verwacht:
Something to Hold in the Let Go

Something To Hold in the Let Go is een queer-collectief-samenkomen bestaande uit vijf  kunstenaars die samen een week in puntWG door zullen brengen.

3 t/m 10 okt 2022

Something To Hold in the Let Go is een queer-collectief-samenkomen bestaande uit vijf kunstenaars die samen een week in puntWG door zullen brengen, van maandag 3, tot zondag 9 Oktober 2022. Onze namen zijn Clementine Edwards, Dagmar Bosma, Karin Iturralde, Raoni Muzho Saleh en Sophie de Serière. In onze artistieke praktijken zijn we bezig met vormen van verval, entropie en verlies. Onze gedeelde interesse ligt in een materialiteit die niet vaststaat, maar continu transformeert.
 

Waar vinden we stabiliteit in het noodzakelijke uiteenvallen van dingen? En hoe kunnen we met deze trillingen weerklinken?
 
Queer-collectief-samenkomen is een proces van desintegratie en groei. We benaderen onze tijd in puntWG vanuit samenzijn, om na te denken over het cyclische karakter van onze levens en artistieke praktijken. Onze praktijken geven ons houvast en gronding, en bieden ruimte tot het aangaan van queer relaties met de wereld buiten sociale normen om. In puntWG zullen we de tijd nemen om te experimenteren met het het creatieve en materiële potentieel van verval. 
 
We zullen drie publieke momenten verzorgen. Op donderdag en vrijdag stellen we de ruimte van puntWG open voor mensen die langs willen komen of in onze collectieve maaksessies willen participeren. Op zondag organiseren we een comunale afsluiting met eten en drinken. We hopen je te zien! Check de website van puntWG of onze instagram (@some.thingtoholdintheletgo) waar meer details zullen volgen. 
 
Publieke maaksessies
16.00-19.00, donderdag, 6 October
16.00-19.00, vrijdag, 7 October
 
Collectieve afsluiting
13.00 - 17.00, Zondag, 9 Oktober

verwacht:
Massa Mãe

In Massa Mãe artists Asli Hatipoglu and Inês Queirós present the beginning of their research into the relationship between bread making, cloth and its social economic impacts in Portugal.

12 t/m 16 okt 2022

Massa Mãe is a collaboration between interdisciplinary artist Asli Hatipoglu and textile artist Inês Queirós. The two artists started their journey together in October 2021 in Favaios, Portugal, where bread is an essential source of income and a cultural artisanal trade. In the post-pandemic reality of wheat scarcity, the two decided to dive into the socio-political issues around bread baking and work side by side with one of the local bakers named Rosario. The day would start at 4 am, preparing the dough needed to bake 600 loaves of bread a day while sharing stories and local wisdom. 


At PuntWG, Inês and Asli will present the beginning of their research into the relationship between bread making, cloth and its social economic impacts. Ines will showcase textile studies that imprint the surroundings of Favaios and its bread-making rituals, while reflecting upon cloth as a vessel, a shield and a carrier. Asli will share a work-in-progress video project that documents her participation in the daily routine of the bakery with Rosario. She focuses her concerns on the relationship between the body and food, bringing attention to the ways in which physical repetition in bread baking influences the embodiment of the baker. As opposed to the industrialization and mechanization of modernized bread making, Asli considers the manual kneading and baking  process as a space for reflection and meditation. Through their eyes, wheat becomes a broader subject than just bread, and functions as a vehicle to reflect on the future of our ecology, health and socio-economic stability.

verwacht:
Day Break Rhythm Silence

In de geluidsinstallatie Day Break Rhythm Silence nemen Bram Ieven en Ektor Ntourakos de omgevingsgeluiden van de binnenplaats van één specifiek wooncomplex in Rotterdam Zuid als uitgangspunt om te reflecteren op de culturele en sociale interactie in deze hyperdiverse wijk. 

