Part of the atelierWG Series
Ciska Brugemann presenteert een aantal van haar impressietekeningen en schilderijen over het WG-terrein en omgeving.
Part of the atelierWG Series
Ciska Brugemann presenteert een aantal van haar impressietekeningen en schilderijen over het WG-terrein en omgeving.
Part of the atelierWG Series
To be dissolved in the water of memory is a series of performances dedicated to material imagination, sonic and spatial sensibilities, further contemplating upon life and death, being and becoming.
Part of the atelierWG Series
within and without,
whose form is elemental,
whose form is internal.
flowing, falling
A BEING IN FLUX,
A HYMN OF DEATH,
to be dissolved in the water of memory
A series of performances dedicated to material imagination, sonic and spatial sensibilities, further contemplating upon life and death, being and becoming.
Performance at 14:00 and 16:00, 10 February
Finissage Performance at 15:00 and 19:00, and Performance by Qihang Li at 20:00, 11 February
Phototgraphy by Ilya Rabonovich
OPROEP: kunstenaars atelierWG presenteren in puntWG in 2024
Part of the atelierWG Series
Beste kunstenaars van atelierWG,
Wij, het atelierWG-team (Jacob, Ciska en Hans), nodigen jullie van harte uit om een voorstel in te dienen voor het organiseren van een tentoonstelling of presentatie bij puntWG, in de periode februari - december 2024.
Tentoonstellingen/presentaties kunnen één of twee weken duren. We hebben een beperkt aantal tijdslots, maar zullen ons uiterste best doen om iedereen zo veel mogelijk ruimte te bieden. De tijdslots van ons programma atelierWG zijn specifiek voorbehouden aan huurders van een studio op het WG-terrein. Uiteraard mogen zij wel samenwerken met anderen van zowel binnen als buiten de Huurdersvereniging van het WG.
We willen graag voorstellen met een actief publieksprogramma stimuleren. Dit kan elke vorm aannemen: een lezing, een optreden, een workshop, een cacaoceremonie, een tour, noem maar op. Dit is geen vereiste, maar we hopen hiermee het sociale aspect van het programma en van de studio's in het algemeen te stimuleren.
Omdat atelierWG in 2024 haar 40ste verjaardag viert, willen we binnen het programma een speciale groepstentoonstelling organiseren met werken die op de een of andere manier reageren op het terrein of op de geschiedenis van atelierWG. Als je hier specifiek in bent geïnteresseerd, kun je dit aangeven door in de onderwerpregel van je e-mail “WG-PREMISES 2024” te vermelden.
Richtlijnen
Stuur ÉÉN pdf (max 10 mb) (Gelieve geen tekst op te nemen in de hoofdtekst van je e-mail):
Tijdsloten 2024
De uiterste inleverdatum is 31 december 2023.
Alle aanvragers krijgen voor 14 januari 2024 bericht.
Steun
De organisatie van zowel puntWG als Stichting atelierWG is vrijwel geheel afhankelijk van vrijwilligers. Stichting atelierWG biedt kunstenaars een open platform om hun projecten bij puntWG te realiseren. Dit is inclusief het gebruik van de ruimte en de basisuitrusting. Daarnaast worden alle tentoonstellingen en nevenprogramma's gedeeld op onze website en Instagram-pagina. Om de realisatie van elke tentoonstelling verder te helpen, kan het team van puntWG aanbevelingsbrieven schrijven om aanvragen voor externe financiering te ondersteunen.
Stuur je voorstel uiterlijk 31 december a.s. naar atelierwg@puntwg.nl.
Neem voor algemene informatie en vragen contact op met het organisatie- en programmateam atelierWG Series,
Jacob Dwyer, Ciska Brugemann, Hans den Hartog Jager
Part of the airWG Series
Ryotaro Fuyuki, gastkunstenaar van atelierWG presenteert zijn nieuwe werk 'Tag' wat is ontstaan gedurende zijn residency in airWG.
Part of the airWG Series
Ryotaro Fuyuki, gastkunstenaar van atelierWG presenteert zijn nieuwe werk 'Tag' wat is ontstaan gedurende zijn residency in airWG.
