Breadcrumbs
Vincent Vulsma
15 feb t/m 8 mrt 2020
Opening: zaterdag 15 feb 2020 — 18:00 tot 21:00 uur

Extra openingstijden:
Vrijdag 21 Feb, 14:00 -18:00
Vrijdag 28 Feb, 14:00 - 18:00
Vrijdag 06 Mar, 14:00 - 18:00

     Als jij je pols draait om je koffiebeker vast te pakken, maakt de camera eenzelfde beweging? Nou ja, vanuit het perspectief van jouw smartwatch dan?

     Het is in feite een gimbal camera stabilisator die een script van bewegingscoördinaten van de smartwatch interpreteert. In plaats van handheld camerabewegingen zoveel mogelijk te reduceren, wordt de camera in beweging gebracht. De werking van dit systeem wordt in zekere zin omgekeerd en tegen zichzelf gebruikt.

     [de kunstenaar wrijft met zijn hand in zijn nek]

Tijdens onze dagelijks bezigheden laten we virtuele broodkruimels achter—digitale registraties van de mensen die we bellen, de plekken die we bezoeken, de dingen die we eten en de producten die we kopen. Deze broodkruimels geven een nauwkeuriger beeld van ons leven dan wat we dan ook verkiezen om over onszelf te onthullen….Digitale broodkruimels…leggen ons gedrag vast zoals het daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. – Alex Pentland

     De data zegt niets over wie jij werkelijk bent en het laat ook niets wezenlijks over jouw familie zien?

     Door mijn eigen ruwe sensor waarden op te slaan en te filteren op terugkerende patronen merkte ik dat ik bepaalde handelingen vaak herhaal, een soort tics. Zo heb ik de getallen waarin deze onbewuste bewegingen zijn vastgelegd uit de enorme hoeveelheid data weten te isoleren en is een soort model ontstaan. Het traject van de camera dat hierop is gebaseerd zou je een portret kunnen noemen. Het is een abstractie, een portret gebaseerd op mijn polsbewegingen.

     [de kunstenaar wrijft met zijn hand in zijn nek]

Ze nemen de data van onze privé-ervaringen en strijken de winsten op. Onwettige winsten. Want ze hebben die data van meet af aan verzameld zonder het ons te vragen. Zonder dat wij ons er bewust van waren. – Shoshana Zuboff

Vincent Vulsma (1982) onderzoekt de belichaming van machtsstructuren, zoals extractie, toe-eigening en distributie, in allerlei soorten grondstoffen. Het herleiden van voortdurende koloniale structuren binnen hedendaagse productieprocessen vormt hierin een rode draad, die loopt van het diepgravend onderzoek doen, naar het artistiek toe-eigenen van cultureel erfgoed, zoals een Afrikaans masker of het negentiende-eeuwse Kuba-textiel, tot de productie en handel in natuurlijk indigo pigment. In de tentoonstelling ‘Breadcrumbs’ vormt de toe-eigening van ons privédomein door middel van (wearable) sensor-technologie het uitgangspunt.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Mondriaan Fonds.

  



Photo documentation by Ilya Rabinovich

 

Deel: