Part of the airWG series
Pau Masclans presenteert scenario's waarin werkelijkheid en abstractie met elkaar wrijven en de ruimte laten vibreren. Zijn werk is gebaseerd op de manipulatie van het fysieke door middel van wendingen die leiden tot onbedoelde resultaten, die wrijven met het dagelijks leven.
Tijdens zijn residentie bij airWG, van september tot en met december 2024, zal de in Barcelona geboren kunstenaar een open groep werken KRAMP EN KRIMP (2024) presenteren in puntWG.
De tentoonstelling is iedere dag open van 14.00 -17.00 uur.
Part of the airWG series
Een man stopt en sluit zijn ogen. Hij bedekt zijn oren met de wijsvingers van beide handen. Hij kantelt zijn hoofd omhoog en maakt een scherp, gedempt geluid.
Zijn lichaam trekt zich tegelijkertijd samen en hij tilt zijn rechtervoet op. Het gebaar lijkt op het begin van een ritueel, maar gaat niet verder. Het duurt zes seconden. De kramp gaat door zijn hersenen, zijn schouders, zijn borst, de spieren van zijn armen en onderarmen, zijn buik, bekken, dijen en kuiten. Hij vertoont geen enkele communicatie en vervolgt zijn weg.
(Pau Masclans, 2024)
Pau Masclans presenteert scenario's waarin werkelijkheid en abstractie met elkaar wrijven en de ruimte laten vibreren. Zijn werk is gebaseerd op de manipulatie van het fysieke door middel van wendingen die leiden tot onbedoelde resultaten, die wrijven met het dagelijks leven.
Tijdens zijn residentie bij airWG, van september tot en met december 2024, zal de in Barcelona geboren kunstenaar een open groep werken KRAMP EN KRIMP (2024) presenteren in puntWG.
Genereus ondersteund door Fundació R. Amigó Cuyàs / BBAA, Universitat de Barcelona.
Photography by Ilya Rabinovic
Part of the puntWG Open Call Series
A color, a mineral, and a myth, Kobold on the Unemployment Line; an exhibition in three instalments is a collaboration between artists Helena Sanders and Michael Petri imagining the limits and transformations of materials, labor, and landscape through the fever-dreams of a time traveling Kobold.
Part of the puntWG Open Call Series
Kobold on the Unemployment Line -kleur, mineraal en mythe, een tentoonstelling in drie
afleveringen, is een samenwerking tussen kunstenaars Helena Sanders (NL/US) en Michael Petri
(Wenen, AT) en loopt van 17 augustus t/m 8 september 2024. De tentoonstelling verbeeldt middels de koortsdromen van een tijd-reizende Kobold, hoe en in hoeverre materialen, arbeid en
landschap transformaties ondergaan.
Voor deze tentoonstelling hebben Helena en Michael nieuw werk gemaakt, waaronder een licht
scenografie, matte painting, een audio installatie, keramiek en sculptuur. De werken gaan in op
verschillende aspecten van de Kobold, een figuur uit de folklore: een elf-achtig wezen waarvan
wordt gezegd dat het leeft in kolenmijnen en zilvermijnen waar het de mijnwerkers het leven zuurmaakt. Zowel het mineraal kobalt als de kleur kobaltblauw ontlenen hun naam direct aan dit
ambiguë wezen waarvan niet duidelijk is waar het precies op uit is, en die de werelden van de
mens en van de geologie omspant en met elkaar verbindt. Van het Carboon tot aan een
speculatieve toekomst - waarin bomen zijn getransformeerd in koolstof en verder nog: in
synthetische verf - en waarin technologieën het mogelijk maken om grondstoffen aan de aarde te
onttrekken, evolueert de Kobold in een ‘werkloze’, een figuur die spullen op de pof koopt en die
niet langer heerst over de mijnen.
Gedurende de tentoonstelling zullen de kunstenaars drie events (de drie afleveringen) verzorgen:
opening, presentatie met gastkunstenaars, en afsluitend event.
17 augustus: aflevering 1
Opening - korte introductie/performance
31 augustus: aflevering 2
Artist talk/workshop met gastkunstenaar Annika Kappner:
Liquid Dreams: Shared stories
"Together we will journey through the shared history of human and mineral intelligence. A multidimensional and multi sensorial adventure of co-creative evolution from supernovas to quantum computing, via dating apps and health trackers."
7 september: aflevering 3
afsluitend event - artist talk of presentatie
De tentoonstelling wordt genereus ondersteund door het AFK.
