2023
The Invisibility of Colour
 
Part of the atelierWG Series
 
De innovatieve geluidsinstallatie The Invisibility of Colour biedt te toeschouwer de mogelijkheid om een emergent ontstaansproces ter plekke te ervaren. 
3 t/m 13 mrt 2023

Part of the atelierWG Series

Finissage: 12 maart 16:00 

In puntWG presenteert Harm van den Berg een innovatieve geluidsinstallatie, getiteld The Invisibility of Colour. Voor dit werk heeft hij mensen op straat gevraagd om kleuren te noemen en te beschrijven. Deze verzameling van honderden gesproken kleuren wordt afgespeeld over 20 onzichtbare luidsprekers verspreid over het oppervlak van een muur.

The Invisibility of Color is onderdeel van Van den Bergs onderzoek naar emergente processen. Emergentie betekent: spontaan verschijnen. Het is een verschijnsel dat veel voorkomt in de natuur. Bijvoorbeeld als een zwerm vogels in de lucht de meest fantastische vormen vertoont, een kolonie mieren die als collectief de meest verbluffende bouwwerken maakt of glimwormen die met duizenden tegelijk perfect synchroon knipperen. Dit zwermgedrag verschilt niet veel van hoe atomen en kleine deeltjes op elkaar reageren. Kleur is bijvoorbeeld ook een emergent verschijnsel: atomen hebben geen kleur, pas bij een grote hoeveelheid atomen in een bepaalde rangschikking treedt kleur op.

Naast geluidsinstallaties maakt van den Berg ook tekeningen die bestaan uit fijnmazige structuren met emergente eigenschappen. Deze tekeningen zijn een weerslag van emergent proces, The Invisibility of Colour daarentegen biedt de toeschouwer de mogelijkheid om een emergent ontstaansproces ter plekke zelf te ervaren.

In zijn tekeningen en geluidsinstallaties onderzoekt Harm van den Berg (1970) natuurlijke processen op het snijvlak van natuur en cultuur. Zijn onderzoek richt zich op fenomenen als zelforganisatie, complexiteit en emergentie. Zijn werk is tentoongesteld in o.a. Museum Belvédère, Museum De Paviljoens, Kunstvereniging Diepenheim, Nederlands Instituut voor Mediakunst (NIMk), Galeria Klovicevi in Zagreb, Crossing Border Festival, Zoo Gallery in Nantes, W139, Arti et Amicitiae, Goethe-Institut, en AC Instituut in New York City.

Mede mogelijk gemaakt door het Amsterdam Fonds voor de Kunsten en Mondriaan Fonds.

Meer informatie over de kunstenaar is te vinden op www.harmvandenberg.nl.

Open: elke dag van 14:00 uur - 18:00 uur en op afspraak

Email: info@harmvandenberg.nl

2023
Worlds in Formation

Part of the puntWG Open Call Series

Worlds in Formation documents a community of young amateur KPOP dancers in Rio de Janeiro

18 t/m 26 feb 2023

Part of the puntWG Open Call Series

Worlds in Formation was filmed over weekends spending time with a community of young amateur dancers who rehearse KPOP (Korean Pop Music) dance covers using the windows of the Museum of Modern Art, Rio de Janeiro Brasil, as mirrors.

It documents rehearsal, hanging out, preparation, competition, and care, acts towards building a community as a generative space of resistance through elective assembly and shared interest. Through a non-linear and rhythmically repetitive structure, the film reflects the bagginess of time that characterises youth cultures of hanging out, appropriating space without ownership.

In a political moment in Brazil which is deeply dangerous to be queer, female, black, poor, or trans, this community are consciously acting to build a space to exist in public, producing a high visibility presence for oppressed minorities.

Over weekends spent with this community, recording rehearsals, performances, and moments of care, the film follows fragments from conversations about the nature of their community and their reflections on their collective creative practice as an act of resistance, and making and remaking images with bodies. Worlds in Formation documents moments of collective practice, creating spaces of care, resistance, and survival, and producing counter-publics in the city, staging rehearsal as the conjuring up of a desired world within the confines of the present.

Also available at the exhibition will be Held by Hands, a publication by Sol, featuring texts commissioned from members of the Brasilian Kpop community on the social potentials and risks of fandom and fan attachment to mass culture.

