verwacht:
Vrijheid van de Gast

A collection of Hugo Palmar's most recent works, which explore the sinuous terrain of hospitality and its relationship to the Other. 

Curator: Laura Castro
27 mei t/m 5 jun 2022
 
Vrijheid van de Gast is an exhibition bringing together Hugo Palmar's most recent works.
 
In this body of works, Palmar gleans the sinuous terrain of hospitality to problematize its twofold nature: as an autonomous and decentralized gesture, characterized by the willingness to give space to an Other, and as an instrument in the construction of the idea of freedom by nation-states, historically linked to the regulation of Otherness and the pursuit of economic interests.

From traditional formats such as drawing, painting and collage to installation, video and cooking, the works that conform to this series spring from inner imagery concocted from materials and symbols that Palmar has gathered through his migratory journey. This trajectory began from the East Coast of Lake Maracaibo, passing through the Dutch Caribbean,  Argentina, Belgium, and arriving in the Netherlands, thus producing hybrid dream-like landscapes that point to a zone of flux between interiority and the normative order of the external world.

Rooted in his own migratory and diasporic experience, this group of works explores the interstitial space between the aforementioned polarities that shape the notions and practice of hospitality, evidencing its entanglements with desire, power and identity.

Curated by Laura Castro

This exhibition is part of the program AtelierWG Series.
Kindly suport by AFK & Stichting Stokroos

Public Program:

DODO BIRD
The duet Dodo Bird (Francisco Garrido and Antonio Moreno) will perform compositions especially made for this exhibition.
05/27/22, 19:00  (opening event)

TRANSIDENTITEITS TAFEL
A performance, reading and tasting of food prepared by Hugo Palmar, in dialogue with Laura Castro and the public.
04-05/05/2022, 18:00 (closing event)

Tickets for this event can be purchased at:
geweest:
The Headquarters

The Headquarters is een performatief bureau van een feministische gilde van bouwers en makers, geïnitieerd door Olga Micińska en The Building Institute.

29 apr t/m 22 mei 2022

Het Gilde bestaat al een tijdje en richt zich op constructiewerkzaamheden. De leden van deze organisatie (de zogenaamde reisvrouwen) leggen zich toe op verschillende manuele technologieën, maar ook op literaire en uitvoerende kunsten, die hen in staat stellen de verborgen kennis te emanciperen, die in de ambachtelijke domeinen schuilt. Het Hoofdkwartier van het Gilde herbergt verscheidene afdelingen, die de activiteiten van de vereniging in gespecialiseerde afdelingen organiseren: Afdeling Onderwijs, Afdeling Verzending, Afdeling Schrijven, Afdeling Public Relations e.a. Vandaag de dag opent het Hoofdkwartier zijn deuren voor het publiek en onthult het inclusieve en zeer speelse werkproces van de reisvrouwen.

Voor “Het Hoofdkwartier” is de ruimte van puntWG omgetoverd in een performatief bureau van een denkbeeldig gilde van bouwers en makers. Deze speculatieve presentatie zinspeelt op The Building Institute (TBI), een echt bestaand project, opgezet door kunstenaar en houtbewerker Olga Micińska. TBI is een experimentele en niet-formele organisatie die zich bezighoudt met diverse vragen rond de thema’s arbeid en technologie, en die zich richt op het versterken van de positie van vrouwen op het gebied van technisch constructiewerk.

Vanuit een zeer gegrond startpunt heeft Olga een groep kunstenaars en makers uitgenodigd om een fictief verhaal te vertellen rond het idee van een feministische organisatie die zich buigt over de gebruikelijke arbeidsomstandigheden in de bouwsector en aanverwante technologieën. De tentoonstelling combineert verschillende sterktes en competenties van de deelnemers: houtbewerking, metaalbewerking, weven, naaien, schrijven, publiceren, verbeelden, kennis delen en optreden.

