Part of the puntWG Open Call Series
In the performance Moving Shadows, Jae Pil Eun and Tao Yang propose a miniature landscape within the walls of puntWG, where the passing of sounds and shadows form an alternative gesture of how to access a narrative.
Open 18, 19, 25, 26 November
Part of the puntWG Open Call Series
For the series of performances Moving Shadows, Jae Pil Eun and Tao Yang propose a miniature landscape within the walls of PuntWG. The piece is inspired by a traditional form of Chinese outdoor theater, where garden arts and landscape techniques are deployed to make what is small look large, and what is dense feel sparse. These theatrical techniques are a way of implying the presence of the visitor, who encounters different scenes and vistas with each next step, contributing to a spatial understanding of a narrative. At PuntWG, the landscape is fragmented into solely the appearance of structures of roofs, informed by Chinese traditional crafts and knowledge. Wearing objects of ceramics as garments, the accompanying sounds of the performance are in tune with the body languages of the performers, allowing for echoes and variations of rhythm and tones. While the performers move, the architectural context transforms to suggest a passing of viewpoints. Together, the performative instruments are used to propose an alternative gesture of how a narrative can be experienced through sounds and shadows.
Credits:
Artist: Jae Pil Eun, Tao Yang
Performers: Jae Pil Eun, Tao Yang, Valeryia Le
Producer, text: Helena Julian
Poster designer: Junhyeok Shin
Textile technician: Riun Jo
Supported by: Arts Council Korea, Mondriaan Fonds
With thanks to: the team at puntWG
The performances will take place on:
Saturday 18 November 14:00
Sunday 19 November 14:00
Saturday 25 November 14:00
Sunday 26 November 14:00
Duration: 40 minutes
To attend the performance, we kindly ask to send an email to the address movingshadowsatpuntwg@gmail.com with your preferred date and amount of visitors. Due to the limited number of audience members, please sign up before Monday 13 November. You will receive a response via email to confirm your reservation.
Photography by Ilya Rabinovic
Part of the atelierWG series
Vijf makers komen samen, ze kijken met een zachte blik naar schijnbaar onbeduidende dingen, blazen er nieuw leven in, of suggereren alternatieve betekenissen.
Finissage: zondag 5 november, 15h-17h
Part of the atelierWG series
Voor de tentoonstelling To Move Slowly, Especially As a Result of Outside Forces zijn vijf makers op een intuïtieve manier bij elkaar gekomen. Zij hebben een focus op hergebruik en het geven van nieuwe betekenis aan vergeten of afgewezen materialen. Ze nemen de tijd om zich hieraan te hechten, door deze met zorg om te vormen, waarneembaar te maken, of in het licht te zetten. Ze voelen de behoefte om bewuster om te gaan met spullen die er al zijn, een benadering van kunst en vormgeving die steeds urgenter wordt in een wereld die geconfronteerd wordt met milieuproblemen en overconsumptie. Ze bewegen zich langzaam, en kijken met een zachte blik naar schijnbaar onbeduidende dingen, blazen er nieuw leven in, of suggereren alternatieve betekenissen.
In de tentoonstelling zijn uiteenlopende media en materialen te zien. Zo zien we o.a. afgietsels van gebruikte ventilatiebuizen, muurkleden met motieven uit het huiselijke leven, sculpturale textiele werken gemaakt van oude kledingstukken, collages van stukgeknipte tekeningen en schilderachtige werken op papier waaronder oudere werken verborgen liggen.
Workshop: 5 november 14:00-16:00uur
Zondag van 14:00 tot 16:00 geeft Pausenclown de workshop intuïtief naaien met als thema “Patch up”. Hierbij upcyclen de deelnemers een patch van allerlei restmaterialen op een zelf meegebracht kledingstuk of als een losse badge.
Part of the atelierWG Series
De lijnen waarlangs wij lopen is een filminstallatie van Dominique Panhuysen en Danielle van Vree waarin zij de generatie van hun moeders laten spreken en doorklinken in het nu.
Part of the atelierWG Series
Dominique Panhuysen en Danielle van Vree maakten samen een filminstallatie en interviewden daarvoor hun beide moeders. Ze vroegen zich af hoe de ervaringen en herinneringen van hun moeders doorwerken in hun eigen leven en gingen op zoek naar raakvlakken en kruisbestuivingen. In De lijnen waarlangs wij lopen laten zij de generatie van hun moeders spreken en doorklinken in het nu.
Ze lieten zich inspireren door het boek De Jaren van Annie Ernaux; een collectieve autobiografie van onze tijd. Het vertelt het verhaal over de periode 1941-2006 door de lens van het geheugen, van tegenwoordige en herinnerde indrukken, culturele gewoonten, taal, foto’s, boeken, liedjes, radio, televisie, reclame en krantenkoppen.