Tag
Zo zijn ‘verzamelen’, ‘vergelijken’ en ‘bezitten’ essentieel. Aan de andere kant zijn ze ingebed en geplaatst binnen geconstrueerde instituties en culturen. Wat ik interessant vind, is dat hoe completer de allegorie en hoe beter het institutionele systeem is ontworpen, hoe slimmer het wordt verborgen als een onzichtbare ideologie. En tenzij we ze waarnemen met onze fysieke zintuigen, die ze alleen als ‘atmosfeer’ kunnen herkennen, zullen we ze over het hoofd zien.
Tijdens het maken van het werk verwijder ik het label. Of ik probeer het een ander kader te geven.
Meer informatie:
https://airwg.nl/ryotaro-
https://ryotarofuyuki.tumblr.
puntWG will be open 16-24 December 14:00-18:00 each day, except Mondays, Tuesdays and Wednesdays
Photography by Ilya Rabinovich
Part of the atelierWG Series
De stilte van het licht
Er is geen opening voor deze tentoonstelling, alleen een finissage:
Finissage: zondag 10 december 2023, 14:00 tot 18:00
Part of the atelierWG Series
Maarten Welbergen, www.mwelbergen.nl
De tijd stond even stil
Het project dat ik speciaal in puntWG presenteer, gaat over licht en stilte.
Hoe vang je het moment om de tijdloosheid aan te geven?
Een object bestaat met de gratie van licht die vervolgens een schaduw werpt.
Wanneer er alleen maar duisternis is, onderscheid je niets,
Maar als er alleen licht is, neem je niets waar.
Juist door dit samenspel leren wij de wereld om ons heen kennen en beleven.
Mijn fascinatie voor dit fenomeen ontstond toen mijn oog gevangen werd
door schaduwen op muren en deuren.
Deze schaduwen zeggen iets over het moment van de dag,
Maar het roept ook verschillende emoties op.
Tegelijkertijd is het een bijna tactiele ervaring van koelte en warmte,
van melancholie en levenslust, van positief en negatief.
Part of the puntWG Open Call Series
In the performance Moving Shadows, Jae Pil Eun and Tao Yang propose a miniature landscape within the walls of puntWG, where the passing of sounds and shadows form an alternative gesture of how to access a narrative.
Open 18, 19, 25, 26 November
Part of the puntWG Open Call Series
For the series of performances Moving Shadows, Jae Pil Eun and Tao Yang propose a miniature landscape within the walls of PuntWG. The piece is inspired by a traditional form of Chinese outdoor theater, where garden arts and landscape techniques are deployed to make what is small look large, and what is dense feel sparse. These theatrical techniques are a way of implying the presence of the visitor, who encounters different scenes and vistas with each next step, contributing to a spatial understanding of a narrative. At PuntWG, the landscape is fragmented into solely the appearance of structures of roofs, informed by Chinese traditional crafts and knowledge. Wearing objects of ceramics as garments, the accompanying sounds of the performance are in tune with the body languages of the performers, allowing for echoes and variations of rhythm and tones. While the performers move, the architectural context transforms to suggest a passing of viewpoints. Together, the performative instruments are used to propose an alternative gesture of how a narrative can be experienced through sounds and shadows.
Credits:
Artist: Jae Pil Eun, Tao Yang
Performers: Jae Pil Eun, Tao Yang, Valeryia Le
Producer, text: Helena Julian
Poster designer: Junhyeok Shin
Textile technician: Riun Jo
Supported by: Arts Council Korea, Mondriaan Fonds
With thanks to: the team at puntWG
The performances will take place on:
Saturday 18 November 14:00
Sunday 19 November 14:00
Saturday 25 November 14:00
Sunday 26 November 14:00
Duration: 40 minutes
To attend the performance, we kindly ask to send an email to the address movingshadowsatpuntwg@gmail.com with your preferred date and amount of visitors. Due to the limited number of audience members, please sign up before Monday 13 November. You will receive a response via email to confirm your reservation.
Photography by Ilya Rabinovic
Part of the atelierWG series
Vijf makers komen samen, ze kijken met een zachte blik naar schijnbaar onbeduidende dingen, blazen er nieuw leven in, of suggereren alternatieve betekenissen.
