van de regio’s die worden geassocieerd met Japan’s “verborgen” christenen, en het is een gebied met exotische culturen. 
 
Voor deze tentoonstelling toont Takeda nieuw werk dat is gemaakt tijdens zijn verblijf in airWG
 
Mede mogelijk gemaakt door Pola Art Foundation.
2021
In the pause of a gesture there might be an echo

Waarom eindigt het vraagteken in een punt? Alles wat volgt op een vraag is slechts een klein onderdeel van diezelfde vraag.

3 t/m 5 sep 2021

Openingstijden

Vrijdag 3 September 14:00 – 17:30  
Opening Performance night: 19:30 – 21:30

Zaterdag 4 September  14:00 – 17:30  
Performance night: 18:00 – 21:30

Zondag 5 September 14:00 – 17:00

'In the pause of a gesture there might be an echo’ is een drie dagen durende procestentoonstelling en een performance event. Suns and Stars presenteert met trots deel I van: Sightless Seeing#5: Black Box - Sarah van Lamsweerde en Leroy de Böck, Submersion, Synthetic Body - Aram Lee, Façade_Override_Façade - Anastasija Pandilovska en Vragen? - Richtje Reinsma. Curatoren: Marjoca de Greef en Anastasija Pandilovska.

In verband met de Covid-maatregelen is de maximale bezoekerscapaciteit voor de performances beperkt. Stuur een mail om een plaats te reserveren naar: info@sunsandstars.nl

Vragen?

De performance Vragen? is de aftrap van een langer doorlopend artistiek onderzoeksproject van Richtje Reinsma over het fenomeen van De Vraag: de vraag als instrument in verschillende contexten (oa artistiek, politiek en educatief) en de praktijk van het vragen stellen (de vragende houding, intonatie, mimiek; het vraagteken). Ook komen de voor- en nadelen van de vragende opstelling als levenshouding aan bod. De verkenning van de vraag vindt plaats in een speciaal onderzoekskostuum.

Vragen? Richtje Reinsma
Vrijdag 3 september om 20:30 uur
Zondag 5 september om 15:00
Reserveer op: info@sunsandstars.nl

Sightless Seeing #5: Black Box

Black Box is een zoektocht op afstand door de TIN (Theater Instituut Nederland) collectie. De sterk op de tastzin gerichte performance stelt niet alleen de blik als dominante weg naar kennis ter discussie, maar reageert ook op de afstandelijke coronaregels waardoor de beschermde theatercollectie nog onbereikbaarder is geworden. Performer Leroy de Böck onderzoekt, samen met Sarah van Lamsweerde, de nabeelden van de collectie in zijn hoofd en neemt ons mee langs herinneringen aan objecten die voorheen in de spotlights schitterden en nu een leven leiden in het donker.

Sightless Seeing #5: Black Box door Sarah van Lamsweerde en Leroy de Böck
Zaterdag 4 september
Repetitie 1: Black Box om 18:00
Repetitie 2: Black Box om 19:00
Reserveer op: info@sunsandstars.nl

Façade_Override_Façade

‘Façade_Override_Façade’ verkent de publieke ruimte van Skopje. Het megalomane bouwproject ‘Skopje 2014’, heeft niet alleen het aanzicht van Anastasija’s geboortestad radicaal veranderd,  het heeft ook geleid tot heftige nationale en internationale politieke spanningen. In haar onderzoeksproject gebruikt Anastasija Pandilovska het materiële conflict als instrument om het potentieel van ‘publicness’ als proces en het conflict als een ruimte vol mogelijkheden te onderzoeken.

Façade_Override_Façade, Anastasija Pandilovska
Zaterdag 4 september
Performance: Façade_Override_Façade om 20:00
Reserveer op: info@sunsandstars.nl

Submersion, Synthetic Body

‘Submersion, Synthetic Body’ neemt het diasporisch perspectief als uitgangspunt en openbaart hoe complexe geschiedenissen zich manifesteren in archieven en verzamelingen. In Aram Lee’s videoinstallatie worden de beelden van een kapseizend en zich weer oprichtend reddingschip begeleid door het gezang van een verzameling geprepareerde vogels uit een ongeschonden, niet verdeeld Noord- en Zuid-Korea. De vogelzang en de bewegingen van het schip leiden naar onbekend terrein; naar gespiegelde landschappen waar ontwrichtende ideeën en de diasporische verbeeldingskracht worden verkend.

