verwacht:
I Am Inside Who I Was

Danae Io, Bin Koh and Alice dos Reis address and rupture the Western notion of 'separability' through their collaboration, friendship, and a close look at pomegranate fruit.

18 t/m 27 feb 2022

Tentoonstelling: 18-20 en 25-27 februari

 

‘I am inside who I was’

eating seeds, counting seeds, breaking seeds,

exchanging seeds, scattering seeds,

write it out with your fingers, etch

it swiping your tips in red 

juice, let your clothes drink

what was left from the talking, the counting, the touching

 

I ate the hills. 

 

beads mark time, 

they come out loose

beads mark time

they scrap the counting

I ate the hills. 

 

‘I am inside who I was’ is an exhibition by artists Alice dos Reis, Bin Koh and Danae Io. Together they have produced new works after a short residency in the PuntWG space. The exhibition is part of a collaborative process to address what Denise Ferreira da Silva calls ‘separability’, the western epistemological principle that considers the social as a whole constituted of formally separate parts. Through their encounters the artists have looked at the pomegranate fruit as a structure that holds the many, a symbol of both fertility and anti-fertility, a link between the world above and under, a refusal of dichotomies by being in between or both. In their process they attempt to rupture separability through their collaboration and friendship.

geweest:
Presentaties van Enkele Nieuwe Huurders atelierWG

Presentaties van enkele nieuwe huurders AtelierWG

22 dec 2021 t/m 9 jan 2022

In PuntWG (en online via vimeo)

 

Harm van den Berg

Emergent: beyond form and content, tekeningen

Marieke Zwart

Window, pasteltekeningen

Jasper Coppes

film Aasivissuit (online via vimeo)

Tao G. Vrhovec Sambolec

publicatie project 0.004 Hz

 

HERKANSING om Jasper Coppes film Aasivissuit (2019) te zien op zondagavond 9 januari 2022

Meld tijdig aan bij zijn Eventpagina

20:00 Inleiding van de film door Jasper Coppes

20:10 Start vertoning film Aasivissuit via vimeo

20:35 Nagesprek met het publiek

21:00 Einde

Recente beelden van smeltend poolijs in Groenland, stellen het land voor als zowel de 'ground zero' van de klimaatcrisis als een enorme uitgestrekte vlakte voor de exploitatie van grondstoffen. De film Aasivissuit wil een andere kijk bieden op dit gebied, laat zien hoe het landschap en zijn bewoners zich aanpassen in hun complexe relatie met de veranderende omgeving.

 Contactinformatie: www.jaspercoppes.com

https://www.eventbrite.co.uk/e/film-vertoning-aasivissuit-2-tickets-236698320047

Harm van den Berg

Harm van den Berg investigates the concepts of complexity and emergence in a multidisciplinary manner. In addition to drawing, he constructs spaces and landscapes in sound. His work is shown at Museum De Paviljoens, Kunstvereniging Diepenheim, Nederlands Instituut voor Mediakunst (NIMk), Galeria Klovicevi in Zagreb, Crossing Border Festival, Zoo Gallery in Nantes, W139, Arti et Amicitiae, Goethe-Institut and AC Institute in New York City.

Contactinformatie: info@harmvandenberg.nl, +31 6 2497 87

 www.harmvandenberg.nl

 

Vanwege ieders veiligheid zijn bezoekers verplicht om de huidige COVID-19-regels in acht te nemen, zoals: max. 4 bezoekers tegelijk, mondkapje dragen, 1,5 m afstand, handen desinfecteren bij binnenkomst, QR-code, etc.

geweest:
Love revealed, or how to keep all this warmth at bay

Violeta Paez bewerkt bekende verhalen met verborgen narratieven die in de loop van de eeuwen zijn blijven bestaan.

Curator: Àngels Miralda
10 t/m 20 dec 2021

10-20 december; open donderdag t/m zondag van 14.00-17.00 uur.

Tijd is een relatieve ervaring. Het versnelt naarmate we ouder worden. Het kan in een oogwenk voorbij gaan en een intens moment kan uren duren. Een verhaal dat duizenden jaren geleden is opgeschreven, kan onze diepe verbondenheid met het verleden en met de mensen die over honderd jaar zullen leven naar voren brengen. Violeta Paez bewerkt bekende verhalen met verborgen narratieven die in de loop van de eeuwen zijn blijven bestaan. Een bijzondere focus gaat uit naar de relatie tussen queerness en leesbaarheid. Vandaag  de dag mythologische verhalen na te vertellen gaat over  het onthullen van dingen die in het volle zicht verborgen zijn. Duisternis is een ruimte van het onbekende, de warmte van de nacht en de kou van de winter. In het werk van Paez zijn tussen zichtbaarheid en onzichtbaarheid werken, lichamen en ruimtes samengesteld uit gebaren die verloren gegane en gefantaseerde queer-verhalen blootleggen. 