Finissage: zondag 5 november, 15h-17h
Part of the atelierWG series
Voor de tentoonstelling To Move Slowly, Especially As a Result of Outside Forces zijn vijf makers op een intuïtieve manier bij elkaar gekomen. Zij hebben een focus op hergebruik en het geven van nieuwe betekenis aan vergeten of afgewezen materialen. Ze nemen de tijd om zich hieraan te hechten, door deze met zorg om te vormen, waarneembaar te maken, of in het licht te zetten. Ze voelen de behoefte om bewuster om te gaan met spullen die er al zijn, een benadering van kunst en vormgeving die steeds urgenter wordt in een wereld die geconfronteerd wordt met milieuproblemen en overconsumptie. Ze bewegen zich langzaam, en kijken met een zachte blik naar schijnbaar onbeduidende dingen, blazen er nieuw leven in, of suggereren alternatieve betekenissen.
In de tentoonstelling zijn uiteenlopende media en materialen te zien. Zo zien we o.a. afgietsels van gebruikte ventilatiebuizen, muurkleden met motieven uit het huiselijke leven, sculpturale textiele werken gemaakt van oude kledingstukken, collages van stukgeknipte tekeningen en schilderachtige werken op papier waaronder oudere werken verborgen liggen.
Workshop: 5 november 14:00-16:00uur
Zondag van 14:00 tot 16:00 geeft Pausenclown de workshop intuïtief naaien met als thema “Patch up”. Hierbij upcyclen de deelnemers een patch van allerlei restmaterialen op een zelf meegebracht kledingstuk of als een losse badge.
Part of the atelierWG Series
De lijnen waarlangs wij lopen is een filminstallatie van Dominique Panhuysen en Danielle van Vree waarin zij de generatie van hun moeders laten spreken en doorklinken in het nu.
Part of the atelierWG Series
Dominique Panhuysen en Danielle van Vree maakten samen een filminstallatie en interviewden daarvoor hun beide moeders. Ze vroegen zich af hoe de ervaringen en herinneringen van hun moeders doorwerken in hun eigen leven en gingen op zoek naar raakvlakken en kruisbestuivingen. In De lijnen waarlangs wij lopen laten zij de generatie van hun moeders spreken en doorklinken in het nu.
Ze lieten zich inspireren door het boek De Jaren van Annie Ernaux; een collectieve autobiografie van onze tijd. Het vertelt het verhaal over de periode 1941-2006 door de lens van het geheugen, van tegenwoordige en herinnerde indrukken, culturele gewoonten, taal, foto’s, boeken, liedjes, radio, televisie, reclame en krantenkoppen.
Let op: deze film is in het Nederlands en heeft geen ondertiteling.
Openingstijden 26, 27, 28 en 29 oktober: 14:00-18:00.
Eventen:
Afsluiting: zondag 29 oktober
Om 15.30 uur een interview met Anja Brasser over de Vrouwenlijn (de generaties vrouwen waar je als vrouw vanaf stamt. Je moeder, grootmoeder, overgrootmoeder en generaties verder).
Schrijfworkshops
Vanuit dit thema ontwikkelen Dominique en Danielle een reeks schrijfworkshops in Amsterdam-West. Moeders en dochters worden uitgenodigd om met elkaar in gesprek te gaan en hun herinneringen en ervaringen te delen. Door verschillende manieren van (be)schrijven en noteren ontdekt iedere deelnemer haar eigen plek op de tijdlijn in het collectieve (levens)verhaal.
20 en 27 november OBA Mercatorplein 9.30-12.00 uur
15 en 22 januari OBA Bos en Lommer 9.30-12.00 uur
Credits:
Moeders: Monique Panhuysen-Delwaide en Anneke van Vree-Badoux, camera: Victor
Horstink, geluid: Jaap Sijben, edit: Anio Harre
De lijnen waarlangs wij lopen werd mogelijk gemaakt door: Amsterdam Fonds voor de Kunst,
Stadsdeel West, Tijl Fonds en Stichting Ansicht.