nu:
Cindy Bannani, Laura Dubourjal, Aurélien Lepetit and Miguel Peñaranda Olmeda. puntWG.
The Sound of Fabrics

Part of the puntWG Open Call Series

The Sound of Fabrics is een groepstentoonstelling waarin textiel als medium centraal staat. De deelnemende kunstenaars herformuleren en herwaarderen ieder op hun eigen wijze ambachtelijk-traditionele artistieke technieken en geven zo, door middel van de materialiteit van het gebruikte medium textiel, vorm aan persoonlijke, historische of speculatieve narratieven.

 

 

Curator: Camille Velluet
29 jun t/m 22 jul 2024

Openingstijden:
Weekdag: RSVP at ldubourjal@hotmail.fr 
Weekend: 12:00 - 18:00 uur

Part of the puntWG Open Call Series

The Sound of Fabrics is een groepstentoonstelling waarin textiel als medium centraal staat. De deelnemende kunstenaars herformuleren en herwaarderen ieder op hun eigen wijze ambachtelijk-traditionele artistieke technieken en geven zo, door middel van de materialiteit van het gebruikte medium textiel, vorm aan persoonlijke, historische of speculatieve narratieven. Borduren, weven, breien en schideren verankeren woorden in het textiel en maken het tot een ruimte waarin verschillende verhalen kunnen worden gelezen. Deze technieken die zijn geleend van tradities uit de volkscultuur, maken een vorm van kennisoverdracht mogelijk die zich niet beperkt tot de betekenis van woorden als zodanig, maar die ook hun discursieve potentieel activeert.  

Photography by Ilya Rabinovich

verwacht:
Jasper Coppes - puntWG
KALI WAAL

Part of the atelierWG series

Een korte film en bijbehorende installatie van kunstenaar en filmmaker Jasper Coppes, gericht op zandwinningsplassen die onderhevig zijn aan de tegenstrijdige belangen van afvalbeheer en biodiversiteit.

 

25 t/m 28 jul 2024

Part of the atelierWG series

In zijn film KALI WAAL en de bijbehorende ruimtelijke installatie, deelt Jasper Coppes de resultaten van een langdurige samenwerking rond een controversiële zandwinningsplas in Nederland.

Een groep buitenlandse onderzoekers leert over de vreemde gebeurtenissen die plaatsvinden bij een meer en zijn menselijke en niet-menselijke bewoners. Kan het natuurreservaat genezen worden met giftige modder, zoals de industrie beweert?

In de korte film KALI WAAL is landschapsontwerp zowel gif als remedie. Een natuurreservaat in Nederland is het decor voor een milieukwestie. Decennia van zandwinning hebben meren gecreëerd die zo diep zijn dat er geen licht meer op de bodem komt. De meren zijn levenloze waterpoelen geworden. Onlangs zijn autoriteiten begonnen met het dumpen van vervuilde modder in deze meren, bewerend dat dit ‘verondiepen’ de biodiversiteit vergroot. Een groep jonge onderzoekers ontdekt geleidelijk dat dit landschap noch een onschuldig rewilding-project, noch een ecologisch doodlopend spoor is. Terwijl veerkrachtige levensvormen centraal staan, neemt een nieuwe ecologie van planten, bacteriën, dieren en machines de film over.

Fiction as Resistance: Jasper Coppes in gesprek met Mira Sys

Op zaterdag 27 juli om 17:00 opent exposerende kunstenaar Jasper Coppes de deuren van puntWG voor een publiek gesprek over het onderzoek dat aan zijn film voorafging. Hij zal in gesprek gaan met journalist en schrijver Mira Sys, wiens onderzoek naar vervuilde meren de belangrijkste inspiratiebron was voor KALI WAAL. Jasper en Mira nodigen u uit om deel te nemen aan het gesprek en manieren te verkennen waarop fictie en milieurecht hand in hand kunnen gaan.

geweest:
Marie Farrington - puntWG
The Unseen Eyebeam Crossed

Part of the airWG Series

The Unseen Eyebeam Crossed is a new body of site-responsive sculptural works by Irish artist Marie Farrington, marking her first solo exhibition in the Netherlands. Informed by histories and material residues around the WG building, the works take the studio and gallery space as points of departure to explore architecture as a conduit for memory, an orientation of relationships, and a ritual landscape of reciprocity and care. 