***

Olga Micińska en Harriet Morley leiden de Afdeling Onderwijs en bieden daarmee mentorschap en technische assistentie aan een groep leerlingen, die elk ook hun onafhankelijke artistieke praktijk ontwikkelen. Mathild Clerc - Verhoeven, Cecile Hübner, Chloé Sapelkine, Gersande Schellinx en Bo Wielders realiseren hun eigen ideeën voor vreemde gereedschappen onder de supervisie van Olga en Harriet, waarbij ze hun technische vaardigheden in hout- en metaalbewerking ontwikkelen. Op de lange termijn is het doel van de Afdeling Onderwijs om de arbeidsmarkt te overspoelen met vrouwelijke bouwers. 

Stéphanie Baechler staat centraal in de Afdeling Verzending, omdat zij zich de kunst van het kratten bouwen voor haar eigen fragiele werken eigen heeft gemaakt. Tegenwoordig is de draagstructuur van haar artistieke praktijk (kratten en verpakking) het belangrijkste onderwerp van haar recente projecten geworden, waaruit de zorgvuldigheid van het technische werk blijkt. 

Kitty Maria en Elise Ehry introduceren hun doorlopende performance als werkeloze stewardessen in het Hoofdkwartier van het Gilde. Door de absurditeit van hun dienstwerk performance binnen de context van een bouwvereniging, geven ze zichzelf de leiding over de Afdeling Public Relations en versterken ze de gedempte stemmen van de fysieke arbeiders. Zodoende volgen ze niet het ritmische geluid van de productiemachines, maar maken ze zelf lawaai.

Samantha McCulloch en Gersande Schellinx, zorgen als geëngageerde schrijvers en uitgevers voor het verleden, het heden en de toekomst van het archief van de Afdeling Schrijven. Deze literaire afdeling van het bureau van het Gilde documenteert het werkproces op haar eigen voorwaarden, analyseert de meta-waarde van een experimenteel bouwproces en vindt er woorden voor. 

The project is kindly supported by Amsterdams Fonds voor de Kunst and Mondriaan Fonds.

***

Event:  Air Tonalities

21 & 22 May 2022, 14:00 - 18:00, with Elisa Ehry and Kitty Maria

Air tonalities is a noise performance of unemployed air hostesses Heather and Rosetta. In it they combine handmade atonal instruments, with the sounds of electronics and the suppressed thoughts of the service worker. Air tonalities is composed in consultation with Argentinian noise-musician Leandro Barzabal.

This soundwork by Kitty Maria and Elise Ehry is a new exercise in their collaborative work deconstructing the service worker. In it they perform as unemployed air hostesses openly retiring from duty to instead perform subtle ways of discontent. Their withdrawal from employment signifies a resistance towards the historical interweaving of gender and labour, and specifically the mystification of the female sexe for commercial purposes, in which she is stripped of her own desires to be of service to others.

 

 

Afbeelding: Olga Micińska “Rebecca” (from “The Guild” work cycle) 2021

Photography by Ilya Rabinovich

geweest:
The Wealth of Nations

Ana Bravo Pérez and Bernado Zanotta present new film installations which juxtapose tales of European wealth with the perspective of the colonized nations.

2 t/m 25 apr 2022

‘The Wealth of Nations’ is a duo exhibition by artists-filmmakers Ana Bravo Pérez and Bernardo Zanotta. The title is appropriated from Adam Smith's 1776 book, a classic in economics promoting theories for industrial progress in Europe and colonial exploitation of other parts of the modern world. Both Bravo Pérez and Zanotta present new film installations that juxtapose Smith's tale of European wealth with the perspective of the colonized nations, producing critical takes on the economic and fictional narratives that sustained European nation-building projects. 

