Part of the puntWG Open Call Series
shy* play is een reeks aan performance gedreven evenementen, geïnitieerd door Aster Arribas en Antje Nestel. In deze reeks worden de deelnemers uitgenodigd te experimenteren met de mogelijkheid om neurodiversiteit te benaderen als een relatie waarin belichaamde technieken beginnen als neurodivergente neigingen en bewegen naar onverwachte toekomsten.
Part of the puntWG Open Call Series
shy* play bestaat uit een reeks performatieve evenementen, geïnitieerd door Aster Arribas en Antje Nestel in samenwerking met Angelo Custodio, Karime Salame Sainz en Rajni Shah. De term *shy verwijst naar shyness, introversion, en neurodivergence, oftewel verlegen, introverte en neurodiverse vormen van zijn. De asterisk duidt op de weigering om te denken in vastgelegde, gefixeerde categorieën.
Het vertrekpunt van shy* play is het dringende besef van de noodzaak om te reflecteren op, en te werken met, obstakels waarmee de dominante denkkaders binnen de kunst ons confronteren. Het is onze ervaring dat verlegen, introverte, en neurodiverse vormen van artistieke expressie hebben geleden onder de dominantie van neurotypische en extraverte expressievormen. Deze laatse zijn standaard geworden binnen instituties die experimenteren met onderzoek naar nieuwe vormen van artistiek en sociaal functioneren. In reactie hierop stelt shy* play de vraag: kan juist een verlegen, introverte of neurodiverse gerichtheid een methode zijn voor creatief en experimenteel onderzoek naar sociaal functioneren?
Vanuit het vertrekpunt van neurodiversiteit ontstaan in shy* play verschillende relationele technieken die op hun beurt weer artistieke experimenten in het sociaal functioneren in gang zetten. Wij hopen dat we een ruimte-tijd kunnen faciliteren waar ‘verlegen’, ‘introvert’ en ‘neurodivers’ kunnen bestaan buiten de hegemonie van neuroconformiteit. Ook zullen wij nieuwe vormen van doing-together-in-difference onderzoeken.
puntWG wordt een laboratorium waarbinnen shy* play samen met de bezoekende humans en more-than-humans onderzoek zal plegen naar technieken waarin voor stem, ruimte, relationality, en performativity een rol is weggelegd. Een 330 meter lange ‘wand’ van textiel met verschillende oppervlakken, en met gradaties van transparantie en opaciteit bepaalt de ruimte voor de duur van het project. Voor alle evenementen geldt een maximum aantal bezoekers, dus zorg svp dat je bijtijds intekent!
shy* play wordt genereus ondersteund door Amsterdam Fund for the Arts, Stichting Stokroos en DAS Research.
Events
shy* play Workshops
20 en 27th mei, 1, 3 en 10 juni 14:00 tot 17:00
Aanmelder via: https://shy-play.org/events.html
Door middel van relationele technieken, belichaamd en fysiek, zullen deelnemers, ‘together-in-difference’, onderzoeken op welke wijze waarde wordt toegekend wanneer men uitgaat van neurodiversiteit. Wat gebeurt er wanneer er geen dominant centrum van aandacht of ruimte is? Hoe beleven we zichtbaarheid die geen dominant centrum heeft? Hoe creëren we een architectuur die de menselijke belevingswereld niet centraal stelt?
Gedurende de workshop zal een 300 meter lange ‘wand’ van textiel met verschillende oppervlakken, en met gradaties van transparantie en opaciteit de ruimte bepalen. De wand zal verschillende activiteiten kunnen faciliteren, zoals costuming, body wrapping, thresholding, voicing, transferring text, be-tekenen en andere, onverwachte, technieken.
Alle shy* play events zijn procesmatig: ze vormen een collectieve constructie van spacetime door de bezoekers (humanszowel als more-than-humans), waarbij het uitgangspunt is dat iedere vorm van bestaan, waarnemen, bewegen, voicing, experiencing, participating, expressing in de ruimte, evenveel waarde heeft. De effecten van cumulatief trauma als gevolg van neurotypische druk uitgeoefend op een neurodivers bodymind worden niet uit het oog verloren.
Voor alle shy* play workshops geldt een maximum aantal bezoekers, dus schrijf je svp bijtijds in.
shy* play Lounging Sessions
25, 26 mei, 2, 4 en 8 juni, 14:00 tot 18:00/20:00
Sign up: https://shy-play.org/events.html
Deelnemers aan de Lounging Sessions treden, letterlijk, in de sporen van de vorige workshop: de sporen vormen het ruimtelijk beginpunt van een gedeelde timespace. Deze sporen geven richting aan de neurodiverse beleving, die de bezoeker ondergaat in een immersieve hangout situatie. Desgewenst kan men teksten en aanwijzingen betreffende relationele technieken, die onnadrukkelijk in de ruimte aanwezig zijn, raadplegen.
