Part of the atelierWG series
Alexandra Verkerk & Joop Haring invite you to their show “When Nature comes Close”
Tentoonstelling: 4 t/m 9 maart van 13.00 tot 18.00 uur
Part of the atelierWG series
In puntWG hebben wij binnenkort onze presentatie als WGkunstenaars. Wij, dat zijn Alexandra Verkerk en Joop Haring. “When Nature comes Close” in puntWG, gaat over onze reflectie op de ons omringende natuur, ook hier op het WG terrein, Amsterdam
Te zien: schilderijen, beelden, tekeningen, wandobjecten.
Nu de lente weer in aantocht is, willen wij dit met u vieren op het voorterrein van puntWG.
* Dialezing over ons werk: vrijdag 7 maart 17.00 u
* Lente feest/finissage: zondag 9 maart 14.00 – 18.00 u
Photography by Studio Plancius
Wij nodigen u uit voor de Valentijnsshow The Patron Saint of Beekeepers in puntWG, een grote groepstentoonstelling met ansichtkaarten, liefdesbrieven en Valentijnskaarten van kunstenaars van heinde en verre, die op 14 februari om 17:00 uur van start gaat.
Openingstijden: 15, 16 + 22, 23 februari
I promise to devote my heart to you and my art, for both are my life’s passion. In each stroke of my brush, you shall find me. - Artemisia Gentileschi
Beste kunstenaars, geliefden en dierbaren,
Wij zijn verheugd om jullie uit te nodigen voor de Valentijns show The Patron Saint of Beekeepers in puntWG, die opent op 14 februari om 17:00.
puntWG is een onafhankelijk, door kunstenaars gerunde ruimte voor experimentele tentoonstellingen en artistieke uitwisseling in Amsterdam West. Sinds vorig jaar wordt de organisatie en programmering verzorgd door een nieuw vrijwilligersteam.
Om onszelf voor te stellen en onze nieuwe werkwijze voor het komende jaar te delen, organiseren we een grote groepstentoonstelling met ansichtkaarten, liefdesbrieven en Valentijnskaarten die door kunstenaars van dichtbij en veraf zijn opgestuurd.
Verwacht een overvloed aan brieven, cocktails en gevoelens.
Vaarwel, mijn liefde...
Voor altijd de jouwe,
Het puntWG-team:
Nina Harra, Julia Dahee Hong, Susan Kooi, Lily Lanfermeijer en Smári Róbertsson
Kunstenaars
Marijn Akkermans, Josefina Anjou, Bergur Anderson, Gegee Ayurzana, Inez de Brauw, Ceel Mogami de Haas, Emma van den Berg, Lars van de Grift, Halla Einarsdóttir, Caz Egelie, Helen Frik, Agathe Gabrielle, Julia Gersten, Marije Gertenbach, Noa Giniger, Joseph Hughes, Hrafnhildur Helgadóttir, Lukas Malte Hoffman, Simone Jarvis, Masaki Komoto, Tatiana Kouguell, Rosita Kær, Garrett Lockhart, Bláithín Mac Donnell, John MacLean, Agata Milizia, Aaro Murphy, Ana Navas, Petra Noordkamp, Micha Patiniott, Will Peck, Josse Pyl, Alina Senchenko, Caroline Silverman, Michelle Son, Mai Spring, Olle Stjerne, Lisa Sudhibhasilp, Charlotte Weise, Tran Wang Dai, Marika Vanderkraats, Rúna Þorkelsdóttir & more to be announced.
Photos: Studio Plancius
Part of the Open Call Series.
Swan, Nina and Rick invite you to Play Home, the inaugural issue in PuntWG's exhibition series of uncustomary matchmaking.
Part of the Open Call Series.
Swan, Nina and Rick invite you to move into their WG. According to the landlord (who will live with you) it’s a room (8m2) like any other. It’s just that the light switch is in the kitchen. There’s no threshold separating the noisy floor boards in the kitchen from what used to be the dining room (now your room). When someone is peering into the fridge late at night it sounds like they’re standing next to your bed. With the scratching coming from behind the painting you never feel alone. However, the landlord tells you, your room has one big advantage: One of the long walls is completely window, from left to right, top to bottom. It's beautiful, isn’t it?
Play Home is the inaugural issue in PuntWG's exhibition series of uncustomary matchmaking. The cohabitation of works is structured like a spatial montage of fragments of domesticity and communal living. Homemaking is always a work in progress, it’s making it work. Living together inevitably breeds issues of excess and (over)proximity. Each brings their own projections, blurry edges bleeding together in uncanny and unpredictable ways. Memories, torn from their original time and reconstituted alongside each other, furnish the space.
And then that window: supposedly a clear demarcation between inside and outside, looking through a matter of sending and receiving. But when all is too much, everything too close, its structural function sheds this illusory simplicity. Suddenly you find it looking back at you and yourself part of the scene you’re looking at, part of the house. Our new roommate.
Part of the airWG series
The Wind Blows Where It Wants nodigt ons uit om ideeën over ontsnapping te verkennen, zowel als mentaliteit als methode, waarbij we acties en verlangens opnieuw voorstellen als vluchtacties.
Open: zaterdag & zondag 12.00 - 18.00 uur / Overige dagen 17.00 - 19.00 uur / Woensdag 11 december 16.00 - 18.00 uur
Onderdeel van de airWG-serie
The Wind Blows Where It Wants nodigt ons uit om ideeën over ontsnapping te verkennen, zowel als mentaliteit als methode, waarbij we acties en verlangens opnieuw voorstellen als vluchtacties. Dit is een uitnodiging om onze geest wakker te maken en de werkelijkheid te heroverwegen vanuit frisse, onverwachte perspectieven.