Ana Bravo Pérez presents her new work  Mother Earth’s Inner Organs (2022), which is the result of a long-term artistic project in which she has been investigating the procedence of the coal used in The Netherlands, and the mining of coal in Colombia. The film is an attempt to stop seeing coal as a natural resource for industrial purposes, but to see this black sedimentary rock as one of the organs of Mother Earth. This artistic objective stems from the artist’s personal position as a Colombian artist in the Amsterdam diaspora working on film from a decolonial and feminist perspective. 

Bernardo Zanotta presents his new film installation Pretty Pictures (2022). The work borrows words from a 1950s guide-book for cultivating tropical plants, as well as from the novel Les Belles Images (1966), written by French writer Simone de Beauvoir. The “beautiful images” in the film were shot in a semi-automated greenhouse in the Dutch countryside, where bromeliads, a plant native to Brazil, are artificially grown and prepared for sale. The gap between beautiful images and their production is addressed by exposing the industrial landscape in which these plants are cultivated. 

The exhibition offers an encounter between these two new filmic works, which both employ a material and narrative approach. The films belong to longer-standing projects of each artist, exposing two parallel timelines: one of colonial wealth, and one of exploitation. Both works uncover how old narratives that divided the world into modern and underdeveloped find their repetition in contemporary processes of exploitation, aimed at maintaining colonial differences.

PUBLIC PROGRAM

Re-tracing  (Sunday 10th April, 15:00)

This public event will foster a conversation between different artists on  the meaning and notion of retracing in their respective artistic practices. How can the retracing of colonial structures simultaneously offer the possibility to resist present-day exploitation. How can we retrace and reveal the history of resources and colonial wealth without repeating them? How can we challenge and reimagine histories departing from decolonial artistic practices, the environmental crisis, speculative fiction and queer survival strategies? The public conversation will be held between artists Ana Bravo Pérez, Bernardo Zanotta, Aldo Ramos and Anna Moreno.

Aldo Ramos is a griot, a traveller-poet, a storyteller, and an artist based in Amsterdam. He guards ancestral memories and his practice encourages relational ways of being with the Earth as re-existence overcoming consumption.

Anna Moreno, an artist based in Den Haag, is researching social progress, nostalgia and speculative futures. She is interested in the inconclusive nature of events as well as their documentation.

Ana Bravo Pérez and Bernardo Zanotta's work is currently on show at PuntWG.

First Nations’  Films (Tuesday 19th April, 19:00)

First Nations’ Films is an evening program with short films produced in the Guarani and Kaiowa Territory of central Brazil and in the Wayuu territory in Northern Colombia. The films from Brazil were made by indigenous youth and leaders in film workshop processes of the Imagem Canto Palavra Extension Program at the Guaiviry indigenous community. The films from Colombia were made by young Wayuu makers that are part of the Communication collective wakuaipa.  Ancestral practices, displacement, and the defense of indigenous territories are some of the common threads between these highly original and very important films. This film program is presented in the context of ‘The Wealth of Nations’ and is curated by Ana Bravo Pérez and Bernardo Zanotta. 

Films in this program 

Pohã Re'yi (Family of Healing, 14min)

A film by Joilson Brites, Jhonathan Gomes, Wagner Gomes, Anailson Flores 

The extended Kaiowa family includes not only blood relatives and households but relationships with sacred beings, animals and plants. In this short film, we see such family ties doubly affirmed: in the relationship with traditional remedies and in a relationship between grandmother (Crescencia Flores) and her granddaughter (Melojaine "Querida" Brites) searching for it. They face together the difficulties of their scarcity in the context of war for land in Mato Grosso do Sul and the difficulties of maintaining the experience of always-delicate family ties, in the face of the historical violence that affects these several forms of kinship.

Lapü E’ ikuusu / sueños enterrados ( Buried dreams, 16 min)

A film by Marcos Uriana and colectivo de comunicaciones wakuaipa 

Different generations get together to talk about the past and the present in their territory. An elder, a mother and a young wayuu also share their stories of loss. 