14 t/m 23 jun 2024

Exhibition opening hours: Tues-Fri 13:00-19:00 / Sat-Sun 14:00-18:00  
Exhibition walk-through with the artist: Sunday 16 June, 16:00

Part of the airWG Series

The Unseen Eyebeam Crossed is a new body of site-responsive sculptural works by Irish artist Marie Farrington, marking her first solo exhibition in the Netherlands. Informed by histories and material residues around the WG building, the works take the studio and gallery space as points of departure to explore architecture as a conduit for memory, an orientation of relationships, and a ritual landscape of reciprocity and care. 

A broad range of materials converge in works that contain bi-products from each other’s production. Formations in glass, soapstone, talc, clay, brass, candlewick and jute reflect on the space as both an  archive and stage. Found windowpanes originating from the surrounding residential streets become  contingent frames that enter into exchange with the architecture, holding ghostly silhouettes of  exhibition objects. Leakages, gaps, breakages and displacements reveal the porous borders of these arrangements, creating a set of testing grounds that seem both diagrammatic and ephemeral. 

The resulting works evoke a spectral presence through unfixed or provisional elements centred around  transparency, opacity and fragmentation. The installations perform a subtle mapping of the gallery’s X and Y axes, plotting the body and it’s material encounters within pictorial and spatial planes. What  emerges is a meditation on the act of looking, manifested through assemblages that reflect on the  conditions of their own visibility.  

Marie Farrington (b. 1990) is an Irish visual artist and writer. Her practice reflects on the act of making  through geological and archaeological lenses. Using casting, carving and other sculptural processes, she engages with memory through situated encounters with landscape and architecture. Her work  makes formal reference to field sampling, built heritage and histories of display. Marie is a Project  Studio awardee at Temple Bar Gallery+Studios, Dublin (2024-25). She is supported by The Arts Council of Ireland.  

With special thanks to Wilma Kuijvenhoven, Els van der Graaf, Hugo Palmer, Rob ter Haar, Miku Sato, and all at MAKE Eindhoven glass department, especially Lorena Miguel, Magdalena Köb and Noa Zandee.

geweest:
Zuza Banasińska & Myrto Vratsanou - puntWG
Double double

Part of the puntWG Open Call Series

Banasińska and Vratsanou reflect on the figure of the double, focusing on the story-telling potential of traceology, carved stones, cinema’s doppelgangers and other material fictions, in the form of a film, a series of objects, drawings and a LARP event.

2 t/m 14 jun 2024

Part of the puntWG Open Call Series

‘double double’ is een LARP (Live Action Role Play) van Zuza Banasińska en Myrto Vratsanou. De figuur van de dubbelganger dient als middel om niet-hiërarchische verwantschap te onderzoeken. Spiegeling, schaduw, negative space en andere methodes worden ingezet om het gevoel van ‘zelf’ te bevestigen en versterken. 

‘Verdubbeling’ wordt ingezet als methodologie voor story-telling en speculatie - het reflecteert en fragmenteert instabiele identiteiten. Mirroring is een weg naar proces, verbinden, samenwerken en hybridiseren. Opengespleten schelpen en carvings uit het neolithicum leiden naar ‘stapeling’, naar strategiëen van verstoring andere echo’s van de cinematografie. Door middel van traceology onderzoeken de kunstenaars verschijnselen als corrosie, ‘scheur’, ‘kloof’ en ‘wond’. Op deze manier vullen verdubbelingen de leemten in ons canonische denken. Gelijk aan het origineel maar ook net anders, verstoren deze kopieën het idee van lineariteit, en brengen ze fantoom-achtige kenmerken aan het licht. Banasińska en Vratsanou geven dit onderzoek een podium. Hun project resulteert in een film en een serie objecten en tekeningen, waarbij de focus ligt op het verhalende vermogen van sporen, doppelgangers en andere projecties. 