11-17 Saturday and Sunday or by appointment. Email: info@solarcher.net

Image credit: https://vimeo.com/634523771

2023
Fundraiser Film Screening

Part of the puntWG Open Call Series

Fundraising for earthquake relief in Turkey and Syria, puntWG will host a film screening weekend

Curator: Sol Archer
25 t/m 26 feb 2023

Part of the puntWG Open Call Series

Organised by Sol Archer, a fundraiser for earthquake relief in Turkey and Syria will take place in puntWG on Saturday 25 and Sunday 26 February at 20:00.

Featuring films by Peline Esmer, Belit Sag, Cihad Caner, and more to be announced.

Please write to sol.archer@gmail.com to secure a seat, and tell us which day you will be there. 

Entrance is a suggested donation of €20, or more if you are able. 

We will have details on four suggested funds at the door, and instructions on how to donate to them. 

They are:

A Livestock Feed Fund - coordinated by Belit Sag, who is organising a shipment of emergency animal feed to communities in Samadag/Hatay, who have been cut off without provisions. Their aim is targeted on providing support and logistics to food infrastructure, to prevent secondary collapse of food production.

Mor Dayanışma - women’s support network, who are very active on the ground in Turkey with woman’s safety in groups displaced by the earthquake. 

Sard NGO - the Syrian Association for relief and Development, they have been active in Syria for ten years, dealing principally with food insecurity, shelter for internally displaced refugees, and medical/health infrastructure.

Ahbap - who work in Turkey across social aid, animal rights, humanitarian aid, natural disaster coordination and assistance, and who are very active in the earthquake disaster relief effort.

2023
Expelled from Earth

Part of the puntWG Open Call Series

A world is a world is a world. Exhibition by Jan Berger and Jaakko Myyri.

17 jan t/m 13 feb 2023

Part of the puntWG Open Call Series

 

How do societal worldings constitute the understanding of the self within a grand epic? In Jan Berger’s work High Seat, images of terraformed topologies are conflated with narrative snippets that allude to the making of cultural policies, their semantics, and subjectivities within their respective Western cultural world-frames.

Myyri’s sculptural ceiling works Gully-body/Aeolia-body play a constant loop of rainy day gifs: an image subject that is most commonly shared online as a backdrop to show poetic grief, personal yearnings, or the need for ‘a break from everything’. Myyri uses the object of a fan to both emphasise the need of machines and humans alike to cool and process, as well as the geodesic onset to communicate intimate narratives in complex environments.

Image credit: Jan Berger

Photography: Ilya Rabinovich

2023
Merry Christmas! A New Brain Model

Part of the atelierWG series

Neem een duik in het groen, gluur door sleutelgaten en voeg er een bloemetje bij...

24 dec 2022 t/m 12 jan 2023

Artist Talk & Finissage: woensdag 11 januari 2023, 20:00 tot 22:00 uur

Open dagelijks 24 december 2022 t/m 12 januari 2023, 14:00 tot 18:00 uur en op afspraak

Neem een duik in het groen, gluur door sleutelgaten en voeg er een bloemetje bij.

Een keuze uit 30 jaar werken in Nederland: tekeningen, schilderijen, video, stenen en een werk om aan mee te doen…

Via honderden piepkleine of juist hele grote tekeningen richt Hermelinde Hergenhahn haar aandacht op menselijke angsten en verlangens, dubbelzinnig en met genadeloze humor. Met haar teksten, video’s en installaties in de openbare ruimte geeft zij deze geheime gevoelens een platform in het alledaagse leven. Ze beschrijft haar benadering als Critical Nearness in tegenstelling tot het begrip Critical Distance uit de naoorlogse filosofie van de Frankfurtern Schule.

Contact: 06 1037 8695
hermelindeh@hotmail.com
www.hermelindehergenhahn.net

 

2022
Ongoing

Hanna Hrabarska
Oekraïense artist-in-residence over plaats, tijd en haar continue reis als 'oorlogsvluchteling'

8 t/m 11 dec 2022

WG Artist-in-residence Hanna Hrabarska uit Kiev maakte van Amsterdam haar tijdelijke thuis nadat ze de oorlog in Oekraïne ontvluchtte. In deze expositie van fotografie en tekst, reflecteert zij op hoe de geschiedenis van haar land is verbonden met haar eigen lot en leven.

Sinds Hanna Hrabarska met haar moeder Oekraïne verliet, heeft zij haar eigen reis als 'oorlogsvluchteling' gedocumenteerd. Ze fotografeert, denkt en schrijft over wat het betekent om een 'thuis' te maken ver weg van haar thuisland dat voortdurend in haar leven aanwezig is. In haar kunstenaarsresidentie in een vreemd land vraagt ze zich af wat het betekent om 'in residentie' te zijn en wat het betekent om kunstenaar te zijn. Haar verhaal en haar werk evenzo als haar persoonlijke reis gaan verder — ongoing.

Hanna Hrabarska (1986) is een Oekraïense fotografe, kunstenares, journaliste en fotografiedocent Vóór de oorlog had ze een kleine portretstudio in het centrum van Kiev en toerde ze de wereld rond met muziekbands en techno-dj's. Ze heeft zich gevestigd als freelance fotograaf, fotojournalist en documentaire kunstenaar. Haar passie is het vertellen van verhalen door middel van het fotografische beeld.

De tentoonstelling 'Ongoing' vormt zelf een geheugen, opgebouwd gedurende de jaren van leven in het voortdurend veranderende historische landschap van Oekraïne. In tegenstelling tot sommige van haar andere, veel intiemere fotoprojecten, tonen de beelden van Hanna Hrabarska een bredere kijk op Oekraïne, in tijd en plaats — van 2014 tot nu, van de oostelijke stad Kryvyi Rih tot Mali Selmentsi aan de Slowaakse grens. De reis voert vrijwel altijd door Kiev — een centrale plaats in de geschiedenis van Oekraïne én het hart van haar persoonlijke leven; en nu het epicentrum van Europa en de hele wereld.

Artist talk: PuntWG organiseert op vrijdag 9 december (17.30 uur) een kunstenaarspresentatie en interview waarbij haar foto's en andere werken uitgangspunten worden voor verdere dialogen. Hanna Hrabarska heeft Michiel Schwarz gevraagd het gesprek te modereren (voertaal: Engels).

Hanna Hrabarska’s WG residency wordt ondersteund door het Steunfonds Oekraïense makers, Mondriaan Fonds en airWG.

2022
Civility vs Violence: Education, Art and Community as a Way to Embrace Nonviolence

 

26 t/m 27 nov 2022
 
 
Opening: November 26, 5:00 pm - 8:00 pm with The Rain Dance Collective (concert) at 18:30pm
Closing: November 27, from 4:00pm - 7:00pm
 
16 geselecteerde video's van het Miami New Media Festival (MNMF) in samenwerking met atelierWGArts Connection Foundation Ahmad Mallah, Esther Polak & Ivar van Bekkum, Francisca Khamis Giacoman, Georgie Brinkman, Jessey De Nijs, Lin Chun Yao, Livia Malossi Bottignole & Piero Ramella, Mario Sergio Alvarez Gonzalez, Minsun Kim, Noé Cottencin, Nolwenn Vuillier, Nynke Deinema, Ryan Daniel Oduber, Studio Animaspace, Yana Khazanovich, Yuxuan&Huaigian

Guest Artists: Diana Blok, Raul Marroquin
 
40 Video artists of all nationalities living and working in the Netherlands submitted their work this year.
 
2022
Twee Documentaires van Anita Mizrahi

Twee Documentaires van Anita Mizrahi bij puntWG

23 nov 2022 — 20:00 tot 22:30 uur

Documentaire-avond 23 november 2022 in puntWG
Anita Mizrahi presenteert twee van haar documentaires

20.00 Inloop
20.15 Documentaire van Anita Mizrahi '40 jaar Beeldhouwen Marja en Frans de Boer Lichtveld'
20.30 Q&A met Marja de Boer
20.45 Pauze

21.00 Documentaire van Anita Mizrahi 'Bienvenue Harkis d’Aujourdhui' (Franstalig met Engelse ondertiteling)
21.50 Q&A met Anita Mizrahi
22.00 Nazit
22.30 Einde

Contactinformatie:
Anita Mizrahi a.studio@online.nl
www.atelierwg.nl/anita-mizrahi

Photo credit: Marja de Boer Lichtveld