21 t/m 23 okt 2022

In de geluidsinstallatie Day Break Rhythm Silence nemen Bram Ieven en Ektor Ntourakos de omgevingsgeluiden van de binnenplaats van één specifiek wooncomplex in Rotterdam Zuid als uitgangspunt om te reflecteren op de culturele en sociale interactie in deze hyperdiverse wijk. Zo onderzoeken ze de opkomst van een nieuw type openbare ruimte. De field recordings vanaf de binnenplaats worden door Ieven en Ntourakos geaccentueerd door een ambient compositie. De klanken en geluiden zijn een weerslag van de sociale interactie tussen de bewoners, maar ook tussen de bewoners en de materiële omgeving, maar maken ook inzichtelijk hoe geluid de basis legt voor openbare ruimte. De installatie zet de bezoekers aan om de openbare ruimte op te vatten als een vloeiende en omvattende sonore en sociale omgeving; de openbare ruimte wordt een affectieve, auditieve aanwezigheid die zelfs onze meest private ruimtes kan binnendringen, waardoor de openbare ruimte en sociale ritmes tot het hart van ons eigen privéleven gaat behoren.

Artwork in photo by Ektor Ntourakos

geweest:
Terugblik / Retrospect
Itamar Gov presenteert het onderzoek en werk dat hij tijdens zijn residency bij airWG tussen juli en september 2022 heeft afgerond over openbare ruimte, monumenten, onverschilligheid en de herinnering aan latent staatsgeweld.
Curator: Àngels Miralda
16 t/m 25 sep 2022

Een naakte vrouw legt haar kin tegen haar gekrulde knokkels, strekt haar been voor zich uit. De stenen sculptuur van de Nederlandse kunstenaar Theo van Reijn uit 1939 zit er nog steeds, kijkend naar de forenzen en reizigers die het Amstelstation passeren. Ze is genaamd Terugblik en haar lege ogen staren over de zee van gezichten die alleen haar eigen verveling en leegte benadrukken, al meer dan 80 jaar.

In 1942 werd de officiële fotograaf van het Nederlands Nationaal-Socialistische regime Bart de Kok erop uit gestuurd om organisatie en procedures van staatsinspecteurs te documenteren. Terugblik werd het onderwerp van één van zijn foto's, daarin staart ze wezenloos naar het station over de hoofden van een menigte Joodse Amsterdammers die verzameld waren op het station en op korte termijn naar het concentratiekamp Molengoot zouden worden vervoerd, aan de Duitse grens. Van daaruit werden ze, na maanden van dwangarbeid, verdeeld over verschillende concentratiekampen in Polen.

Noch de sculptuur, noch de foto zelf vertonen gemakkelijk herkenbare vormen van geweld, maar toch, bij nader onderzoek documenteren ze de dodelijke onverschilligheid van de staatsinfrastructuur ten opzichte van specifieke groepen mensen. De tentoonstelling contrasteert de context van Terugblik vandaag en in 1942 om de continuïteiten uit die tijd te onthullen die nog steeds de openbare ruimte vullen. In een tijd waarin monumenten herhaaldelijk worden ondervraagd, definieert Terugblik de onverschilligheid van de stenen getuige.

Itamar Gov bekijkt vergeten micro geschiedenissen om brede sociaal-politieke landschappen te belichten. Gov's projecten starten vanuit een onderzoekende scepsis ten opzichte van culturele tradities, conventies en gebaren die als vanzelfsprekend worden beschouwd. Zijn werken zijn gebaseerd op lopend onderzoek en bevinden zich rond het snijvlak van kunst en politiek, met de nadruk op de sterke spanning tussen het bekende en het veronderstelde, en betwisten van elke veronderstelling de duidelijke grenzen tussen feiten en onwaarheden, de werkelijkheid en verbeelding. Hij was lid van de curatoriële teams van Documenta 14 (Athene/Kassel), Haus der Kulturen der Welt (Berlijn), en de Fondazione Adolfo Pini (Milaan). Hij ontving een residentie beurs aan de Cité Internationale des Arts (Parijs) in 2021, en heeft onlangs zijn werk getoond bij de Mardin Biennial (Mardin), Palazzo Butera (Palermo), Zilberman Gallery (Istanbul) en documenta 15 (Kassel).

Image by Itamar Gov.

geweest:
First Studies in Virology - Designing a New Disease

puntWG will be transformed into a work station as a group of designers and artists try to  understand how to deal with the visible and invisible workings of viruses.

28 aug t/m 11 sep 2022

Finissage: zondag 11 sep 2022 - 16:00-18:00

Under the title First Studies in Virology - Designing a New Diseasea collection of  drawings, paintings, sculptures, animations, and network cartographies will gather in puntWG. The space transforms into a work station with raw materials,  tape, glue, models of viruses, papers, network diagrams, computer screens and  organised talks. A group of designers and artists will be busy trying to  understand how to deal with the visible and invisible workings of viruses.

Photography by Ilya Rabinovich