Submersion, Synthetic Body, Aram Lee
Zondag 5 september: Luistersessie om 14:00
Reserveer op: info@sunsandstars.nl

Mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds, Elisabeth Vermaat Müller Fonds, Lira Fonds, Tijl Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Holland, Stichting Helden der Zee-Fonds Dorus Rijkers/Samenwerkende Maritieme Fondsen, Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers, Allard Pierson Collecties.  

Suns and Stars
info@sunsandstars.nl
www.sunsandstars.nl
31(0)6 16610195
www.inthepauseofagesturetheremightbeanecho.eu

2021
Voices of Belarus. Chapter Two: Restoring Connections

Deze tentoonstelling is een daad van solidariteit met Belarussische burgers die vechten voor hun mensenrechten, maar bestempeld worden als extremisten en uiteindelijk in de gevangenis belanden.

29 jul t/m 1 aug 2021

Opening times:

29.07: opening ceremony with special guests Fuensanta Méndez, 18:00-21:00

30.07: 12:00-21:00

31.07: 12:00-21:00

01.08: 12:00-21:00

 

Belarus is een land waarvan de nationale identiteit de afgelopen honderden jaren grondig is vernietigd door middel van repressie, taalhervormingen, grondwetswijzigingen en zware propaganda. De meerderheid van de Belarussische inwoners kennen hun wortels en cultuur niet en schamen zich voor de Belarussische taal, omdat ze die als 'boerachtig' beschouwen. Dat is een van de redenen waarom Belarus als natie lange tijd heeft geslapen en wij nu smeden aan een nieuwe structuur tussen ons als mensen. We herstellen verbindingen tussen het land en de mensen. 

Stemmen Van Belarus. Hoofdstuk twee: Verbindingen herstellen gaat over het herstellen van de relaties binnen het gezin, het verkennen van siertaal en het visualiseren van erfgoed dat nooit toegankelijk was voor ons; zo herinneren we ons de namen van onze voorouders om de weg naar huis te herstellen. De kunstenaars nodigen de bezoekers uit om de vermoeiende groei van het aantal politieke gevangenen in Belarus te erkennen. Deze tentoonstelling is een daad van solidariteit met Belarussische burgers die vechten voor hun mensenrechten, maar bestempeld worden als extremisten en uiteindelijk in de gevangenis belanden. Stemmen Van Belarus. Hoofdstuk twee: Verbindingen herstellen leidt bezoekers door de kunstwerken en hun taal. Het is een open ruimte voor dialoog, die aanzet om na te denken over abstracties van vrijheid, realiteit en dromen van mensen die we misschien nooit zullen tegenkomen.

Door de toenemende onderdrukking en ernstige vervolging van verzet, vrijheid van meningsuiting en/of artistieke expressie in Belarus, voelen we de drang om meerdere stemmen te laten horen en op te merken, ondanks het informatieve, politieke en territoriale isolement van hun oorsprong. 

Wij zijn een groep van twee expats en een inwoner uit Belarus die als doel hebben ruchtbaarheid te geven aan de culturele zuivering door aan te bieden wat we nog hebben, door de banden binnen en buiten ons moederland te versterken en op te bouwen willen zien welk erfgoed we kunnen behouden.

 Stemmen van Belarus. Hoofdstuk Twee: Verbindingen herstellen presenteert een nieuwe serie van The Postcards Of Solidarity, en individuele werken: Long Way Home. Deel 2, 2021 - de audiovisuele installatie van Masha Maroz; 10 Years Of Not Being Home - de fotozine en prints van Sasha Kulak; I cry I can not see- de sculpturale illustratie en het gelijknamige gedicht van Dasha Golova.