Umapo. a, Salinai, ewidacta, waaya (Umapo where elders teach us, 7min)

A film by Pablo Vladimir Trejo Obando and Ramon Martínez Manchay

Elders talk about the worlds above and below and the different spirits in nature. How are different worlds affected by extractive industries such as oil?

Guahuí Guyra Kuera (Enchantment of Birds, 13min)

A film by  Anailson Flores, Beibity Flores, Cledson Amarília Ricarte, Jhonlailson Gomes Almeida, Jhon Malison, Jomalis Franco Gomes, Wagner Gomes

In this short film, a bird hunt is an opportunity to show, on the one hand, the situation of scarcity in the tekoha, where the small forest surrounded by the monoculture of agribusiness does not provide for the species. On the other hand, it is an event that breaks out into the sacred logic of everyday life to reveal the enchantment, respect, poetry and the art of life affirmation by a group of young people who insist on trying to experience risk from the point of view of birds.

Historias de Shiriwa y Muñí (Shiriwa and Muñí’s stories, 33min)

A film by  Amado Villafaña Chaparro and Confederación Indígena Tayrona 

The authorities and communities of the Wiwa people of the Sierra Nevada de Santa Marta share their ancestral thoughts about water in a painful expedition through the Ranchería river basin. Water, their spiritual fathers and mothers, are being killed by a dam and a coal company, also affecting the Wayuu people. Urgent actions of spiritual work are required to mitigate the damage caused by the younger brothers.

Ava Marangatu (15 min)

A film by Jhonathon Gomes, Joilson Brites, Genito Gomes, Jhon Nara Gomes, Dulcídio Gomes, Edina Ximenez, Sarah Brites, Valmir Gonçalves Cabreira

In Guaiviry, traditional Guarani and Kaiowá land, two young men go out to hunt in the part of the forest that still remains.

Provincial - Lamentos y Exigencias (8 min)

A film by Marcos Brito Colectivo de Comunicación Wayúu Wakuaipa.

What are the consequences of coal mining in Wayuu territory? A group of women expose the danger they are facing for defending their territory and their culture. 

Siziwa  - Danzar para que el planeta siga girando  (To dance so the earth keep spinning, 7min.)

A film by Rafael Roberto Mojica Gil and Bunkuaneyuman Comunicaciones

The Sagas or wise women of the Wiwa people of the Sierra Nevada de Santa Marta show and explain why singing and dancing is a form of communication with the spirits of the universe and a way of giving back to them so that there are no imbalances or illnesses.

Yvy Pyte (Heart of the Earth, 7min)

A film by Genito Gomes and Johnn Nara Gomes

This experimental short film proposes a lyrical plunge into the sacred words of the shaman Valdomiro Flores, about the original territory and the traditional way of being Kaiowá indigenous people (Mato Grosso do Sul/Brazil) elaborated from a set of images of the phenomenon of kuarahy jeguaka (head ornament of the Sun).

 

BIO NOTES

Born in the city of Pasto, southwest Colombia, Ana Bravo Pérezs inter-disciplinary and multimedia work revolves around migration, memory and decoloniality, for which she uses her own migratory and diasporic experiences. Those experiences have been crucial for building an artistic practice in which personal, (de)colonial, and geopolitical spaces merge while at the same time the materials of the chosen artistic methods are questioned. Ana’s studies, publications and work in film and the visual arts have taken her from the University of Auckland, New Zealand, to Caracas, Venezuela; and from the International Film School (EICTV) in San Antonio de los Baños, Cuba, to the National University of the Arts in Buenos Aires, Argentina. She holds a Master's degree in Film (MA) from The Netherlands Film Academy. Her work has been shown at  Burg Hülshoff, Münster; Eye Film Museum; Museum Willet Holthuysen, Amsterdam; Museum of Contemporary Art, Bahia Blanca; Cinemateca de Bogotá, among others.

