2023
Chimera

Part of the airWG Series

Working in the context of war, Ksenia Bilyk tries to capture the sick, ugly essence of the aggressor and highlight the prejudice that has poisoned the collective consciousness; she seeks to uncover the mechanics behind the twisted mirror that distorts reality beyond recognition.

10 t/m 15 mei 2023

Part of the airWG Series

In the “Chimera” series, Ksenia Bilyk observes cultural matters that are used by Russian political propaganda.

In her works, she attempts to understand the scale of propaganda and how it motivates people to support the aggressive war effort.

The resentment that followed the collapse of the Soviet Union combined with history of the victory over fascism in World War II, turned this memory into a psychotic, almost religious cult with a desire for revanche.

On February 24, 2022, along with tank fire and rocket explosions, we witnessed the results of propаganda full of manipulative anti-Western rhetoric, which now serves as a facade for the destruction of the so-called “brotherly nation”.

Working in the context of war, Bilyk tries to capture the sick, ugly essence of the aggressor and highlight the prejudice that has poisoned the collectiven consciousness. She seeks to uncover the mechanics behind the twisted mirror that distorts reality beyond recognition.

Since Russian propaganda is based mainly on narratives of the past, most of Bilyk's works from this series have references to Soviet symbols. She intentionally uses symbols that have been distorted by propaganda, as they have lost their original cultural meaning and have become a mere tool for propaganda themselves. She distorts them into even more absurd, ironic, and helpless forms following the same myth-making manner.

2023
Thoughts On Paradise 03 (HK 982)Aquarel en acryl op papier99 x 66 cm2022
Paradijs 2.0

Part of the atelierWG Series

We denken aan het paradijs als een magnifieke tuin. Maar zijn we niet toe aan een alternatieve verbeelding ervan? Een vorm die iets wezenlijk anders oplevert, dan wat een wondertuin, een tropisch strand, of een of ander ‘verwenoord’ ons te bieden heeft?

3 t/m 7 mei 2023

Openingstijden 15:00 tot 18:00 uur

Part of the atelierWG Series

Bij puntWG zijn mijn eerste verkenningen van een alternatief paradijs te zien en ga ik er graag met je over in gesprek.

2500 jaar lang werd het aardse paradijs gedefinieerd en vormgegeven door profeten, vorsten, schilders, ontdekkingsreizigers en politici. Zij schetsten ons het beeld van een geïsoleerd en meestal ommuurd lustoord waar het je aan niets ontbreekt: al eeuwenlang een net zo stabiel als onbereikbaar droombeeld. 

Maar voldoet dat beeld nog wel als ideale wenswereld? Past het nog bij de beleving en verlangens van mensen in ons huidige tijdperk? Of is er een alternatieve, hedendaagse verbeelding van het aardse paradijs denkbaar? Een vorm die iets wezenlijk anders oplevert, dan wat een wondertuin, een tropisch strand of ander ‘verwenoord’ ons te bieden heeft? En hoe zou zo’n paradijs en dan uit kunnen zien?

Met die vragen houd ik mij de komende jaren bezig en ik zal beeldend verslag doen van dit Project Paradijs. Niet met de illusie het finale beeld te kunnen leveren. Maar een poging doend om een ‘werkbare’ versie van het paradijs te visualiseren en te presenteren als troost en inspiratie tot mogelijke ontsnappingsplekken.

___
 
SPREEKUUR Paradijs 2.0

Interviews over het paradijs, op afspraak

3 t/m 6 juni, 10.00-13.00 uur en 19.30-21.30 uur

In het kader van Project Paradijs voer ik gesprekken met heel diverse mensen over hun beeld van het paradijs; aan de hand van een vast aantal vragen.

Met SPREEKUUR Paradijs 2.0 wil ik achterhalen in welke verschillende vormen het paradijs
bestaat anno 2023.

Als je je gedachten over het paradijs met me wilt delen kan je je hier aanmelden voor een interview.

Lees meer over Project Paradijs

www.helgkos.nl

Photography by Ilya Rabinovic

2023
Tulpengulden

Part of the puntWG Open Call Series

Masatoshi Noguchi and Susan Kooi turn puntWG into a bank, where 'Tulpengulden' can be used to purchase food and drink

31 mrt t/m 23 apr 2023

Part of the puntWG Open Call Series

Back in 1637 one could buy a canal house in Amsterdam with a tulip bulb, during the so-called tulipmania, the first economic bubble. Their function as a currency, with its value just as unreliable as crypto currency today, was short-lived. Its value changed completely again in the Dutch Famine of 1945, when people ate old dry tulip bulbs. The bulbs went from currency to emergency food. Tulip bulbs are both a symbol for the unjust wealth the Netherlands gathered from colonialism, and of the poverty caused by WW2. 

For the exhibition we produce a limited amount of ceramic coins called ‘Tulpengulden’, that can be used to purchase food and drinks. We turn the gallery into a bank, where we offer a currency exchange service. The entrance is where the actual exchange happens. The exchange rate changes throughout the show, which is displayed on a screen. 