The Postcards Of Solidarity,, 2021

(tweede druk - 555 stuks)

 

Dasha Golova’s doorlopende project op basis van kostbare vondsten van textiel en wandtapijten uit het etnografische archief Past Perfect is deze editie gerealiseerd in samenwerking met Masha Maroz en Sasha Kulak. We nodigen u uit om solidair te zijn met politieke gevangenen in Belarus. Elk van de 555 kaarten is opgedragen een andere persoon. Deze ansichtkaarten zijn puzzels/fragmenten van een grotere boodschap, een decoratieve code van Belarussisch tapijt en borduurwerk, verweven met de afbeelding erachter. Deze code is de sleutel tot onze identiteit. De fragmentatie van de prent dient als bescherming tegen censuur. Elk van de ansichtkaarten bevat de informatie van de ontvanger, zoals de naam en het adres van de gevangenis, een postzegel en onze kernboodschap, een sierwoord. Alles staat voor je klaar om deze — niet per se verbale — communicatie te activeren door een van de ansichtkaarten te kiezen en in de brievenbus te deponeren. Door dit te doen geef je hoop, een gebaar van bewustzijn, erkenning en steun.

Artist bios

Sasha Kulak is een filmmaker, wiens werk een verscheidenheid aan visuele projecten omvat, variërend van documentaires tot mode, van muziekvideo's tot fotografie. Kulak werkt ook als curator.

Masha Maroz is een multidisciplinaire kunstenaar en etnograaf uit Minsk die werkt aan onderwerpen uit het collectieve geheugen door middel van persoonlijke, "Belarussische context" en nationale identiteit.

Dasha Golova is een kunstenaar en kleermaker, toegewijd aan reflectie op het sociale weefsel, de breuken en herstelbetalingen. Daarnaast is Golova ook oprichter van tweejaarlijkse evenement Textile Initiative, gevestigd in Amsterdam.

2021
WTBN Booklet Launch + feelsgalore.radio
Ronja Andersen, Helena Grande, Giovanni Giaretta, Faysal Mroueh and Daniel Vorthuys
10 jul 2021 — 15:00 tot 22:00 uur
2021
Looking in to look out
Waèl Allouche, Vicente Baeza, Tash Keddy, Sam Marshall Lockyer, Rodrigo Red Sandoval
Curator: Àngels Miralda
16 t/m 27 jun 2021
2021
Suggested Cuts:

Suggested Cuts: is een kleine oefening in het live ‘snijden’ van audio opnamen die vervolgens worden ingezet als performance tool.

2 t/m 8 jun 2021

Dagelijks van 12:00 - 20:00 uur.

Er is geen speciale opening, iedere dag zijn opneem-/snijsessies toegankelijk voor het publiek. Als afsluiting zal er op de laatste dag een finissage zijn met live performance waarbij het opgenomen materiaal zal worden gebruikt. De duur van de performance is flexibel.

Suggested Cuts: is een kleine oefening in het live ‘snijden’ van audio opnamen die vervolgens worden ingezet als performance tool.

Het project is gebaseerd op het verkennen van de mogelijkheden van de vinyl recorder lathe, oftewel dubplate cutter. Dit apparaat werkt in principe als een normale platenspeler maar dan omgekeerd: een diamanten stylus snijdt het vinyl in real-time om zo de trillingen van het binnenkomende signaal in het vinyl te graveren.

Voor Suggested Cuts: nodigde Avelãs een aantal kunstenaars en musici uit om ieder een kleine editie van unieke versies van hetzelfde stuk/dezelfde composite te maken  - als er 10 exemplaren zijn, zal het stuk op10 verschillende manieren worden uitgevoerd en zal elke dubplate uniek zijn.

In samenwerking met Avelãs worden de uitgenodigde kunstenaars/musici aangemoedigd om de beperkingen en mogelijkheden van het medium ‘vinylplaat’ te verkennen  - etsen, vormgeven, picture discs maken, vergrendelde, omgekeerde en parallelle groeven verkennen, gebruikmaken van materialen als röntgenstralen of oude CD's, onbespeelbare afspeel-objecten maken, deze doorboren met meerdere gaten in het midden, enzovoort ... 