With technical support and contribution from: Martin Poisel, Michael Fux, Katrina Niebergal, Nicole Martens, Anami Schrijvers, Marcus Zilz, Charlott Markus, and Ticho Brouwers.
Photography by Ilya Rabinovic
Part of the atelierWG series
De tentoonstelling Killing the Goose That Laid the Golden Egg zet recente gebeurtenissen uit de Ierse geschiedenis in de schijnwerpers en verweeft deze met kunstmatige intelligentie (AI) om te reflecteren op de rol die alternatieve, speculatieve (historische) verhalen kunnen spelen.
Part of the atelierWG series
As we’ve dared to call the monkeys in the Zoo by Irish names,
Erin’s sons, in wrath, declare us snobs and flunkies;
And demand that we withdraw them – nor should we ignore their claims---
For it’s really very hard --- Upon the monkeys.
De tentoonstelling Killing the Goose That Laid the Golden Egg zet recente gebeurtenissen uit de Ierse geschiedenis in de schijnwerpers en verweeft deze met kunstmatige intelligentie (AI) om te reflecteren op de rol die alternatieve, speculatieve (historische) verhalen kunnen spelen.
Centraal in de tentoonstelling staan enkele gepubliceerde cartoonprenten uit de 19e en 20e eeuw, waarin Ierse mensen werden afgebeeld als apen om hen te ontmenselijken en moreel te onderdrukken, of om in te zetten als propaganda in de strijd tegen de Ierse onafhankelijkheid.
Op spottende wijze omarmt Hannan dit pijnlijke hoofdstuk uit de geschiedenis. De tentoonstelling toont schilderijen, prenten en een videoinstallatie die voortbouwen op deze thematiek en bestaande stereotypen doorbreken, of misschien soms juist volledig te omarmen.
In lijn met dat laatste, verwachten we uiteraard dat u langskomt voor een drankje.
Wij kijken ernaar uit u te zien bij de opening op donderdag 1 augustus 2024, van 17.00 uur tot 21.00 uur.
(Gedurende de tentoonstelling is puntWG open op vrijdagen, zaterdagen en zondagen en op afspraak.)
Part of the atelierWG series
Een korte film en bijbehorende installatie van kunstenaar en filmmaker Jasper Coppes, gericht op zandwinningsplassen die onderhevig zijn aan de tegenstrijdige belangen van afvalbeheer en biodiversiteit.
Part of the atelierWG series
In zijn film KALI WAAL en de bijbehorende ruimtelijke installatie, deelt Jasper Coppes de resultaten van een langdurige samenwerking rond een controversiële zandwinningsplas in Nederland.
Een groep buitenlandse onderzoekers leert over de vreemde gebeurtenissen die plaatsvinden bij een meer en zijn menselijke en niet-menselijke bewoners. Kan het natuurreservaat genezen worden met giftige modder, zoals de industrie beweert?
In de korte film KALI WAAL is landschapsontwerp zowel gif als remedie. Een natuurreservaat in Nederland is het decor voor een milieukwestie. Decennia van zandwinning hebben meren gecreëerd die zo diep zijn dat er geen licht meer op de bodem komt. De meren zijn ogenschijnlijk levenloze waterpoelen geworden. Onlangs zijn autoriteiten begonnen met het dumpen van vervuilde modder in deze meren, bewerend dat dit ‘verondiepen’ de biodiversiteit vergroot. Een groep jonge onderzoekers ontdekt geleidelijk dat dit landschap noch een onschuldig rewilding-project, noch een ecologisch doodlopend spoor is. Terwijl veerkrachtige levensvormen centraal staan, neemt een nieuwe ecologie van planten, bacteriën, dieren en machines de film over.
Fiction as Resistance: Jasper Coppes in gesprek met Mira Sys
Op zaterdag 27 juli om 17:00 opent exposerende kunstenaar Jasper Coppes de deuren van puntWG voor een publiek gesprek over het onderzoek dat aan zijn film voorafging. Hij zal in gesprek gaan met journalist en schrijver Mira Sys, wiens onderzoek naar vervuilde meren de belangrijkste inspiratiebron was voor KALI WAAL. Jasper en Mira nodigen u uit om deel te nemen aan het gesprek en manieren te verkennen waarop fictie en milieurecht hand in hand kunnen gaan.
Part of the puntWG Open Call Series
The Sound of Fabrics is een groepstentoonstelling waarin textiel als medium centraal staat. De deelnemende kunstenaars herformuleren en herwaarderen ieder op hun eigen wijze ambachtelijk-traditionele artistieke technieken en geven zo, door middel van de materialiteit van het gebruikte medium textiel, vorm aan persoonlijke, historische of speculatieve narratieven.