Let op: deze film is in het Nederlands en heeft geen ondertiteling.
Openingstijden 26, 27, 28 en 29 oktober: 14:00-18:00.
Eventen:
Afsluiting: zondag 29 oktober
Om 15.30 uur een interview met Anja Brasser over de Vrouwenlijn (de generaties vrouwen waar je als vrouw vanaf stamt. Je moeder, grootmoeder, overgrootmoeder en generaties verder).
Schrijfworkshops
Vanuit dit thema ontwikkelen Dominique en Danielle een reeks schrijfworkshops in Amsterdam-West. Moeders en dochters worden uitgenodigd om met elkaar in gesprek te gaan en hun herinneringen en ervaringen te delen. Door verschillende manieren van (be)schrijven en noteren ontdekt iedere deelnemer haar eigen plek op de tijdlijn in het collectieve (levens)verhaal.
20 en 27 november OBA Mercatorplein 9.30-12.00 uur
15 en 22 januari OBA Bos en Lommer 9.30-12.00 uur
Credits:
Moeders: Monique Panhuysen-Delwaide en Anneke van Vree-Badoux, camera: Victor
Horstink, geluid: Jaap Sijben, edit: Anio Harre
De lijnen waarlangs wij lopen werd mogelijk gemaakt door: Amsterdam Fonds voor de Kunst,
Stadsdeel West, Tijl Fonds en Stichting Ansicht.
Part of the puntWG Open Call Series
De tentoonstelling Eye as an Oracle stelt de blik als een projector voor om via verschillende narratieven te speculeren over zicht, beeld en virtualiteit.
Part of the puntWG Open Call Series
Open woensdag t/m zondag, 14:00-18:00 uur
Bernke Klein Zandvoort verwondert zich over de (para)materialiteit van de blik. Onze blik zit aan ons vast zoals een ledemaat, maar als je het probeert aan te raken, gaat je hand er dwars doorheen – zoals een goochelaar z’n publiek toont dat er geen verborgen elementen zijn voordat de truc begint.
Hoewel onze ogen technisch gezien meer als de ongevoelige sensoren van camera’s werken die niets kunnen vasthouden, stelt Klein Zandvoort in de tentoonstelling Eye as an Oracle de blik als een projector voor. Ze gebruikt de eeuwenoude theorie dat we zouden zien met zichtstralen die uit onze ogen komen, als uitgangspunt om te speculeren over zicht, beeld en virtualiteit.
In een fragmentarische video-installatie komen verschillende narratieven samen. Een neurowetenschappelijke onderzoeksgroep bestudeert hoe voorspellingen de basis van onze waarneming vormen, een blinde beeldhouwer reproduceert haar spiegelbeeld op de tast, in een laboratorium wordt een oogprothese met de hand gemaakt, een vrouw ziet fantoombeelden nadat ze een van haar ogen moest opgeven.
In de verschillende narratieven raken het wetenschappelijke, speculatieve en poëtische met elkaar verweven. In de onderstroom vraagt Klein Zandvoort zich af of we in een voortdurende voorspellingn leven en in hoeverre we onze waarneming als een virtueel proces kunnen beschouwen.
Eventen
(Z)onder ogen zien
Workshop
Zondag 15 oktober 11:30-13:30
Wat is zicht en wat zou zicht zonder ogen kunnen zijn? Hoe bewegen we als we niet gezien worden, of als we anders-zien? Hoe kunnen we een ander zien zonder te kijken? In deze samenkomst in het donker, begeleid door een blind en een ziend persoon, wordt onderzocht op welke manieren zicht nog meer kan worden verstaan.
Mei-Lan Ng is is bewustzijnscoach, kunstenares, surfer, blind en grenzeloos nieuwsgierig. Ze is gefascineerd door en geoefend in voorbij het zichtbare kijken.
Alexandra Jaqcuet creëert performatieve ontmoetingen en zintuigelijke installaties, waarin intimiteit wordt onderzocht in vele facetten.
Max. 10 deelnemers
RSVP via bernke.begint@gmail.com
Poetry program in collaboration with Perdu
On Saturday the 21st of October a poetry program will take place amidst the video installation Eye as an Oracle.
The multi-lingual event is made in collaboration with Perdu and features the readings of Dorien de Wit, Jimena Casas, Maureen Ghazal and Bernke Klein Zandvoort.
Because all of these four poets are artists as well, the program will also explore the connections
between poetry and art, language as a material, and multi-linguality.
Doors open prior to the event, so if you come a little earlier, you can have a look at the video
installation.