Dit ‘podium’ zal bestaan uit twee participatory LARP sessions, waarin een filmproductie centraal staat met gesaboteerde filmbeelden en een protagonist die wordt vermist. Deelnemers worden uitgenodigd om in de huid te kruipen van filmmakers en filmpersonages om zo te reflecteren op wat er schuilgaat in de negative space van de held die wordt vermist, en welke nieuwe tropen van verwantschap we in die negative space kunnen ontdekken. 

De vorm van Live Action Role Play is die van de discussie, en wordt gestuurd door de deelnemers zelf. LARP is een speelse en immersieve manier om theorie en concept te onderzoeken. Om deel te nemen is geen bekendheid vooraf met LARP vereist. Wanneer je wilt deelnemen, stuur een email naar doubledoubledouble22@protonmail.com met vermelding van  je naam en je voorkeur. Je ontvangt dan je character card. Eventuele vragen beantwoorden wij graag.

 

Zuza Banasińska (hen/hun) is beeldend kunstenaar en filmmaker uit Warschau en woont in Amsterdam. Hun  interesse ligt bij de reproductie van beelden en hoe deze het mogelijk maken om systemen, subjecten en lichamen te reproduceren. Hun werkwijze is die van speculatieve (re)performance van achieven, in films en installaties. Hen studeerde aan de Academy of Fine Arts in Cracow, het Sandberg Instituut, Amsterdam en aan de Universität der Künste in Berlijn. Hun werk is vertoond in o.a. U-Jazdowski CCA in Warsaw and Dům Umění Mesta Brna. Hun recente film ging in première op het International Film Festival Rotterdam 2024 en de 74ste Berlinale, waar het werd onderscheiden met de Teddy Award voor beste korte film.

Myrto Vratsanou (zij/haar) is beeldend kunstenaar, ze woont en werkt in Kopenhagen en Athene. In haar werk gaat zij in op de the haunted, uncanny aspecten van digitale and materiële ruimtes. Vratsanou maakt gebruik van tekeningen en sculpturen om material histories, fictions and tradities te onderzoeken. Vratsanou studeerde aan de School of Fine Arts in Athene, het Sandberg Instituut, Amsterdam en aan de Academy of Media Arts in Keulen (KHM). Haar werk is tentoongesteld in o.a. Weltkunszimmer Dusseldorf, Temporary Gallery, Keulen, Neverneverland en Eye film museum, Amsterdam, Chisenhale Gallery, London, One Minute Space en a.antonopoulou. art gallery in Athene.

Myrto Vratsanou’s participation is supported by Goethe Institute and the European Union through the program Culture Moves Europe.

geweest:
Revisiting Museutopia

Part of the atelierWG Series

In this exhibition three artists will show different approaches to depicting historical narratives.

5 t/m 9 jun 2024

Exhibition Open: 5.06.24 - 9.06.24 from 14.00 until 18.00
Opening Event: Saturday 8 June from 17.00 until 20.00. At 18:00 there will be an artists' talk moderated by Anna Bitkina.

Part of the atelierWG Series

In this exhibition three artists will show different approaches to depicting historical narratives.

National Museums
In his ongoing project Revisiting Museutopia, artist Ilya Rabinovich examines the role of national museums in shaping identity narratives. As a native of Moldova raised in Israel, Rabinovich's installation features photographs of national museums from both countries, blending their unique features to expose the shared mechanisms they employ. The installation offers a sensory experience that invites viewers to reflect on how these cultural institutions influence our understanding of history and belonging.

Urban landscape
The paintings of Tatyana Yassievich often depict Russian cities and landscapes which bear the imprint of history in the form of statues, churches and military objects, but also more mundane traces of residents and builders. Her work reveals the many faces of the city from a human perspective.

Art
Arnout Killian's paintings of tapestries are based on pictures found in handcraft books for amateurs from the seventies. He is interested in how icons of modern art leak into the visual language of popular culture and how meaning is altered when a picture travels through different media.