We use the kitchen to cook on Fridays - starting ourselves with Curry Udon, a dish that combines Indian curry that travelled from the UK to Japan with Japanese noodles and fish broth, with tulip bulbs as topping. We serve cocktails based on tulipvodka and mocktails with tulipsyrup.  Next Friday's menus are by artist/chefs Müge Yilmaz and Mattia Papp. As the menu changes, so does the exchange rate for the coins.

Events:
Friday 31 March, 18h: Opening event and dinner
Friday 07 April, 18h: Dinner by Mattia Pap
Friday 14 April, 18h: Dinner by Müge Yilmaz

Generously supported by:

Eau&Gaz
https://eauetgaz.org

Stichting Stokroos
https://stokroos.nl

Dinners sponsored by:

Kesbeke
https://www.kesbeke.nl

Photography by Ilya Rabinovic

2023
Tomorrow's Light is Falling on My Wall

Part of the airWG Series

Oekraïense artist in residence presenteert installaties, video, objecten, fotografie en
teksten en reflecteert op de toekomst en het heden in een tijd van oorlog in haar
thuisland, ontheemding, onzekerheid en hoop.

17 t/m 26 mrt 2023

Part of the airWG Series

Open:
zaterdag en zondag, 18-19 & 25-26 maart, 14-18 uur.
maandag-vrijdag 20-24 maart, 15-19 uur.

WG Artist in residence Anna Kakhiani uit Kiev kwam kort na het begin van de oorlog naar Nederland. Ze woonde eerst in het opvangcentrum in het voormalige Gemeentehuis van Piershil, Hoekse Waard en vestigde zich daarna in een studio Amsterdam. Na haar residentie van 3 maanden bij Atelier WG presenteert ze nu haar werk in een tentoonstelling bij puntWG.

De tentoonstelling Tomorrow's Light is Falling on My Wall maakt ons in een niet-documentaire vorm deelgenoot van een veranderd toekomstbeeld als gevolg van de oorlog waarin Oekraïners worden gedwongen hun huizen achter te laten en hun levens op te geven.

De multidisciplinaire artistieke expressies van Anna Kakhiani tonen dat dergelijke gedwongen veranderingen leiden tot onvermijdelijke transformatieve ervaringen. In haar woorden: "Er is geen zekerheid meer over de ruimte, de tijd wordt niet-lineair en omvat veel meer dan je gewoonlijk gewend bent. De toekomst is zowel een monument van hoop als een zak vol stenen voor geluk geworden die je overal bij je draagt. De toekomst is een licht dat door het raam op je muur valt, die je voelt als een hoop, een belofte van een goede dag morgen."

Anna Kakhani (1991) is een Oekraïense beeldend kunstenaar en curator, die werkt met verschillende media, waaronder video, film, tekst, installaties, maar ook performance en land art. De afgelopen tien jaar heeft ze kunstprojecten en installaties ontwikkeld, vaak in samenwerking met kunstenaarsgroepen, culturele organisaties en artistieke initiatieven. Ze exposeerde op verschillende locaties, voornamelijk in Oekraïne, en nam deel aan de Liverpool Biënnale 2018. Momenteel neemt ze deel aan het project "The Essence of Home" van de Moon Gallery Foundation.

Anna is te vinden op Instagram @annakakhiani en Facebook: anna.kakhiani.

Anna Kakhiani's WG residency wordt ondersteund door het Fonds voor Oekraïense makers, Mondriaan Fonds en airWG.

2023
The Invisibility of Colour
 
Part of the atelierWG Series
 
De innovatieve geluidsinstallatie The Invisibility of Colour biedt te toeschouwer de mogelijkheid om een emergent ontstaansproces ter plekke te ervaren. 
3 t/m 13 mrt 2023

Part of the atelierWG Series

Finissage: 12 maart 16:00 

In puntWG presenteert Harm van den Berg een innovatieve geluidsinstallatie, getiteld The Invisibility of Colour. Voor dit werk heeft hij mensen op straat gevraagd om kleuren te noemen en te beschrijven. Deze verzameling van honderden gesproken kleuren wordt afgespeeld over 20 onzichtbare luidsprekers verspreid over het oppervlak van een muur.

The Invisibility of Color is onderdeel van Van den Bergs onderzoek naar emergente processen. Emergentie betekent: spontaan verschijnen. Het is een verschijnsel dat veel voorkomt in de natuur. Bijvoorbeeld als een zwerm vogels in de lucht de meest fantastische vormen vertoont, een kolonie mieren die als collectief de meest verbluffende bouwwerken maakt of glimwormen die met duizenden tegelijk perfect synchroon knipperen. Dit zwermgedrag verschilt niet veel van hoe atomen en kleine deeltjes op elkaar reageren. Kleur is bijvoorbeeld ook een emergent verschijnsel: atomen hebben geen kleur, pas bij een grote hoeveelheid atomen in een bepaalde rangschikking treedt kleur op.

Naast geluidsinstallaties maakt van den Berg ook tekeningen die bestaan uit fijnmazige structuren met emergente eigenschappen. Deze tekeningen zijn een weerslag van emergent proces, The Invisibility of Colour daarentegen biedt de toeschouwer de mogelijkheid om een emergent ontstaansproces ter plekke zelf te ervaren.

