verwacht:
Love revealed, or how to keep all this warmth at bay

Violeta Paez bewerkt bekende verhalen met verborgen narratieven die in de loop van de eeuwen zijn blijven bestaan.

Curator: Àngels Miralda
10 t/m 20 dec 2021

Tijd is een relatieve ervaring. Het versnelt naarmate we ouder worden. Het kan in een oogwenk voorbij gaan en een intens moment kan uren duren. Een verhaal dat duizenden jaren geleden is opgeschreven, kan onze diepe verbondenheid met het verleden en met de mensen die over honderd jaar zullen leven naar voren brengen. Violeta Paez bewerkt bekende verhalen met verborgen narratieven die in de loop van de eeuwen zijn blijven bestaan. Een bijzondere focus gaat uit naar de relatie tussen queerness en leesbaarheid. Vandaag  de dag mythologische verhalen na te vertellen gaat over  het onthullen van dingen die in het volle zicht verborgen zijn. Duisternis is een ruimte van het onbekende, de warmte van de nacht en de kou van de winter. In het werk van Paez zijn tussen zichtbaarheid en onzichtbaarheid werken, lichamen en ruimtes samengesteld uit gebaren die verloren gegane en gefantaseerde queer-verhalen blootleggen. 

Liefde onthuld,

            Of hoe al deze warmte op afstand moet worden gehouden

Omvat nieuwe werken gemaakt van was, metaal en verschillende andere materialen, samen met performatieve interventies rond het thema wangedrocht en lichamelijkheid. Het nieuwe werk van Violeta Paez is een speculatieve fictie die plaatsvindt door middel van performance, schrijven en sculptuur. Evenementen zullen de duur van de tentoonstelling op aangekondigde tijdstippen accentueren. Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie van geschriften, uitgegeven door attempt press.

geweest:
Time Encircled: Rody Luton — exhibition & book launch

Nieuwe schilderijen en fotowerken van Rody Luton ter gelegenheid van de publicatie van de monografie Rody Luton. Time Encircled.

2 t/m 5 dec 2021

Open December 2-5, 14:00-17:00

Nieuwe schilderijen en fotowerken van Rody Luton ter gelegenheid van de publicatie van de monografie Rody Luton. Time Encircled.

PuntWG presenteert werk van de de Brits/Nieuw-Zeelandse beeldend kunstenaar Rody Luton met als aanleiding de publicatie van haar eerste monografie (2021, Jap Sam Books).

De publieke boekpresentatie van Rody Luton.Time Encircled* vindt plaats op zaterdag 4 december (15 uur). Schrijver/curator Mark Kremer gaat in gesprek met Rody Luton.  Grafisch vormgever Yvonne van Versendaal geeft haar ontwerpvisie op de ontwikkeling van het boek.

Naast haar schilderijen toont Rody Luton in puntWG een aantal ‘fotowerken’ die in een speciale editie in de galerie verkrijgbaar zijn (series van 10 gesigneerd en genummerd door de kunstenaar). Rody Lutons boek is eveneens in punt WG te koop, dat ze desgevraagd kan signeren.

Rody Luton, geboren in Engeland, groeide op in Nieuw-Zeeland en werkt sinds midden jaren-80 vanuit haar studio in Amsterdam. Ze heeft een achtergrond in beeldende kunst en antropologie — zichtbaar in haar werk dat zowel natuurlijke elementen als culturele beelden als bron heeft.

Rody Luton.Time Encircled is najaar 2021 gepubliceerd door Jap Sam Books*. De monografie toont het werk van Rody Luton in haar veelzijdigheid: schilderijen, tekeningen, fotografie en gemengde techniek. Naast 120 kunstwerken presenteert het overzichtsboek een aantal van haar teksten en schetsboeken, met een inleiding van curator en schrijver Mark Kremer. De grafische vormgeving is van Yvonne van Versendaal.

*Rody Luton.Time Encircled. ISBN 978-94-92852-42-7. Hardcover. 144 pp. 20,5 x 26 cm. Prijs: € 32.- Verkrijgbaar bij de kunstenaar (contact@rodyluton.com) , Jap Sam Books of boekhandels.

japsambooks.nl
info@japsambooks.nl  

rodyluton.com
contact@rodyluton.com

geweest:
Puddles

Piotr Urbaniec vraagt Justyna Górowska, waar gaat al het water in plassen naartoe?

13 t/m 28 nov 2021
Zaterdag & Zondag, 14:00 - 18:00
 
Tijdens mijn verblijf in Amsterdam van meer dan drie jaar, voelde ik altijd een kinderlijke opwinding wanneer er zware regen viel. De stad is vlak; er zijn veel oude straten, die de regen opvangen in hun onregelmatigheden. Op weg naar mijn studio werd ik op een keer nat gespat door een auto. Ik was doorweekt. Het was een vreemde ervaring; eerst was ik kwaad en ging ik op de bestuurder af. Hij zei "Het spijt me", maar ik wist dat hij het met opzet had gedaan. Op Google ontdekte ik dat iemand natspatten een misdrijf is, maar dat wanneer de bestuurder "sorry" zegt, je hem of haar niet voor de rechter kan slepen. Toen veranderde ik mijn perspectief en begon ik te denken dat bespat worden eigenlijk een afschuwelijke, melancholische ervaring is. Bij mijn terugkeer in Amsterdam wilde ik weer natgespat worden door een plas, maar op de een of andere manier was er in oktober niet zoveel regen als gewoonlijk, er waren niet genoeg plassen...Nu vraag ik aan Justyna waar al het water heengaat.
 