Liefde onthuld,

            Of hoe al deze warmte op afstand moet worden gehouden

Omvat nieuwe werken gemaakt van was, metaal en verschillende andere materialen, samen met performatieve interventies rond het thema wangedrocht en lichamelijkheid. Het nieuwe werk van Violeta Paez is een speculatieve fictie die plaatsvindt door middel van performance, schrijven en sculptuur. Evenementen zullen de duur van de tentoonstelling op aangekondigde tijdstippen accentueren. Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie van geschriften, uitgegeven door attempt press.

geweest:
Time Encircled: Rody Luton — exhibition & book launch

Nieuwe schilderijen en fotowerken van Rody Luton ter gelegenheid van de publicatie van de monografie Rody Luton. Time Encircled.

2 t/m 5 dec 2021

Open December 2-5, 14:00-17:00

Nieuwe schilderijen en fotowerken van Rody Luton ter gelegenheid van de publicatie van de monografie Rody Luton. Time Encircled.

PuntWG presenteert werk van de de Brits/Nieuw-Zeelandse beeldend kunstenaar Rody Luton met als aanleiding de publicatie van haar eerste monografie (2021, Jap Sam Books).

De publieke boekpresentatie van Rody Luton.Time Encircled* vindt plaats op zaterdag 4 december (15 uur). Schrijver/curator Mark Kremer gaat in gesprek met Rody Luton.  Grafisch vormgever Yvonne van Versendaal geeft haar ontwerpvisie op de ontwikkeling van het boek.

Naast haar schilderijen toont Rody Luton in puntWG een aantal ‘fotowerken’ die in een speciale editie in de galerie verkrijgbaar zijn (series van 10 gesigneerd en genummerd door de kunstenaar). Rody Lutons boek is eveneens in punt WG te koop, dat ze desgevraagd kan signeren.

Rody Luton, geboren in Engeland, groeide op in Nieuw-Zeeland en werkt sinds midden jaren-80 vanuit haar studio in Amsterdam. Ze heeft een achtergrond in beeldende kunst en antropologie — zichtbaar in haar werk dat zowel natuurlijke elementen als culturele beelden als bron heeft.

Rody Luton.Time Encircled is najaar 2021 gepubliceerd door Jap Sam Books*. De monografie toont het werk van Rody Luton in haar veelzijdigheid: schilderijen, tekeningen, fotografie en gemengde techniek. Naast 120 kunstwerken presenteert het overzichtsboek een aantal van haar teksten en schetsboeken, met een inleiding van curator en schrijver Mark Kremer. De grafische vormgeving is van Yvonne van Versendaal.

*Rody Luton.Time Encircled. ISBN 978-94-92852-42-7. Hardcover. 144 pp. 20,5 x 26 cm. Prijs: € 32.- Verkrijgbaar bij de kunstenaar (contact@rodyluton.com) , Jap Sam Books of boekhandels.

japsambooks.nl
info@japsambooks.nl  

rodyluton.com
contact@rodyluton.com

geweest:
Puddles

Piotr Urbaniec vraagt Justyna Górowska, waar gaat al het water in plassen naartoe?

13 t/m 28 nov 2021
Zaterdag & Zondag, 14:00 - 18:00
 
Tijdens mijn verblijf in Amsterdam van meer dan drie jaar, voelde ik altijd een kinderlijke opwinding wanneer er zware regen viel. De stad is vlak; er zijn veel oude straten, die de regen opvangen in hun onregelmatigheden. Op weg naar mijn studio werd ik op een keer nat gespat door een auto. Ik was doorweekt. Het was een vreemde ervaring; eerst was ik kwaad en ging ik op de bestuurder af. Hij zei "Het spijt me", maar ik wist dat hij het met opzet had gedaan. Op Google ontdekte ik dat iemand natspatten een misdrijf is, maar dat wanneer de bestuurder "sorry" zegt, je hem of haar niet voor de rechter kan slepen. Toen veranderde ik mijn perspectief en begon ik te denken dat bespat worden eigenlijk een afschuwelijke, melancholische ervaring is. Bij mijn terugkeer in Amsterdam wilde ik weer natgespat worden door een plas, maar op de een of andere manier was er in oktober niet zoveel regen als gewoonlijk, er waren niet genoeg plassen...Nu vraag ik aan Justyna waar al het water heengaat.
 
Dit project wordt gesteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Adam Mickiewicz Institute. Dit jaar wordt Piotr Urbaniec gesteund door het Mondriaan Fonds.

Photo documentation by Ilya Rabinovich.