In zijn tekeningen en geluidsinstallaties onderzoekt Harm van den Berg (1970) natuurlijke processen op het snijvlak van natuur en cultuur. Zijn onderzoek richt zich op fenomenen als zelforganisatie, complexiteit en emergentie. Zijn werk is tentoongesteld in o.a. Museum Belvédère, Museum De Paviljoens, Kunstvereniging Diepenheim, Nederlands Instituut voor Mediakunst (NIMk), Galeria Klovicevi in Zagreb, Crossing Border Festival, Zoo Gallery in Nantes, W139, Arti et Amicitiae, Goethe-Institut, en AC Instituut in New York City.

Mede mogelijk gemaakt door het Amsterdam Fonds voor de Kunsten en Mondriaan Fonds.

Meer informatie over de kunstenaar is te vinden op www.harmvandenberg.nl.

Open: elke dag van 14:00 uur - 18:00 uur en op afspraak

Email: info@harmvandenberg.nl

2023
Worlds in Formation

Part of the puntWG Open Call Series

Worlds in Formation documents a community of young amateur KPOP dancers in Rio de Janeiro

18 t/m 26 feb 2023

Part of the puntWG Open Call Series

Worlds in Formation was filmed over weekends spending time with a community of young amateur dancers who rehearse KPOP (Korean Pop Music) dance covers using the windows of the Museum of Modern Art, Rio de Janeiro Brasil, as mirrors.

It documents rehearsal, hanging out, preparation, competition, and care, acts towards building a community as a generative space of resistance through elective assembly and shared interest. Through a non-linear and rhythmically repetitive structure, the film reflects the bagginess of time that characterises youth cultures of hanging out, appropriating space without ownership.

In a political moment in Brazil which is deeply dangerous to be queer, female, black, poor, or trans, this community are consciously acting to build a space to exist in public, producing a high visibility presence for oppressed minorities.

Over weekends spent with this community, recording rehearsals, performances, and moments of care, the film follows fragments from conversations about the nature of their community and their reflections on their collective creative practice as an act of resistance, and making and remaking images with bodies. Worlds in Formation documents moments of collective practice, creating spaces of care, resistance, and survival, and producing counter-publics in the city, staging rehearsal as the conjuring up of a desired world within the confines of the present.

Also available at the exhibition will be Held by Hands, a publication by Sol, featuring texts commissioned from members of the Brasilian Kpop community on the social potentials and risks of fandom and fan attachment to mass culture.

11-17 Saturday and Sunday or by appointment. Email: info@solarcher.net

Image credit: https://vimeo.com/634523771

Photography by Ilya Rabinovic

2023
Fundraiser Film Screening

Part of the puntWG Open Call Series

Fundraising for earthquake relief in Turkey and Syria, puntWG will host a film screening weekend

Curator: Sol Archer
25 t/m 26 feb 2023

Part of the puntWG Open Call Series

Organised by Sol Archer, a fundraiser for earthquake relief in Turkey and Syria will take place in puntWG on Saturday 25 and Sunday 26 February at 20:00.

Featuring films by Peline Esmer, Belit Sag, Cihad Caner, and more to be announced.

Please write to sol.archer@gmail.com to secure a seat, and tell us which day you will be there. 

Entrance is a suggested donation of €20, or more if you are able. 

We will have details on four suggested funds at the door, and instructions on how to donate to them. 

They are:

A Livestock Feed Fund - coordinated by Belit Sag, who is organising a shipment of emergency animal feed to communities in Samadag/Hatay, who have been cut off without provisions. Their aim is targeted on providing support and logistics to food infrastructure, to prevent secondary collapse of food production.

Mor Dayanışma - women’s support network, who are very active on the ground in Turkey with woman’s safety in groups displaced by the earthquake. 

Sard NGO - the Syrian Association for relief and Development, they have been active in Syria for ten years, dealing principally with food insecurity, shelter for internally displaced refugees, and medical/health infrastructure.

Ahbap - who work in Turkey across social aid, animal rights, humanitarian aid, natural disaster coordination and assistance, and who are very active in the earthquake disaster relief effort.

2023
Expelled from Earth

Part of the puntWG Open Call Series

A world is a world is a world. Exhibition by Jan Berger and Jaakko Myyri.

17 jan t/m 13 feb 2023

Part of the puntWG Open Call Series

 

How do societal worldings constitute the understanding of the self within a grand epic? In Jan Berger’s work High Seat, images of terraformed topologies are conflated with narrative snippets that allude to the making of cultural policies, their semantics, and subjectivities within their respective Western cultural world-frames.

Myyri’s sculptural ceiling works Gully-body/Aeolia-body play a constant loop of rainy day gifs: an image subject that is most commonly shared online as a backdrop to show poetic grief, personal yearnings, or the need for ‘a break from everything’. Myyri uses the object of a fan to both emphasise the need of machines and humans alike to cool and process, as well as the geodesic onset to communicate intimate narratives in complex environments.

Image credit: Jan Berger

Photography: Ilya Rabinovich