Openingstijden:
Weekdag: RSVP at ldubourjal@hotmail.fr
Weekend: 12:00 - 18:00 uur
Part of the puntWG Open Call Series
The Sound of Fabrics is een groepstentoonstelling waarin textiel als medium centraal staat. De deelnemende kunstenaars herformuleren en herwaarderen ieder op hun eigen wijze ambachtelijk-traditionele artistieke technieken en geven zo, door middel van de materialiteit van het gebruikte medium textiel, vorm aan persoonlijke, historische of speculatieve narratieven. Borduren, weven, breien en schideren verankeren woorden in het textiel en maken het tot een ruimte waarin verschillende verhalen kunnen worden gelezen. Deze technieken die zijn geleend van tradities uit de volkscultuur, maken een vorm van kennisoverdracht mogelijk die zich niet beperkt tot de betekenis van woorden als zodanig, maar die ook hun discursieve potentieel activeert.
Photography by Ilya Rabinovich
Part of the airWG Series
The Unseen Eyebeam Crossed is a new body of site-responsive sculptural works by Irish artist Marie Farrington, marking her first solo exhibition in the Netherlands. Informed by histories and material residues around the WG building, the works take the studio and gallery space as points of departure to explore architecture as a conduit for memory, an orientation of relationships, and a ritual landscape of reciprocity and care.
Exhibition opening hours: Tues-Fri 13:00-19:00 / Sat-Sun 14:00-18:00
Exhibition walk-through with the artist: Sunday 16 June, 16:00
Part of the airWG Series
The Unseen Eyebeam Crossed is a new body of site-responsive sculptural works by Irish artist Marie Farrington, marking her first solo exhibition in the Netherlands. Informed by histories and material residues around the WG building, the works take the studio and gallery space as points of departure to explore architecture as a conduit for memory, an orientation of relationships, and a ritual landscape of reciprocity and care.
A broad range of materials converge in works that contain bi-products from each other’s production. Formations in glass, soapstone, talc, clay, brass, candlewick and jute reflect on the space as both an archive and stage. Found windowpanes originating from the surrounding residential streets become contingent frames that enter into exchange with the architecture, holding ghostly silhouettes of exhibition objects. Leakages, gaps, breakages and displacements reveal the porous borders of these arrangements, creating a set of testing grounds that seem both diagrammatic and ephemeral.
The resulting works evoke a spectral presence through unfixed or provisional elements centred around transparency, opacity and fragmentation. The installations perform a subtle mapping of the gallery’s X and Y axes, plotting the body and it’s material encounters within pictorial and spatial planes. What emerges is a meditation on the act of looking, manifested through assemblages that reflect on the conditions of their own visibility.
Marie Farrington (b. 1990) is an Irish visual artist and writer. Her practice reflects on the act of making through geological and archaeological lenses. Using casting, carving and other sculptural processes, she engages with memory through situated encounters with landscape and architecture. Her work makes formal reference to field sampling, built heritage and histories of display. Marie is a Project Studio awardee at Temple Bar Gallery+Studios, Dublin (2024-25). She is supported by The Arts Council of Ireland.
With special thanks to Wilma Kuijvenhoven, Els van der Graaf, Hugo Palmer, Rob ter Haar, Miku Sato, and all at MAKE Eindhoven glass department, especially Lorena Miguel, Magdalena Köb and Noa Zandee.
Photography by Ilya Rabinovic
Part of the puntWG Open Call Series
Banasińska and Vratsanou reflect on the figure of the double, focusing on the story-telling potential of traceology, carved stones, cinema’s doppelgangers and other material fictions, in the form of a film, a series of objects, drawings and a LARP event.
Part of the puntWG Open Call Series
‘double double’ is een LARP (Live Action Role Play) van Zuza Banasińska en Myrto Vratsanou. De figuur van de dubbelganger dient als middel om niet-hiërarchische verwantschap te onderzoeken. Spiegeling, schaduw, negative space en andere methodes worden ingezet om het gevoel van ‘zelf’ te bevestigen en versterken.