Practical information
Perdu en route – Eye as an Oracle
puntWG, Amsterdam
WG-plein, opposite of nr. 80
Doors open: 19:30
Program: 20 - 21.15
Entrance: free
Languages: Dutch, English, Spanish
Artist talk in collaboration with We Are Public
If you are a member (or want to become a member) of We Are Public, you can sign up here for an artist talk on Sunday the 22nd of October at 13.00 hr.
Artist talk en voordrachten
Vrijdag 20 oktober 19:30-20:30
(informatie volgt)
This project is made possible by funding from AFK, Mondriaan Fonds and Stichting Stokroos.
Photography by Ilya Rabinovich
Part of the airWG Series
FOOD OF WAR invites us to an immersive experience, the result of their collaborative work with artists and other local instances during their residency at atelierWG.
Part of the airWG Series
Through a diverse collection of works UITMELKEN: Harvesting Money, uncovers the untold stories etched into the very fabric of our food systems, unraveling the threads that connect overproduction, the subtle carbon footprint and the complex dance of ecological balance.
We believe the artistic dialogue to be everchanging and malleable, and so this exhibition will be transformed daily to host newer perspectives. Artworks will be moved, introduced, removed, and introduced to assist in the highlighting of different perspectives.
HERNAN BARROS
VITA BUIVID
OMAR CASTAÑEDA
TRUUS DOKTER
ANDREINA FUENTES ANGARITA
RAÚL MARROQUÍN
HUGO PALMAR
HARRIET POZNANSKY
ROB TER HAAR
'FOOD OF WAR operates as an open collective who unravel the complexities behind narratives, traditions and supply-chain of modern day food production through collaborations and encounters. By following trails often overlooked, Food of War subverts narratives of national food and highlights global networks that influence the current status of food culture through availability and absence.'
Special thanks to:
@artsconnectionfoundation
KARIN VAN DER LINDE
JOHANNA HUIBERTS
MARK JANSSEN
RODRIGO VARGAS & ROBERT STAINES
ÀNGELS MIRALDA
MATEO CHACÓN PINO
@huiberts_bio_bollen
@foodofwarUS
@eigenkrachtvoer
Come this Friday from 6 pm, and be part of the experience!!!
Photography by Ilya Rabinovich
Come lay down your brain and focus on gut feelings during the soft launch of Erica van Loon’s new audio project at puntWG.
Opening hours: Sat + Sun, 1-6pm and by appointment: hello@ericavanloon.nl
Part of the atelierWG series
Come lay down your brain and focus on gut feelings.
Erica van Loon presents the soft launch of her project The Second the Water Wets Your Face, Reflexes of Your Aquatic Ancestors Kick In, a new audio work developed in collaboration with composer Daniel Steiner.
Relax into a bed large enough to notice from outer space, make new memories, make weightless summersaults and let yourself sink towards a sandy dance floor, with clicking creatures that vibrate your skull.
Teaser of The Second the Water Wets Your Face, Reflexes of Your Aquatic Ancestors Kick In.
For this project Van Loon collaborates with composer Daniel Steiner and had Alix de Massiac as her sparring partner throughout developing the script for the spoken text. Sources for the script were among others conversations Van Loon had with (neuro) anatomist Cindy Cleypool, zoologist Tacyana Oliveira and marine ecologist Maarten de Brauwer.
Workshop
Saturday 9 and Sunday 10 September 11.30am—12.30pm (RSVP)
Amplify your senses and join one of two Body Work sessions with performer Stefania Petroula before diving into the audio work. Petroula’s workshop opens up your senses and offers a different bodily state for experiencing The Second the Water Wets Your Face, Reflexes of Your Aquatic Ancestors Kick In.
These workshops are in small groups of 6 participants, so RSVP asap: hello@ericavanloon.nl
The project is generously supported by Amsterdam Fund for the Arts, Tijl Fonds –Prins Bernhard Cultuurfonds and Mondriaan Fund.
Photos by Erica van Loon
Part of the atelierWG Series
Kunstenaars Lotte van Geijn en Antoinette Nausikaä onderzoeken in deze tentoonstelling de verschillende aspecten van het historische WG-terrein in Amsterdam, voorheen Pesthuis, Wilhelmina Gasthuis en sinds 1984 kunstenaars gemeenschap
Part of the atelierWG Series
Kunstenaars Lotte van Geijn en Antoinette Nausikaä onderzoeken in deze tentoonstelling de verschillende aspecten van het historische WG-terrein in Amsterdam, voorheen Pesthuis, Wilhelmina Gasthuis en sinds 1984 kunstenaars gemeenschap. Door heden en verleden met elkaar te verbinden bieden ze de kijker een nieuw perspectief op de natuurlijke samenkomst van cultuur, natuur en tijdloosheid op deze unieke Amsterdamse plek.