Voor alle deelnemers zijn kostuums beschikbaar die speciaal voor deze gelegenheid zijn ontworpen. De kostuums zijn geschikt voor iedere lichaamsbouw, eventueel kunnen ze met strikken, koorden en elastiek worden aangepast. De kostuums kunnen op alle mogelijke manieren worden getransformeerd: tekenen, tekst aanbrengen of anderszins.
Voor alle shy* play Lounging Sessions geldt een maximum aantal bezoekers, dus schrijf je svp bijtijds in.
shy* play Reading Groups
21 en 28 mei, 14:00 tot 17:00
Aanmelden via: https://www.shy-play.org/events.html
shy* play, in samenwerking met Rajni Shah, organiseert leesgroep sessies die luisteren voorrang geven.
Part of the airWG Series
Working in the context of war, Ksenia Bilyk tries to capture the sick, ugly essence of the aggressor and highlight the prejudice that has poisoned the collective consciousness; she seeks to uncover the mechanics behind the twisted mirror that distorts reality beyond recognition.
Part of the airWG Series
In the “Chimera” series, Ksenia Bilyk observes cultural matters that are used by Russian political propaganda.
In her works, she attempts to understand the scale of propaganda and how it motivates people to support the aggressive war effort.
The resentment that followed the collapse of the Soviet Union combined with history of the victory over fascism in World War II, turned this memory into a psychotic, almost religious cult with a desire for revanche.
On February 24, 2022, along with tank fire and rocket explosions, we witnessed the results of propаganda full of manipulative anti-Western rhetoric, which now serves as a facade for the destruction of the so-called “brotherly nation”.
Working in the context of war, Bilyk tries to capture the sick, ugly essence of the aggressor and highlight the prejudice that has poisoned the collectiven consciousness. She seeks to uncover the mechanics behind the twisted mirror that distorts reality beyond recognition.
Since Russian propaganda is based mainly on narratives of the past, most of Bilyk's works from this series have references to Soviet symbols. She intentionally uses symbols that have been distorted by propaganda, as they have lost their original cultural meaning and have become a mere tool for propaganda themselves. She distorts them into even more absurd, ironic, and helpless forms following the same myth-making manner.
Part of the atelierWG Series
We denken aan het paradijs als een magnifieke tuin. Maar zijn we niet toe aan een alternatieve verbeelding ervan? Een vorm die iets wezenlijk anders oplevert, dan wat een wondertuin, een tropisch strand, of een of ander ‘verwenoord’ ons te bieden heeft?
Openingstijden 15:00 tot 18:00 uur
Part of the atelierWG Series
Bij puntWG zijn mijn eerste verkenningen van een alternatief paradijs te zien en ga ik er graag met je over in gesprek.
2500 jaar lang werd het aardse paradijs gedefinieerd en vormgegeven door profeten, vorsten, schilders, ontdekkingsreizigers en politici. Zij schetsten ons het beeld van een geïsoleerd en meestal ommuurd lustoord waar het je aan niets ontbreekt: al eeuwenlang een net zo stabiel als onbereikbaar droombeeld.
Maar voldoet dat beeld nog wel als ideale wenswereld? Past het nog bij de beleving en verlangens van mensen in ons huidige tijdperk? Of is er een alternatieve, hedendaagse verbeelding van het aardse paradijs denkbaar? Een vorm die iets wezenlijk anders oplevert, dan wat een wondertuin, een tropisch strand of ander ‘verwenoord’ ons te bieden heeft? En hoe zou zo’n paradijs en dan uit kunnen zien?
Met die vragen houd ik mij de komende jaren bezig en ik zal beeldend verslag doen van dit Project Paradijs. Niet met de illusie het finale beeld te kunnen leveren. Maar een poging doend om een ‘werkbare’ versie van het paradijs te visualiseren en te presenteren als troost en inspiratie tot mogelijke ontsnappingsplekken.
___
SPREEKUUR Paradijs 2.0
Interviews over het paradijs, op afspraak
3 t/m 6 juni, 10.00-13.00 uur en 19.30-21.30 uur
In het kader van Project Paradijs voer ik gesprekken met heel diverse mensen over hun beeld van het paradijs; aan de hand van een vast aantal vragen.