Dit project wordt gesteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Adam Mickiewicz Institute. Dit jaar wordt Piotr Urbaniec gesteund door het Mondriaan Fonds.

Photo documentation by Ilya Rabinovich.

geweest:
Still from; If we were the same in 1827, moving image, around 20min, in progress, 2021.
With Permission From the Officer

Zhixin Liao heeft het vermogen om in vreemde situaties te belanden. Tijdens zijn residency bij airWG werden de omstandigheden van zijn verblijf, tussen april en juli 2020, bepaald door de beperkingen rondom covid, en zo nodigde hij bezoekers uit om in te breken in zijn woning op de begane grond, zodat ze zijn recente werk konden bekijken. 

Opgesloten zijn is een relatief begrip. Zhixin Liao’s tijdelijke verblijfsvergunning voor Nederland beperkte zijn gaan en staan tot binnen onze nationale grenzen, en dat voor een specifieke periode. Hij was dus opnieuw in een situatie waarin hij niet kon vertrekken wanneer hij dat zelf zou willen. En precies dit bracht hem op het idee om dan die grenzen zelf op te gaan zoeken. Op de fiets. Liao bezocht zo de gehele landsgrens. Momenteel is hij een postgraduate deelnemer aan HISK in Gent, België. En ook daar gaat hij per fiets op pad door het Belgische landschap, waar hij zo nu en dan stuit op de grens met Nederland. 

Terwijl hij het landschap tussen Sas van Gent en Gent vastlegt weeft Liao een narratief van de juridische, technologische, psychologische en uiterst saaie bureaucratie van EU grenzen. Kunst is ontstaan vanuit deze context, en Liao’s kunstpraktijk is nu niet los te zien van de grens-markerende sculpturen die je overal vindt langs de grenslijnen van Nederland. 

Echter, om hier te kunnen verblijven, wordt Liao geconfronteerd met een eindeloze hoeveelheid documenten die hij moet overleggen om te bewijzen dat hij een praktiserend kunstenaar is, dat hij tentoonstellingen maakt, en dat hij een nuttig lid is is van de Nederlandse of Belgische samenleving. Na zijn project waarbij hij per fiets het unieke landschap van Nederland en België vastlegde, heeft hij een groep vrienden en collega kunstenaars gevraagd om hem te steunen door zijn project te kopiëren. De brieven die hij van hen heeft ontvangen bevestigen dat Liao en zijn project een actieve bijdrage leveren aan de Nederlandse kunstwereld.

Curator: Àngels Miralda
29 t/m 31 okt 2021

Terwijl hij het landschap tussen Sas van Gent en Gent vastlegt weeft Liao een narratief van de juridische, technologische, psychologische en uiterst saaie bureaucratie van EU grenzen.

geweest:
Fever

Jude Crilly en Demelza Watts presenteren de tentoonstelling Fever bestaande uit nieuwe collages, sculpturen en tekenwerk.

9 t/m 24 okt 2021

Jude Crilly en Demelza Watts presenteren de tentoonstelling Fever bestaande uit nieuwe collages, sculpturen en tekenwerk.

De werken verkennen alternatieve systemen of paradigma's waarmee we de complexiteit van ons huidige moment kunnen begrijpen. De complexe systemen van nu kunnen niet volledig worden begrepen omdat ze zijn ingebed in andere complexe systemen. In plaats van terug te vallen op simplistische verhalen of samenzweringstheorieën om de complexiteit om ons heen te verklaren, moeten we ons richten op andere manieren van denken. Collage wordt door de kunstenaars gebruikt als manier om deze vaste logica's en taxonomieën waarop we zijn gaan vertrouwen te omzeilen.

In de kunstwerken wordt collage in de meest complete zin benaderd, met behulp van vele materialen en processen: tekenen, weven, aquarellen, tekst, borduren, lasersnijden, CNC-routing, printen en graveren. De werken zijn hybrides van hand en machinaal gemaakt en creëren elk een persoonlijke taal. De werken vermengen zich en versmelten met elkaar — waardoor een ludieke, open, alchemistische wereld ontstaat.

Jude Crilly heeft twee 'codexen' gemaakt, die verbanden tussen taal, complexiteit en trauma in kaart brengen. Geïnspireerd door middeleeuwse medische manuscripten, dierlijke avatars en het menselijk zenuwstelsel, kunnen de codexen worden gelezen als bio-psychosociale moodboards voor onze huidige 'donkere tijden’. Waar wordt trauma vastgehouden in de complexe systemen van het lichaam? Hoe wordt trauma uitgedrukt door onze lichaam en geest en in onze huidige samenleving als geheel?

Demelza Watts gebruikt het idee van het 'amulet' als uitgangspunt, als beschermend objecten die stemmingen, neurosen en angsten vast kunnen houden en daardoor tot iets nieuws kunnen verwerken. Deze amuletten zijn actief, ze werken tegen de verandering van deelnemer naar waarnemer die veel mensen hebben meegemaakt tijdens de pandemie van het afgelopen jaar. Door het vermengen van ambacht en herinnering proberen Watts' werken zich te vermommen als een aandenken, een heiligdom zelfs, voor een verloren moment.

Photo documentation by Ilya Rabinovich.