‘Verdubbeling’ wordt ingezet als methodologie voor story-telling en speculatie - het reflecteert en fragmenteert instabiele identiteiten. Mirroring is een weg naar proces, verbinden, samenwerken en hybridiseren. Opengespleten schelpen en carvings uit het neolithicum leiden naar ‘stapeling’, naar strategiëen van verstoring andere echo’s van de cinematografie. Door middel van traceology onderzoeken de kunstenaars verschijnselen als corrosie, ‘scheur’, ‘kloof’ en ‘wond’. Op deze manier vullen verdubbelingen de leemten in ons canonische denken. Gelijk aan het origineel maar ook net anders, verstoren deze kopieën het idee van lineariteit, en brengen ze fantoom-achtige kenmerken aan het licht. Banasińska en Vratsanou geven dit onderzoek een podium. Hun project resulteert in een film en een serie objecten en tekeningen, waarbij de focus ligt op het verhalende vermogen van sporen, doppelgangers en andere projecties.
Dit ‘podium’ zal bestaan uit twee participatory LARP sessions, waarin een filmproductie centraal staat met gesaboteerde filmbeelden en een protagonist die wordt vermist. Deelnemers worden uitgenodigd om in de huid te kruipen van filmmakers en filmpersonages om zo te reflecteren op wat er schuilgaat in de negative space van de held die wordt vermist, en welke nieuwe tropen van verwantschap we in die negative space kunnen ontdekken.
De vorm van Live Action Role Play is die van de discussie, en wordt gestuurd door de deelnemers zelf. LARP is een speelse en immersieve manier om theorie en concept te onderzoeken. Om deel te nemen is geen bekendheid vooraf met LARP vereist. Wanneer je wilt deelnemen, stuur een email naar doubledoubledouble22@protonmail.com met vermelding van je naam en je voorkeur. Je ontvangt dan je character card. Eventuele vragen beantwoorden wij graag.
Zuza Banasińska (hen/hun) is beeldend kunstenaar en filmmaker uit Warschau en woont in Amsterdam. Hun interesse ligt bij de reproductie van beelden en hoe deze het mogelijk maken om systemen, subjecten en lichamen te reproduceren. Hun werkwijze is die van speculatieve (re)performance van achieven, in films en installaties. Hen studeerde aan de Academy of Fine Arts in Cracow, het Sandberg Instituut, Amsterdam en aan de Universität der Künste in Berlijn. Hun werk is vertoond in o.a. U-Jazdowski CCA in Warsaw and Dům Umění Mesta Brna. Hun recente film ging in première op het International Film Festival Rotterdam 2024 en de 74ste Berlinale, waar het werd onderscheiden met de Teddy Award voor beste korte film.
Myrto Vratsanou (zij/haar) is beeldend kunstenaar, ze woont en werkt in Kopenhagen en Athene. In haar werk gaat zij in op de the haunted, uncanny aspecten van digitale and materiële ruimtes. Vratsanou maakt gebruik van tekeningen en sculpturen om material histories, fictions and tradities te onderzoeken. Vratsanou studeerde aan de School of Fine Arts in Athene, het Sandberg Instituut, Amsterdam en aan de Academy of Media Arts in Keulen (KHM). Haar werk is tentoongesteld in o.a. Weltkunszimmer Dusseldorf, Temporary Gallery, Keulen, Neverneverland en Eye film museum, Amsterdam, Chisenhale Gallery, London, One Minute Space en a.antonopoulou. art gallery in Athene.
Myrto Vratsanou’s participation is supported by Goethe Institute and the European Union through the program Culture Moves Europe.
Part of the atelierWG Series
In this exhibition three artists will show different approaches to depicting historical narratives.
Exhibition Open: 5.06.24 - 9.06.24 from 14.00 until 18.00
Opening Event: Saturday 8 June from 17.00 until 20.00. At 18:00 there will be an artists' talk moderated by Anna Bitkina.
Part of the atelierWG Series
In this exhibition three artists will show different approaches to depicting historical narratives.
National Museums
In his ongoing project Revisiting Museutopia, artist Ilya Rabinovich examines the role of national museums in shaping identity narratives. As a native of Moldova raised in Israel, Rabinovich's installation features photographs of national museums from both countries, blending their unique features to expose the shared mechanisms they employ. The installation offers a sensory experience that invites viewers to reflect on how these cultural institutions influence our understanding of history and belonging.
Urban landscape
The paintings of Tatyana Yassievich often depict Russian cities and landscapes which bear the imprint of history in the form of statues, churches and military objects, but also more mundane traces of residents and builders. Her work reveals the many faces of the city from a human perspective.
Art
Arnout Killian's paintings of tapestries are based on pictures found in handcraft books for amateurs from the seventies. He is interested in how icons of modern art leak into the visual language of popular culture and how meaning is altered when a picture travels through different media.
Photography by Ilya Rabinovic