In de Romeinse mythologie verwijst de term “Genius Loci” – letterlijk ‘de geest van een plaats’ – naar de beschermengel van een bepaalde plek. Het wordt ook gebruikt om het karakter en de identiteit van een plek te omschrijven. De specifieke eigenschappen die een plek bijzonder maken zoals de natuurlijke omgeving, de historie en de culturele betekenis. Het onderzoeken van de “Genius Loci" leidt tot nieuwe waarnemingen, herinneringen, inzichten, ideeën en inspiratie. Zo draagt het bij aan de verhalen, de betekenis en waarde van een plek voor een gemeenschap.
Walnootbomen
Lotte van Geijn (NL) laat zich opnieuw inspireren door de bomen op het terrein, o.a. door het onderzoek van de Amsterdamse stadsarcheoloog Jorgen Veerkamp. Hij trof ten tijde van de aanleg van een parkeergarage (nu onder het Huygens College) op de voormalige plek van Het Pesthuis wortelstokken aan van eeuwenoude walnootbomen. Vele mensen stierven tijdens de laatste zware pestepidemie (1663-1664). De walnootbomen werden rondom het voormalige pesthuis aangeplant vanwege hun geur die vliegen verjaagt.
Contemplatie
Antoinette Nausikaä (NL) richt zich in haar installatie op de tijdloze en natuurlijke verstrengeling tussen de mens en zijn omgeving. Naast de tentoonstelling organiseert ze een Contemplatieve Wandeling over het WG terrein waarin ze deelnemers uitnodigt om met een open en observerende blik naar hun alledaagse omgeving te kijken. Om er, in de stilte en verwondering, een hernieuwde verbinding te onderzoeken.
Open Lab
Van 28 augustus tot 2 september wordt puntWG gebruikt als Open Lab voor onderzoek met een Presentatje / Opening op Zaterdag 2 september 17:00 - 19:00
Openingstijden: donderdag tot zondag 14:00-18:00 and by appointment
Evenement
Contemplative Walk door Antoinette Nausikaä
Zondag 3 september 10:00 - 11:30
Max 12 deelnemers
Aanmelden voor de wandeling kan via atelierwg@puntwg.nl
Photos 2-7 by Wilma Kuijvenhoven.
Open call for the puntWG 2024 programme
Part of the puntWG Open Call Series
atelierWG Foundation is offering artists the opportunity to present new projects at puntWG. This initiative serves as a platform to stimulate dialogue between artists and their work, and as a meeting place for communities to share ideas and knowledge. Selected proposals will be based on artists who have an interest in presenting work through collaboration and interaction with each other and the public. Alongside showing new work, proposals with an active public program that includes artist talks, performances, screenings or lectures are encouraged. Selected artists will host an exhibition and public program over a four week period. This call is not intended for curated group exhibitions or exhibitions that have previously been shown in other spaces.
Support:
The organisation of both puntWG and Foundation atelierWG almost fully depends on volunteers. While we provide the use of the space, basic equipment and professional photo documentation, selected artists are responsible for the installation and deinstallation of their shows, as well as invigilation. All exhibitions and side programmes will be shared on our website and Instagram page. To further aid the realisation of each exhibition, puntWG will issue successful applicants with acceptance letters for external funding applications.
You can find the puntWG floor plan HERE.
Application guidelines:
Please send ONE pdf (max 10 mb) which includes the following documents in your email submission. (Please do not include text in the body of your email as part of your application):
. Indicate if you at the time of this application have already (partly) secured funding for the exhibition.
- In the case of larger group projects, please indicate which artists have confirmed their participation
Proposals to be emailed to opencall@atelierwg.nl
The submission deadline is 31 August 2023
All recipients will be notified before 31 October 2023
For general information and questions regarding puntWG, contact: opencall@atelierwg.nl
Organization and programming of puntWG: Michelle Son, Tao G. Vrhovec Sambolec, Lily Lanfermeijer and Giovanni Giaretta
About
Following the relocation of the hospital Wilhelmina Gasthuis in 1984, now the AMC – Academic Medical Center – artists, small business owners and residents have shaped and preserved the unique character and special site of WG in Amsterdam. Today a large number of artists are living and working on the grounds, including those who are part of atelierWG (in Pavilions 18 and 19).
Established in 1989, AtelierWG Foundation houses 120 artists studios as well as initiating projects in the fields of art and culture, including international exchanges and Open Studio routes.
In 2006, puntWG was created as an interdisciplinary exhibition space and platform for the arts, with a lively program of exhibitions, performances, concerts, lectures and discussions with the aim of initiating an open and broad discourse between artists and the public. PuntWG was initiated by the artists of atelierWG, who finance the space and organize its programming.
airWG, an artist-in-residence, opened in September 2015, hosting a guest studio for national and international artists with an emphasis on research and collaboration.
Photograph by Ilya Rabinovic, from the exhibition shyplay* by Antje Nestel and Aster Arribas