Bernardo Zanotta is a Brazilian visual artist and filmmaker based in Amsterdam. His films deal with the friction between personal and collective history, often departing from fiction in order to produce alternative realities, or delving deep into reality in order to expose its fictional origins. He earned his BA degree in Moving Image from the Gerrit Rietveld Academie in 2018. His projects span disciplines, ranging from film and theater to installation and writing. His films have been screened and awarded internationally at various festivals, including Locarno, Queer Lisboa, and Vilnius. His film Heart of Hunger (2018) was awarded the Pardino d’Argento at Locarno Film Festival.

Photography by Ilya Rabinovich

geweest:
Insect sing-along

Ananda Serné presenteert haar korte film Insect sing-along (2022) die ze tijdens haar residency bij AirWG ontwikkelde.

Curator: Àngels Miralda
20 t/m 27 mrt 2022

Closing Event: 27 maart — 16:00 tot 18:00 uur met artist tour en drinken.

PuntWG openingstijden:  vrijdag, zaterdag en zondag, 14:00 tot 18:00 uur.

Het klapperen van vlindervleugels en de plotselinge bewegingen van een onopvallende bruine nachtvlinder. Met gesloten ogen vormen deze geluiden een bedwelmend gebrom; aangetrokken tot de nacht als een slaapliedje.

Ananda Serné's korte film Insect sing-along (2022) werd ontwikkeld tijdens haar residentie bij airWG. Het werk toont de levenscyclus van een vlinder: rups, cocon, tot de laatste metamorfose naar volwassen vorm. Insecten zijn vaak onze naaste buren, toch worden ze over het hoofd gezien. De vorm van de vlinder verandert plotseling in een robotinsect ontwikkeld aan de TU Delft. Deze prototypes kunnen in de toekomst mogelijk helpen bij de bestuivingstaken van afnemende insectenpopulaties. De verrassende intrede van (nacht)vlinders in de geschiedenis van de technologie ontstond met een anekdote over de oorspronkelijke "computerbug" - een geplette nachtvlinder die in 1947 in een vroeg model van een computer werd aangetroffen.

Achter de filmprojectie lokt een neonblauwe gloed het publiek naar boven, naar een sculpturaal lichtwerk. Nachtvlinders hebben een vreemde fascinatie voor kunstmatige lichtbronnen. Er wordt gedacht dat ze in een constante hoek naar het licht van de maan vliegen om op deze manier te navigeren. Vaak verwarren ze kunstlicht met maanlicht, hierdoor blijven ze om een lamp cirkelen en lijken ze al het andere te vergeten.

Bij zonsondergang presenteert Serné in de tuin van puntWG een performance ontwikkeld in samenwerking met vocaal ensemble Genetic Choir. Tijdens de reguliere openingsuren wordt de film begeleid door een geluidswerk dat is opgenomen en ontwikkeld in samenwerking met stemkunstenaar Miyuki Inoue. 

De tentoonstelling en residency worden ondersteund door Stichting Niemeijer Fonds, Amarte Fonds, Mondriaan Fonds en Billedkunstnernes Vederlagsfond.

Photography by Ilya Rabinovich.

geweest:
Professional Amateur - Research, Collaborations and Invitations

depend on me presenteert onderzoeken en artistieke samenwerkingen bij
puntWG in Amsterdam.

5 t/m 15 mrt 2022

Als onderdeel van de atelierseries van puntWG, presenteert depend on me haar onderzoeksresultaten, kunstwerken en samenwerkingen van het afgelopen jaar.

Deze presentatie, getiteld “professional amateur”, vormt het einde van een pilotproject, geïnitieerd door kunstenaar Marieke Zwart, waarbij professionele kunstenaars samenwerkten met amateurkunstenaars en semi professionele kunstenaars aan nieuwe kunstwerken en werkvormen. 