Met SPREEKUUR Paradijs 2.0 wil ik achterhalen in welke verschillende vormen het paradijs
bestaat anno 2023.
Als je je gedachten over het paradijs met me wilt delen kan je je hier aanmelden voor een interview.
Lees meer over Project Paradijs
Photography by Ilya Rabinovic
Part of the puntWG Open Call Series
Masatoshi Noguchi and Susan Kooi turn puntWG into a bank, where 'Tulpengulden' can be used to purchase food and drink
Part of the puntWG Open Call Series
Back in 1637 one could buy a canal house in Amsterdam with a tulip bulb, during the so-called tulipmania, the first economic bubble. Their function as a currency, with its value just as unreliable as crypto currency today, was short-lived. Its value changed completely again in the Dutch Famine of 1945, when people ate old dry tulip bulbs. The bulbs went from currency to emergency food. Tulip bulbs are both a symbol for the unjust wealth the Netherlands gathered from colonialism, and of the poverty caused by WW2.
For the exhibition we produce a limited amount of ceramic coins called ‘Tulpengulden’, that can be used to purchase food and drinks. We turn the gallery into a bank, where we offer a currency exchange service. The entrance is where the actual exchange happens. The exchange rate changes throughout the show, which is displayed on a screen.
We use the kitchen to cook on Fridays - starting ourselves with Curry Udon, a dish that combines Indian curry that travelled from the UK to Japan with Japanese noodles and fish broth, with tulip bulbs as topping. We serve cocktails based on tulipvodka and mocktails with tulipsyrup. Next Friday's menus are by artist/chefs Müge Yilmaz and Mattia Papp. As the menu changes, so does the exchange rate for the coins.
Events:
Friday 31 March, 18h: Opening event and dinner
Friday 07 April, 18h: Dinner by Mattia Pap
Friday 14 April, 18h: Dinner by Müge Yilmaz
Generously supported by:
Eau&Gaz
https://eauetgaz.org
Stichting Stokroos
https://stokroos.nl
Dinners sponsored by:
Kesbeke
https://www.kesbeke.nl
Photography by Ilya Rabinovic
Part of the airWG Series
Oekraïense artist in residence presenteert installaties, video, objecten, fotografie en
teksten en reflecteert op de toekomst en het heden in een tijd van oorlog in haar
thuisland, ontheemding, onzekerheid en hoop.
Part of the airWG Series
Open:
zaterdag en zondag, 18-19 & 25-26 maart, 14-18 uur.
maandag-vrijdag 20-24 maart, 15-19 uur.
WG Artist in residence Anna Kakhiani uit Kiev kwam kort na het begin van de oorlog naar Nederland. Ze woonde eerst in het opvangcentrum in het voormalige Gemeentehuis van Piershil, Hoekse Waard en vestigde zich daarna in een studio Amsterdam. Na haar residentie van 3 maanden bij Atelier WG presenteert ze nu haar werk in een tentoonstelling bij puntWG.
De tentoonstelling Tomorrow's Light is Falling on My Wall maakt ons in een niet-documentaire vorm deelgenoot van een veranderd toekomstbeeld als gevolg van de oorlog waarin Oekraïners worden gedwongen hun huizen achter te laten en hun levens op te geven.
De multidisciplinaire artistieke expressies van Anna Kakhiani tonen dat dergelijke gedwongen veranderingen leiden tot onvermijdelijke transformatieve ervaringen. In haar woorden: "Er is geen zekerheid meer over de ruimte, de tijd wordt niet-lineair en omvat veel meer dan je gewoonlijk gewend bent. De toekomst is zowel een monument van hoop als een zak vol stenen voor geluk geworden die je overal bij je draagt. De toekomst is een licht dat door het raam op je muur valt, die je voelt als een hoop, een belofte van een goede dag morgen."
Anna Kakhani (1991) is een Oekraïense beeldend kunstenaar en curator, die werkt met verschillende media, waaronder video, film, tekst, installaties, maar ook performance en land art. De afgelopen tien jaar heeft ze kunstprojecten en installaties ontwikkeld, vaak in samenwerking met kunstenaarsgroepen, culturele organisaties en artistieke initiatieven. Ze exposeerde op verschillende locaties, voornamelijk in Oekraïne, en nam deel aan de Liverpool Biënnale 2018. Momenteel neemt ze deel aan het project "The Essence of Home" van de Moon Gallery Foundation.
Anna is te vinden op Instagram @annakakhiani en Facebook: anna.kakhiani.
Anna Kakhiani's WG residency wordt ondersteund door het Fonds voor Oekraïense makers, Mondriaan Fonds en airWG.