Een initiatief van Pau Masclans, gerealiseerd met steun van de deelnemende kunstenaars en De Appel Amsterdam. Genereus ondersteund door Stichting R. Amigó i Cuyàs / BBAA Universitat de Barcelona en airWG.
Photography by Ilya Rabinovic.
Part of the atelierWG Series
Julian & Jonathan is a project portraying my father and half brother over a period of 20 years.
Openingstijden: weekend 14:00 - 18:00 en weekdagen 13:00 - 17:00 (bezoek alleen op afspraak)
zondag 8 December: Kunstenaarsgesprek op16:00
Part of the atelierWG Series
Julian & Jonathan is mijn meest omvangrijke project, waarin ik mij sinds 2005 richt op de relatie tussen mijn vader en mijn halfbroer. Jonathan is 20 jaar jonger dan ik en mijn jeugdherinneringen aan mijn relatie met mijn vader worden sindsdien – tot op zekere hoogte – weerspiegeld in Jonathans ervaring. Ik ben geïnteresseerd in de driezijdige relatie tussen ons; de veranderende nabijheid en afstand die we delen, en het eigenaardige gevoel om in een wereld naar binnen te kijken waartoe ik niet volledig behoor. Door de jaren heen is de dynamiek tussen hen – en ons – voortdurend onderhevig geweest aan veranderingen. Soms waren ze dichtbij elkaar, op andere momenten waren ze verder van elkaar verwijderd. Ze hebben allebei te maken gehad met de ontberingen van verlies en de vele pijnlijke gevolgen daarvan. Mijn beelden van Jonathan gedurende zijn jeugd, alleen of met onze vader, documenteren deze veranderingen. Met elke fotosessie probeer ik dichter bij hem te komen, verbinding te maken, zijn innerlijke wereld te begrijpen. Het project gaat zowel over mij en dit deel van mijn familie, als over hun afzonderlijke universum.
Part of the puntWG Open Call Series
'Out of sight, out of mind' is a duo exhibition by Merve Kılıçer and Jake Caleb that questions the relationship between human behaviour and political agenda when dealing with loss.
Openingstijden: 10 November t/m 12 December, op zaterdagen en zondagen 14:00 - 18:00 uur
Finissage event: 1 December 14:00 - 18:00 uur
Onderdeel van de puntWG Open Call serie
‘Uit het zicht, uit het hart’ luidt het gezegde. Mijnbouw die afgelegen plattelandsregio’s verwoesten, leefgemeenschappen die worden getroffen door een onbekend dodelijk virus. Zulke gebeurtenissen - die de leefomgeving en de levens vanmensen verwoesten - worden vaak snel vergeten. Is deze vorm van vergeten kenmerkend voor mensen die te maken hebben gehad met verlies, of hebben we te maken met cultureel geheugenverlies waarbij een onderliggende politieke agenda een rol speelt?
Voor de tentoonstelling out of sight, out of mind, tonen Merve Kılıçer (TR) en Jake Caleb (UK) elk afzonderlijk werken waarin ze ingaan op deze vragen. Beiden reflecteren ze op persoonlijke ervaringen en laten ze de stemmen horen van diegenen die dergelijke ingrijpende gebeurtenissen aan den lijve hebben ondervonden.
Het werk "without start without end" van Jake Caleb bestaat uit een serie drukken die hij maakte na een bezoek aan zijn ouderlijk huis. Tijdens zijn verblijf onderzocht hij de omstandigheden rondom de dood van zijn vader als gevolg van Covid-19.
Merve Kiliçer toont haar project in wording "When The Gods Have Been Done”. Het is een veldonderzoek dat ze deed in nog functionerende mijnen en bij archeologische sites in West Turkije. In dit werk wordt het historische landschap vergeleken met het hedendaagse landschap. Zo wordt een verschuiving zichtbaar in hoe de mens zich verhoudt ten opzichte van het landschap: van eerbied voor het land, voor de grond, naar commodificatie ervan.
Jake Caleb’s werk wordt ondersteund door het Mondriaan Fonds, CBK Rotterdam en het Frans Masereel Centrum. Merve Kılıçer's werk is een opdracht in het kader van het SAHA Studio programma en is geproduceerd met ondersteuning door SAHA.
Photography by Ilya Rabinovic
Part of the atelierWG series
Werken met tekst en beeld is een levenservaring - Loek Schönbeck.
Part of the atelierWG series
Drukken is voor mij een extatische ervaring. Net als het ontwerp van drukwerk, inclusief het ontwerpen van letters. Maar het valt niet mee om elegantie en techniek in evenwicht te houden.
De geschiedenis liegt er niet om. Het was een ontwikkeling van organische ‘houtletters’ tot een lettertype met 3500 tekens per gewicht. Alles moest er harmonisch uitzien, ook als verschillende schrifttalen, ook Grieks bijvoorbeeld, door elkaar gebruikt werden.
Recent kwam daar het werken met andere druktechnieken bij, steendruk met name, tot een totaal van 4000 drukken ten behoeve van een geschrift, De paradijsvogel, waarvan ik de basistekst in 2006 schreef en publiceerde, maar nu verlucht en van een nawoord voorzie. Ze bracht opnieuw de ervaring, dat kleurgebruik mede van de techniek die je hanteert afhangt, wat alles soms weer op zijn kop zet.
Het is een manier om het leven te ervaren.
Loek Schönbeck.
Openingstijden
Zaterdagmiddag 26 oktober 2024 t/m
Zondagmiddag 3 november 2024.
Woensdag - zondag van 13 - 18 uur.
Finissage
Zondagmiddag 3 november 2024, 17 uur.
Lezing
3 november 2024 om 20 uur.