Gedurende één jaar hebben veertien kunstenaars vijf werken gemaakt en onderzocht hoe gezamenlijke artistieke praktijken kunnen worden georganiseerd, waardoor onderlinge afhankelijkheid, co-auteurschap, inspirerende uitwisselingen en een toekomstperspectief op artistieke samenwerkingen kunnen worden gecreëerd.  

Woensdagmiddag 9 maart is de tentoonstelling gesloten.

Publieksactiviteiten: 

Maar wat is een amateur eigenlijk? En wanneer ben je een professioneel kunstenaar en wanneer niet (meer)? Tijdens een zestal samenkomsten en activiteiten met betrokken kunstcollectieven, kunstenaars, onder andere uit de WG community, èn publiek, staat het aangenomen onderscheid tussen beide categorieën ter discussie en delen kunstenaars met elkaar en publiek hoe ze samenwerken binnen hun praktijk. 

Op zondag 6 maart geeft PJ Bruyniks een presentatie met een onwetenschappelijke benadering van classificatiesystemen in de kunst, wetenschap en zorg. Waarna wetenschapssocioloog Trudy Dehue een wetenschappelijke benadering van classificaties in onze maatschappij uiteen zal zetten. Vervolgens kunnen de bezoekers een nieuw ontwikkeld classificatie kwartet spelen. De deelnemers mogen zelf kiezen of ze als 'amateurs' of als 'professionals' meespelen. 

Op dinsdag 8 maart geeft kunstenaar en ontwerper Lotte Lara Schröder een workshop Artist Trading Cards. ATC's zijn kleine sets originele kaarten (elk 64 x 89 mm) die tijdens georganiseerde handelsevenementen worden uitgewisseld met andere makers.  

Op vrijdag 11 maart geeft de Syrische kunstenaar Marwan Noufal een workshop acryl schilderen. Noufal heeft bijgedragen aan de publicatie met een kunstenaarsbijdrage. Aram Lee en Marieke Zwart nodigden hem uit nadat ze hem hadden ontmoet bij de i-psy art group die bij Framer Framed Amsterdam was.

Op 13 maart vindt de boekpresentatie plaats van de gelijknamige publicatie professional amateur. Een kettingreeks aan interviews tussen alle deelnemers vormt het vertrekpunt van deze publicatie, waarin zowel het proces als de resultaten van dit onderzoeksproject samen komen. HF van Steensel draagt drie korte verhalen voor en gastschrijver Tina Lenz neemt het eerste boek in ontvangst.  De boekpresentatie wordt gevolgd door een veiling van kunstwerken van depend on me kunstenaars. 

 

Programma:

Hoe classificatiesystemen ons leven bepalen/ How classification systems rule our life

by PJ Bruyniks

guests: Trudy Dehue, Esther Vossen en Marieke Zwart

Zondag 6 maart, 14.00 - 17.00 hrs

 

Artist Trading Cards Workshop

by  Lotte Lara Schröder

Dinsdag 8th maart (time tbc)

 

Workshop Acrylic painting by Marwan Noufal

by Marwan Noufal, guest contributor to publication depend on me, professional amateur.

Vrijdag 11 maart, 14.30 - 17.00hrs

 

Professional Amateur Auction/Veiling

by all depend on me artists

Zondag 13 maart, 15.00 - 16.00 hrs

 

Boekpresentatie/ Booklaunch

by depend on me research group

special guest: Tina Lenz

 Zondag 13 maart, 16.00 - 17.00 hrs

 

Het gehele actuele programma is te vinden op de website. Voor actuele updates is depend on me te te volgen op Instagram en Facebook 

Toegang tot puntWG is gratis.

Deze presentatie werd mede mogelijk gemaakt door alle betrokken kunstenaars, AFK, puntWG, artistiek partners Beeldend Gesproken, Framer Framed, de Ronde Venen, WG community, i-psy en de bijna 100 donateurs op VOORDEKUNST.

 Photography by Ilya Rabinovich.