Bezoekers zijn welkom om de opname-/snijsessies bij te wonen en om in luisterstations in de ruimte van puntWG te luisteren naar de platen die op voorafgaande dagen zijn vervaardigd.

 

2021
SUSU

Voor hun deelname aan Sufferin’ Succotash kregen tien kunstenaars en één schrijver de uitnodiging kunst in woorden te maken.

8 t/m 30 mei 2021

Finissage 30 May 14-18 Hrs 
Visits by Appointment
Thur-Sun / 14-18 Hrs

In 2019 kwam Good Neighbor (GN) met het voorstel een tentoonstelling te maken die kan worden gezien als een container voor woorden, vergelijkbaar aan een boek. Voor hun deelname aan Sufferin’ Succotash kregen tien kunstenaars en één schrijver de uitnodiging kunst in woorden te maken. Verschillende werken werden opgesteld, georganiseerd, geselecteerd en geschreven. Vanwege de pandemie werd de show uitgesteld en liepen alle plannen vertraging op. Deze onderbreking opende gedurende 2020 tijd en ruimte voor nieuwe betekenissen en heroverwegingen. In hun 2021-versie omarmden de werken kleine aanpassingen en transformeerde de tentoonstelling in SUSU, een herhaling van de oorspronkelijke show, maar dan met een paar verschillen.

De titel Sufferin’ Succotash is oorspronkelijk ontleend aan de gelijknamige publicatie van Ron Padgett & Joe Brainard uit 1971. Het verwees naar een destijds karakteristieke uitdrukking van Silvester de kat, de cartoon van Looney Tunes.

“Because these cartoon characters were ubiquitous in the childhood of most North Americans between, say, 1940 and 1995, a lot of people have only ever heard this phrase said by them, never by an actual human in the same room they are in.” Volgens gebruikers van internetforum Quora: “it was an interjection to express dismay, frustration, distress or surprise. Anyhow, the literal meaning of succotash is a vegetable dish with corn and beans, sometimes also with tomato, peppers, or onion. The phrase sufferin’ succotash may therefore have an intrinsic meaning beyond its usefulness as a minced oath: aw, crap, we're eating this again?”

Reserveer hier een tijdsslot om de expositie te bezoeken via deze link>

Good Neighbor (GN) is een onderzoeksplatform gevestigd in Amsterdam sinds 2017, gerund door kunstenaar Martín La Roche, ontwerper Dongyoung Lee en onderzoeker Valeria Marchesini. GN definieert zichzelf in de eerste plaats als een gemeenschap van lezers met een gedeelde interesse in boeken als performatieve instrumenten. GN probeert geen bibliotheek te bouwen, het maakt tijd vrij om bestaande bibliotheken te waarderen.

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het Amsterdams Fonds voor de Kunst en Mondriaan Fonds.

To see the whole SUSU’s documentation go to this Art Viewer feature.


  

 

2021
Bare time

Hier worden hun dagelijkse activiteiten van opwarmen, dansen en rusten opgevoerd.

1 t/m 2 mei 2021

Concept: Koen Bartijn

Performers: Doke Pauwels, Elisa Zuppini, Federica Dalla Pozza

Choreografie: Elisa Zuppini 

In Bare Time betrekken drie performers een dag de ruimte van Punt WG. Hier worden hun dagelijkse activiteiten van opwarmen, dansen en rusten opgevoerd. Deze handelingen vormen samen een onophoudelijke stroom van kale gebeurtenissen van herhaling en oefening. Toch is hun gezamenlijke ruimte een plek vol kleine sensaties, die de routines kunnen openbreken en bevrijden. De drie performers storten zich samen in een zoektocht naar gemeenschappelijkheid in een tijd en ruimte waarin zij continu langs elkaar heen lijken te bewegen.

Op één en twee mei openen de deuren van de expositieruimte waarin je voor even getuige kunt zijn van hun gezamenlijke oefening. 

Deze performance is onderdeel van Antidote een internationaal netwerk van solidariteit, samenwerking en gemeenschappelijkheid tussen dansers, kunstenaars, denkers en andere cultuurwerkers.


Images: Julia Mira https://juliamira.net/